7. oktoober 1996 kell 22:00

Nordström & Thulin müüdi Hongkongi reederile

Tehingu tulemusel läheb korraga kaks börsil noteeritud Rootsi laevafirmat välismaalaste kontrolli alla, kuna tehing puudutab ka Argonauti, kus firmale Nordström & Thulin kuulub 48 protsenti häältest.

Börsile jääb vaid kolm laevafirmat, kus jäme ots on rootslaste käes: Stena Line, Bylock & Nordsjöfrakt ning ICB Shipping.

Helmut Sohmenist saab Rootsi uus reederkuningas. Peale selle, et talle kuulub häälteenamus N&T-s, on tal nüüd otsustav sõna ka Argonautis.

Helmut Sohmen on Hongkongis registreeritud maailma suurima eralaevafirma World Wide Shipping peaomanik ning juhatuse esimees. Peale selle on Helmut Sohmen Hongkongi suurpanga HSBC juhatuse aseesimees ning juhatuse liige Londonis asuvas HSBC Holdingus, millele muu hulgas kuulub ka Midland Bank.

Laevandusse sattus Helmut Sohmen abiellumise kaudu. Sohmani äi Yue-Kong Pao on firma World Wide asutaja. Paode perekond on Aasia üks rikkamaid perekondi.

World Wide tegeleb peamiselt tankervedudega, kogutonnaazh ulatub 10 miljoni tonnini. N&T kogutonnaazh on neli miljonit tonni.

Tänavu 65aastaseks saav Ronald Bergman põhjendab 9,6 miljoni A-aktsia müüki oma küpse eaga. «Pärast 42 firmas töötatud aastat tahan, et see hakkaks arenema tugeva omaniku abil,» ütles ta.

Tehingu maksumust ei avaldatud, kuid analüütikute hinnangul ei ole A-aktsia väärtus oluliselt kõrgem B-aktsia börsikursist (A-aktsia ei ole börsil noteeritud). B-aktsiate põjal võib Ronald Bergmani aktsiapositsiooni väärtuseks hinnata 266 miljonit Eesti krooni. Kui siia iga aktsia pealt veel näiteks 9 krooni juurde arvestada, ulatub summa 396 miljoni kroonini.

Ronald Bergman tuli firmasse 1954. aastal, mil N&T oli väike perefirma. Kui perekond Thulin otsustas 1970ndate lõpus oma aktsiad müüa, võtsid firma üle Lars Prytz ja Ronald Bergman.

1984. aastal moodustas N&T ühiselt muu hulgas Beijer Investiga firma Marin Invest, mis noteeriti börsil.

Nordström&Thulin ise jõudis börsile 1986. aastal pärast ühinemist Marin Investiga.

Aastal 1988 sai N&T-st börsirakett, aktsiakurss tõusis aastaga 328 protsenti. Ronald Bergmanist sai kaalukas ja tähtis mees.

1990. aastal sõlmis N&T 10aastase lepingu Gotlandi-liini teenindamiseks.

1992. aastal avati koos Estline'iga laevaliin Stockholmi ja Tallinna vahel.

1993. aastal võttis N&T üle Norra laevafirma Nord Jahre, millest N&T-le kuulub 95 protsenti.

1994. aastal omandas Ronald Bergmann N&T kaudu kontrolli börsil noteeritud firmas Argonaut. DI

Hetkel kuum