3. juuni 1996
Jaga lugu:

Rebased vaidlevad nime pärast

«See on ilmne plagiaat,» ütleb patendivolinik veendunult ja osutab filmikalendri kriitvalgel leheküljel ilutsevale ASi 21. Sajandi Rebane firmamärgile.

«Eesti aktsiaselts peab oma nime ja logo ära muutma kuu aja jooksul,» edastab Kernu Hollywoodi filmikompanii ultimaatumi.

ASi 21. Sajandi Rebane tegevdirektor Monika Veski naerab ja lausub kõlava häälega esmalt Ameerika filmitootja ja seejärel selle firma nime, kus tema töötab. Ta lisab tõsinedes, et Tallinna linnavalitsuses võeti aktsiaseltsi nime registreerides vastu otsus jätta firmanimi tõlkimatuks.

«Ma ei tea ühtegi inimest, kes oleks meie firma nime kuuldes seostanud seda 20th Century Foxi nimega,» sõnab ta. «Tavaliselt küsitakse esmalt ikka, mis see rebane siia puutub?»

«Firma nimi on sündinud teatud protestivaimus,» lausub Veski. Tema sõnul pakkusid firma omanikud Tallinna linnavalitsuse ettevõtlusosakonnas välja viis täiesti tavalist firmanime, millest ükski ei rahuldanud nimekomisjoni. Pidevast linnavalitsuse külastamisest tüdinenud omanikud pahvatasid lõpuks, et kui ametnikele miski ei kõlba, siis saagu firma nimeks 21. Sajandi Rebane. Ametnikud kiitsid mõtte üksmeelselt heaks.

«Firma logo oleme nõus ära muutma ja selle kasutamise pärast vabandama,» lausub Veski. Ta tunnistab, et logo on Ameerika filmitootjatelt üle võetud üks-ühele. Vahe on vaid selles, et ühel logol on kujutatud araabia numbrid ja inglisekeelne tekst, teisel rooma numbrid ja eestikeelne nimi. «See oli üks osa naljast,» selgitab Veski.

Firma nime ei kavatse reklaamitootjad vaatamata patendivoliniku nõudmisele muuta. «Eestikeelset nime 21. Sajandi Rebane ei aja keegi segamini 20th Century Foxiga,» väidab Veski.

Urmas Kernu on oma õigustes sama kindel kui Monika Veski. Ta toob välja tööstusomandi Pariisi konventsiooni, millega Eesti on tänaseks liitunud. «Liidu liikmesriigid kohustuvad tunnistama kehtetuks ja keelama kaubamärgi tarvitamise, kui märk kujutab endast teise märgi jäljendust, taasesitust või tõlget,» loeb Kernu konventsioonist välja. Kaubamärgi kehtetuks tunnistamise eeldus on, et «kasutusriigi pädev organ» tunnitab, et kaitstav märk on selles riigis üldtuntud ja seda tarvitatakse jäljendatud kaubamärgiga samade või sarnaste toodete juures.

«See punkt kehtib ka juhul, kui jäljendus puudutab tuntud kaubamärgi ühte olulist osa, mis võib põhjustada äravahetamist teise märgiga,» lisab Kernu. Selle aasta alguses tunnistati tema algatusel kehtetuks Itaalia rõivatootja La Matta S.p.A. õigus kasutada oma kollektsioonis nime Century Fox.

«Loomulikult lasub osa süüd linnavalitsusel,» lisab Kernu. «Tol ajal oli tavaline ka see, et ühe nimega tegutses Eestis mitu firmat ning ma usun, et need möödalaskmised tuleb nüüd paljuski kohtus lahendada.»

Jaga lugu:
Hetkel kuum