Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Äripäev käis Mazdaga rallit sõitmas
Mazda 323 Familiaga püstitasime Äripäeva autotestide rekordi -- kui eelmiste autodega läbisime alla 1000 kilomeetri, siis Familiaga tervelt 2200 kilomeetrit -- läbi Eesti, Läti ja Leedu, teenides selle jooksul välja Leedus toimunud rahvusvahelise ajakirjanike ralli teise koha kuni 2000 cm3 töömahuga autode klassis.
Familiaga teele asudes olime pisut skeptilised, kuna eeldasime, et efektsema välimusega sõsarauto Forte oleks sõidu eesmärki -- rallit -- arvestades kohasem.
Algul tundus, et mõõtudelt kosunud ja ümaramaks muutunud 323-põlvkond on vaatamata kasvanud töömahule ja võimsusnäitajatele säilitanud rahuliku pereauto loomuse ja ei erine oluliselt eelmisest (toimetusel on kaks eelmise põlve 323, nii et võrdlus oli seekord kohe võtta). Kohe oli tunda meeldiv seik, et Familia vedrustus on pisut jäigem ja mehisema loomuga kui eelkäijal, mille vedrustuse läbilöögid kiirema sõidu armastajatele kindlasti tuttavad on, mootor tundus aga veidi suuremale mahule ja kahele nukkvõllile vaatamata pisut laisavõitu. Nagu peagi veendusime, osutus esialgne mulje petlikuks, lihtsalt eelkäijast kaasaegsemalt ja kallimalt tehtud mootor armastab tunduvalt enam pöördeid. Oh seda rõõmu, kui ühel alla 80 km/h möödasõidul sai naljaviluks vahetatud viiendalt mitte neljandale, vaid teisele käigule! Tahhomeetri osuti kargas hetkega üle 5000 pöörde ja meie seni lepliku loomuga «pereauto» oli nagu ümber sündinud. Auto kogus kiirust tarmukusega, mis on iseloomulik pigem vanema põlve sportautole, kuid erinevalt mõnest «vanakesest» käis meie Mazda süda suurima mõnuga ka 7000 pöörde juures, kust hakkab tahhomeetri «punane» ala. Mootor on nii vaikne ja hästi tasakaalus, et maanteel sõites võisid vabalt kolmanda käigu sisse unustada, vaid tahhomeetri osuti ja erksam reageerimine gaasile reetis, et tegu pole viiendaga.
Ajakirjanike autoralli kujutas endast 12 etappi asfaldil (sprint, slaalom, mäkketõus). Slaalomis avaldus Familia vedrustuse headus -- kui mitmedki konkurendid kippusid takistustest möödumisel «tagajalga tõstma», siis Familia hoidis kindlalt rattad maas. Ka kreenimine oli sedaani kohta vähene.
Suurim üllatus ootas kardirajal. Meie pontsakas Familia tundus seal täiesti kodus olevat -- kui mitmed juhid kurtsid, et käänulisel rajal oli võimatu valida esimese ja teise käigu vahel, siis Familiaga ei tekkinud mõtetki, et peaks käiku vahetama: distants sai läbitud esimese käiguga, tasuks absoluutarvestuse teine aeg spetsiaalvarustuses ralliks kohandatud VW Golfi järel.
Oma osa heas käitumises oli ka tõigal, et asendasime standardsed 185/65R14 rehvid sportlikumatega (195/55R15), mis sobisid asfaldile nagu valatult. Silmi ei tulnud maha lüüa ka kiirendusvõistlustel, kus kokkuvõttes tuli alla jääda vaid eelpoolmainitud ralli-Golfile ja efektsele 80. aastate keskpaiga Toyota Corolla tagaveoga kupeeversioonile.
Mõningase ootamatusena selgus, et Familia tippmudeli standardvarustuses pole ABS-pidureid, mis on saadaval lisavarustusena. Leedus sõites polnud meil teada auto hinda, kuid kahtlustasime, et see võib autost saadud väga head üldmuljet mõnevõrra rikkuda.
Nii oligi, paraku osutub 1,8-liitrise mootoriga GLX-varustuses Mazda natuke kalliks, mistõttu kärpisime lõpphinnet palli võrra. Kui paljudel Mazda mudelitel kehtib praegu soodushind, mis tuntav ka maikuistes läbimüüginumbrites, siis sellele mudelile paraku mitte. Vaid 5000 krooni lisaks ja saate juba GLX-varustuses 2-liitrise mootoriga Mazda 626 omanikuks! 1,5-liitrise mootoriga Familia hind on küll igati konkurentsivõimeline, see aga ei kujuta endast kindlasti sellist pärlit kui 1,8-liitrine auto. Lõpphindeks siis üheksa, seda osalt ka tänu sellele, et auto oli Soome kolleegide poolt eelnevalt korralikult «lahti sõidetud» -- kilomeetrilugejal seisis testi alul 25 000 kilomeetrit.
Auto välimus on esmapilgul igavavõitu, kuid kui sellega harjuda, pole vigagi. Konservatiivne välimus sobib nii neile, keda Neo või Forte välimus ehmataks, kui neile, kes vajaks tavalist mahukat keskklassi pereautot. Familia 1,8i GLXi juures on meisterlikult ühendatud kaks kontseptsiooni auto ehitamisel ja suudetud liita mahukas pereauto ja varjatult sportlik süda, mis kannatab igati ka rahulikku sõitu. Suurepärane valik salamisi reipamat sõidustiili armastavale pereisale -- pole vaja muretseda, kui sama autoga peaksid sõitma naine või ämm, sest vaevalt naispere pikemat aega tahhomeetri osutit 7000 pöörde juures hoiab.