Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas Alphabet ja Amazon väärivad kohta maailma kuulsaimas indeksis?

    Amazoni asutaja ja tegevjuht Jeff BezosFoto: EPA

    Maailma üks vanemaid ja tuntumaid aktsiaindekseid Dow Jonesi tööstuskeskmine tähistab sel kevadel 120. sünnipäeva ja aktsiaturgude huviliste sõnul oleks aeg lisada indeksisse paar uut ettevõtet, kuid kuulsasse indeksisse trügimine ei ole lihtne.

    Paljude investorite, analüütikute ja aktsiaturgude huviliste hinnangul oleks lõpuks aeg muuta Dow Jonesi tööstuskeskmise indeksit veidi ajakohasemaks, et see peegeldaks reaalsemalt praegusi turutrende. Pikka aega on indeksi suunas kostunud kriitikat, et see on liialt tarbekaupade firmade suunas kaldu ja liialt vähe on tehnoloogiafirmasid.
    Kaks kõige potentsiaalikamat kandidaati aitaks kindlasti olukorda parandada - Google’i emafirma Alphabet ning Amazon.com.

    Dow Jonesi tööstuskeskmise 12 algupärast komponenti

    American Cotton Oil Company - muundus Bestfoodsiks ja on praegu osa Unileverist

    American Sugar Company - muutis nime Domino Sugariks ja praegu kannab nime Domino Foods

    American Tobacco Company - konkurentsiseaduste rikkumiste tõttu jagati firma 1911. aastal laiali

    Chicago Gas Company - Peoples Gas Light võttis firma üle 1987 ning praegu kuulub Integrys Energy Groupi

    Distilling & Cattle Feeding Company - kannab praegu nime Millennium Chemicals

    General Electric - indeksis tänaseni, kuigi on visatud indeksist välja kahel korral: 1898 ja 1901

    Laclede Gas Company - tegutseb Laclede Group nime all edasi ja eemaldati indeksist 1899

    National Lead Company - kannab nime NL Industries ja kaotas koha Dow indeksis 1916

    North American Company - USA väärtpaberikomisjon lammutas firma laiali 1946. aastal

    Tennessee Coal, Iron and Railroad Company - U.S. Steel ostis firma 1907. aastal ning kaotas koha Dow indeksis 1991

    U.S. Leather Company - firma lõpetas tegevuse 1952

    United States Rubber Company - 1961 muutis nime Uniroyaliks, ühines B.F. Goodrichiga 1986 ning 1990 võttis firma üle Michelin

    Alphabeti turuväärtus on praegu umbes 520 miljardit dollarit ja jääb alla vaid Apple’ile. Google’i otsingumootori omanik lisanduks seltskonda, kus on juba sellised kuulsad tehnoloogianimed nagu Apple, IBM, Intel ja Cisco.
    Amazon.com, mille turuväärtus on 310 miljardit dollarit, liigitub tarbekaupade ettevõtete alla ning ühineks juba indeksis olevate Walt Disney, Home Depot', McDonald'si ja Nikega.
    Oma turuväärtuse alusel vääriksid mõlemad firmad kahtlemata kohta Ühendriikide vanuselt teises indeksis (kõige vanem indeks on Dow Jonesi transpordi keskmine, mis loodi 1884. aastal). Alphabet on Apple’i järel USA kõige väärtuslikum firma ning Amazon.com on selles nimekirjas kuues. Dow' komponentide mediaanturuväärtus on 156 miljardit dollarit ehk kaks korda vähem kui Amazonil ja üle kolme korra vähem Alphabetist.
    Split on esimene takistus
    Paraku ei käi otsustamine ainuüksi turuväärtusele toetudes, vaid mängus on ka palju teisi näitajaid. Ilmselt kõige suuremaks takistuseks osutub firmade aktsia hind. Dow on hinnaga kaalutud indeks ja Alphabeti ning Amazoni praegune aktsia hind annaks neile liialt suure kaalu.
    Et indeksiga liituda, peaksid mõlemad firmad tegema aktsiaspliti. See tähendab, et aktsiate nimiväärtust vähendatakse ilma aktsiakapitali suuruse muutmiseta. Apple võttis selle sammu ette 2014. aasta suvel ja ennäe, 2015. aasta kevadel oldi juba Dow' liige, kuigi Visa pidi enne seda tegema 4-1 spliti, et Apple saaks liituda.
    Dow' ettevõtete aktsia mediaanhind on umbes 77,50 dollarit. Sellise taseme saavutamiseks peaks Alphabet tegema 10-1 spliti ja Amazon kas 8-1 või 9-1 spliti. Seega esimese sammu peavad astuma firmad ja teatama splitist, mis oleks esimene kindlam signaal, et firmad plaanivad Dow'ga liituda.

    Dow Jonesi tööstuskeskmine

    Wall Street Journali toimetaja Charles H. Dow arvutas esimest korda indeksi keskmise 26. mail 1896.

    Esialgu koosnes keskmine vaid 12 ettevõttest ja seda arvutati irregulaarselt.

    Indeksit hakati arvutama igapäevaselt tänu Wall Street Journali muutumisega päevaleheks 7. oktoobril 1896.

    1916 tõsteti indeksi komponentide arvu 20 peale ning 1928 suurendati see 30 ettevõtteni, mis on kehtiv siiani.

    Esialgsest 12 ettevõttest vaid General Electric on endiselt indeksis. Teine vanim indeksi liige on ExxonMobil, mis lisati 1928.

    Indeksis võib olla vaid 30 liiget. Firma lisamiseks peab indeksi komitee mõne teise firma välja viskama.

    Vaid nelja Dow' komponendi aktsiad on noteeritud Nasdaqi börsil - Apple, Cisco, Intel ja Microsoft. Ülejäänud on kõik New Yorgi börsil (NYSE).

    Kes välja visatakse?
    Kuna Dow' komponentide arv on 30 peal fikseeritud, siis kellegi lisandudes tuleb keegi välja visata. Asjatundjate sõnul pole praegu ilmselgeid kandidaate indeksist välja viskamiseks, mis muudab Alphabeti ja Amazoni võimalused paraku nukramaks.
    Peale selle tuleb arvesse võtta, et keegi peab nii Alphabetile kui ka Amazonile ruumi tegema. Üks võimalus on välja visata kõige madala turuväärtusega firma, mis on praegu 34,5 miljardi dollarise väärtusega Travelers.
    Tõenäolisemalt tehtaks ruumi tehnoloogiafirmade hulgas ning siin on madalamas otsas IBM (133 miljardit dollarit) ja Cisco (136 miljardit dollarit). Häda on vaid selles, et needki firmad vastavad Dow' komponendi nõuetele - ettevõte peab olema suurepärase mainega, näitama jätkusuutlikku kasvu ja investorite huvi ning omama ettevõtet ja tugevat müüki Ühendriikides.
    Praegusel juhul miski ei garanteeri, et Dow' komitee otsustab indeksis muudatusi teha. Tasub meenutada, et kõige pikemalt püsis indeks muutumatuna koguni 17 aastat, vahemikus 1939-1956. Minu isiklik arvamus on, et Dow peaks enda struktuuri muutma ja peegeldama paremini praegu muutuvat turgu ja majandust tervikuna. See paratamatult tähendab tehnoloogiasektorile suurema kaalu andmist.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.