Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti Telefon avalikustab salastatud telefoninumbrid
Ehitusfirma Koger & Sumberg varustusdirektor Kuno Sild ütles, et ta on sõlminud Eesti Telefoniga lepingu, mille kohaselt ei kuulu tema kodune telefoninumber avaldamisele kõigile kättesaadavates infokandjates.
«Suur oli aga minu üllatus, kui mulle hakkasid äkki kodusel numbril helistama võõrad inimesed,» ütles Sild, keda peamiselt tüütavad kaupu pakkuvad müügiesindajad.
Küsimusele, kust pärineb saadud telefoninumber, vastasid tülitajad, et number on võimalik kätte saada, helistades ükskõik millisele infoliinile, rääkis Sild.
«Mul ei ole enam eraelu,» lausus Sild. Tema poolt Eesti Telefoniga sõlmitud lepingus numbri kinniseks kuulutamise kohta puudub märge võimalike sanktsioonide kohta juhul, kui Eesti Telefon rikub endale võetud kohustust.
Katsetust korrates selgus, et lepinguga salastatud telefoninumber otsitakse inimese nime alusel välja nii Eesti Telefoni teabeliinil 09 kui Eesti Telemedia tütarfirma ASi Teabeliin infonumbril 1188.
Kadi Aegma Teabeliini ASi klienditeeninduse osakonnast ütles, et juhul kui nende infobaasi on sattunud salastatud telefoninumbreid, peab olema tegemist mingi eksitusega.
«Meil on sisuliselt sama infopakett, mis Eesti Telefonil,» ütles ta. «Eesti Telefonilt ostetud paketiga ei saanud me kaasa neid numbreid, mis on salastatud.»
Eesti Telefoni Tallinna pressiesindaja Merle Randma ütles, et Eesti Telefon on saanud nimetatud probleemi asjus umbes kümmekond vastukaja klientidelt. «Kuidas sai kinniste numbrite avaldamine võimalikuks, ei oska me seni veel lõplikult selgitada,» sõnas ta.
Irina Orusaar Eesti Telefoni klienditeeninduse osakonnast ütles, et kaebusega on pöördunud Eesti Telefoni poole umbes kümme inimest, kelle kinnine number on kättesaadav üldiste infokandjate kaudu. Nendele pakub Eesti Telefon tema ütlusel kompensatsiooniks uut telefoninumbrit, mille avamise kannab Eesti Telefon oma kuludesse.
Orusaar märkis, et üks põhjus, miks infokanalitesse on sattunud kinnised numbrid, peitub varem kehtinud NSV Liidu sidemääruses. «Tol ajal piisas numbri salastamiseks kliendi suulisest avaldusest,» rääkis Orusaar. «Numbrid, mille kohta puudub kirjalik avaldus, võivad nüüd sattuda kogemata infokataloogidesse,» lisas ta.
Miks satuvad avaldamisele ka numbrid, mis on kuulutatud kinniseks kliendi kirjaliku avalduse põhjal, ei osanud Orusaar selgitada.
Orusaar ütles, et telefoninumber kuulutatakse kinniseks juhul, kui klient avaldab selleks numbri saamisel soovi ning kirjutab avalduse.
Juba avatud numbri kinniseks kuulutamiseks tuleb Orusaare sõnutsi maksta lisaks ka 90 krooni. Number püsib salastatuna seni, kuni klient avaldab ise soovi oma number kõigile kättesaadavaks kuulutada, kinnitas ta. Orusaare kinnitusel on Tallinnas salastatud umbes 50 000 telefoninumbrit.