• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1%40 083,35
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,23
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1%40 083,35
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,23
  • 01.03.13, 05:44
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

ÄP: teed vajavad intensiivravi

Riikliku maanteeameti plaan hakata kohalike omavalitsusüksuste üle järelevalvet pidama, kuidas viimased tulevad toime kohustustega tagada teede-tänavate korrashoid, on kiiduväärt mõte.
Samas on see vaid terviku üks osa, sest pelgalt järelevalvega ehk piitsaga auke ei lapi ja teed sõidetavamaks või tugevamaks ei muuda, kui raha ja energiat teede korrashoidu rohkem ei suunata. Eriti pärast aastatepikkust alarahastamist. Lisaks vemblale ja hirmule peaks riik ka tuge pakkuma, sest kohalikud teed-tänavad on lisaks kohalikele omavalitsustele ka riigi mure.
Olukord, kus pealinnas ja ka mujal asulates tänavail sõites on tunne, et viimase sõja purustusi pole veel kõrvaldatud, sobib ühelt poolt küll naljaheitmiseks, kuid on teisalt ebanormaalne olukord, millega kaasnevad tegelikult välditavad kulutused nii liiklejale kui riigile.
Äripäev pakub aruteluks kaks võimalust, millest alustada, et augud teedelt-tänavatelt kaoksid. Esiteks ülesanne valitsusele: vaadata üle kord, kuidas jagab riik kütuseaktsiisist kogutavat raha teederemondiks. Jooksva aasta eelarves peaks aktsiisi kogunema ligi 420 miljonit eurot, millest umbes 160 miljonit riiklikud ja 30 miljonit eurot saavad kohalikud teed.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Näiteks keskerakondlaset linnapea Edgar Savisaare juhitav Tallinn saab sellest veidi vähem kui kümnendiku, mis linna oma vahenditega kokku annab tänavu teedesse-tänavatesse mullusest viiendiku vähem ehk neli miljonit eurot. Summa, mis on võrdne Helsingi aastaste kulutustega, jääb ekspertide ja maanteeameti juhi hinnangul samas vajalikule alla kuni kaheksa korda. Põhjuseks aastatepikkune alarahastamine, mis teede lauslagunemist soodustab.
Praegu takistab senist poliitikat muutmast valitsusjuhi ja linnapea vaadete põrkumine. Selle kiusliku vastasseisu maksab kinni liikleja, kes auku kas rehvi, auto või ratturi puhul ka enda puruks sõidab. Neid tuleb kindlasti juurde, sest praegu varjab lumi suuresti teede armetut olukorda ning temperatuurikõikumist jätkub veel kuust kauemaks.
Tõsi, rahastuse ümberjagamises ja riikliku toe võimalikus suurenemises peitub oht, et siis ei kuluta pealinn oma teedele seda piskutki, mida täna raatsitakse. Samas ei piisaks ka ainult prioriteetide ülevaatamisest – näiteks vähendada linnavalitsuse erakondliku tooniga meediakulutusid või loobuda tasuta ühistranspordist – vajaliku eelarveaugu täitmiseks.
Teise võimalusena paneme ette remontida tänavad laenurahaga. Tegemist oleks pikaajalise investeeringuga, millega saaks vältida või vähendada tulevasi kulutusi taristu ravimisel nii riigil, asulatel kui teede kasutajail.
Teedemajanduse tänane olukord meenutab mõneti hambaravi – et üksikute hammaste parandamisel oleks mõtet ja augud suus ei leviks, tasub korda teha kogu suu korraga, muidu venib ravimine vaid pikemaks ja kallimaks. Tallinna Tehnikaülikooli professori Priit Wilbachi sõnul tagab teede korrashoid ka majanduskasvu, teederemonti kuluva energia saaks panustada millessegi edasiviivamasse. „Võiksime võtta laenu ega oleks hirmu, kas suudame seda tagasi maksta,“ sõlmis ta Eesti Päevalehes ühte SKT ja taristu.
 
 
Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 1 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele