Möödunud nädalavahetus üllatas meid järjekordse naftasaaduste hinna tõusuga. Nädalalõpul tõstsid bensiinihinda Eesti suuremad jaemüüjad Neste ja Statoil, täna peaks seda tegema EK. Esmaspäeva pärastlõunal kerkis Londonis toornafta hind Lahesõja-järgse perioodi kõrgeima 24,75 dollarini barrelist. Kolmapäeval tõusis futuurhind novembris üle 25 USD/barrel. Kui Lahesõda välja jätta, siis pole nafta hind olnud nii kõrge alates 1979. aasta Iraani revolutsioonist.
Käesoleva aasta alguses olid nafta- ja naftatoodete hinnad suhteliselt madalad. Aasta esimesel tööpäeval oli toornafta hind Londonis 18,95 dollarit barrel ja pliivabad bensiinid 98 ja 95 maksid Amsterdami-Rotterdami-Antverpeni sadamates vastavalt 186 ja 169 dollarit tonn. Esimene järsk tõus toimus 9. ja 10. aprillil vastavalt 97 sendi ja 1,35 dollari võrra 23,9 dollarini barrelilt. Tolle hinnatõusu põhjus on jäänud küllaltki arusaamatuks. Meieni jõudnud selgitusi varude kahanemisest ei saa võtta eriti tõsiselt. Need kahanevad pidevalt ja see ei saa nii järske muutusi põhjustada. Millegipärast oli bensiinihindade tõus loogikavastaselt toornafta hinnatõusust päeva võrra ees. 98-ne pliivaba bensiin tegi 19dollarise hüppe juba 9. aprillil. Ka hilisemad toornafta hindade tõusud pole nii järske bensiinihindade tõuse endaga kaasa toonud. Seega tuleks põhjusi otsida pigem töötlejate leerist.
Järsule tõusule järgnes kiire langus. Juba 19. aprillil maksis barrel naftat 19,25 dollarit. Bensiini hinnad nii suurt langust enam läbi ei teinud. Suvise põhja saavutas nafta hind mai lõpu s juuni alguses, tasemel alla 19 dollari barrelist (14. juunil oli see 17,78). Kuni augusti lõpuni oli nafta hind maailmaturul suhteliselt stabiilne kerge tendentsiga tõususuunas. Järsk hinnatõus toimus esmaspäeval, 2. septembril, kui õhtuks tõusis nafta hind Londonis 1,18 dollari võrra, 22,3 USDni/barrelist.
Põhjuseks oli ÜRO otsus peatada käesoleva aasta mais Iraaniga sõlmitud lepe nafta «vahetamiseks» teravilja vastu. Kuna Iraani konflikt septembris väga ei süvenenud, siis toimus hiljem nafta ja bensiini hindade kiire langus. Vaid diislikütuse hind jätkas tõusuteed. Uus ning otsustav tõus toimus aga esmaspäeval pärast seda, kui rivaalitsevad kurdi hõimud jätkasid sõjategevust Põhja-Iraanis. Ekspertide arvates lükkub ÜRO resolutsiooni täitmine edasi vähemalt 1997. aasta teise poolde või veelgi hilisemaks. Ei ole ka võimatu, et seda ei täideta kunagi.
Vaatamata kõrgele naftahinnale ei ole bensiinihinnad oma aprillikuist rekordit löönud. Kui eile keskpäeval müüdi toornaftat 25 dollarit barrel, siis Amsterdami-Rotterdami-Antverpeni sadamates müüdi 98st bensiini 245 USD/t, Põhjamere sadamates oli see mõned dollarid odavam. Suur defitsiit valitseb lääneriikides aga talvise masuudi ja diislikütuse järele.