• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,73
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,73
  • 12.11.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Euroopa Liit on oma autotööstusega rahul

Euroopa komisjon on rahul Euroopa autotööstuse konkurentsivõimega käesoleval aastakümnel. Parlamendile esitatud komisjoni aruandes öeldakse, et konkurentsivõime mõõdupuuks võib pidada selle tööstusharu tulemusi maailmaturul. Komisjoni tähelepaneku põhjal on Euroopa autotootjad viimase kahe aasta jooksul tunduvalt tugevdanud oma positsiooni eri turgudel (USAs ja Jaapanis) tänu kvaliteedile ja kaubandustõkete kaotamisele.
Eelmisel aastal toodeti maailmas 47,7 miljonit autot ning toodang kasvas aastaga 0,8 miljoni võrra. Kogutoodangus oli ELi osakaal 29%, USA-l 24% ja Jaapanil 21%.
Et tagada Euroopa autotööstuse konkurentsivõimet, on Euroopa komisjon ühtlustanud autotööstuse riikliku toetuse süsteemi, mis kehtib tuleva aasta lõpuni ja tagab ühesuguse riikliku toetuse kogu ELis. Teiseks püüab komisjon soodustada autode võrdväärset ja takistusteta pääsu välisturgudele ning seejuures pööratakse põhitähelepanu Jaapanile ja Koreale.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Samuti on komisjon loonud töörühma, mille eesmärk on koordineerida ja kontsentreerida tulevikuautode väljatöötamist. Komisjon möönab, et tööstuse püsimist Euroopas mõjutab äritegevuskeskkond. Selle tegurid on tootmisühiku maksumus, mis on keskmiselt kõrgem kui tähtsamates konkurentmaades USAs ja Jaapanis. Peale selle mõjutavad Euroopa autotööstust 25% suuremad energiakulud, mis on tingitud Euroopa elektrituru ühtlustamatusest.
Euroopa autotööstuse kapitaliinvesteeringud tõusid 1989. a 10,8 miljardilt ECUlt 15 miljardile ECU-le 1992. a. Järgmistel aastatel kärbiti neid alla 12 miljardi ECU ja nüüd prognoositakse jälle nende kasvu.
Euroopa autotööstuse tootlikkus on paranenud kolmandiku võrra. Lisaks on suurendatud tootearendus- ja uurimistöökulusid 1990. aastate kriisist hoolimata.
Paranenud konkurentsivõimest hoolimata on autotööstuses töökohtade arv vähenenud 1980. aasta 2,2 miljonilt 1,4 miljonile 1994. aastal.
Kulude vähendamise vajadus sunnib töökohti edaspidigi vähendama. See annab Euroopa komisjonile alust väita, et autotööstus ei ole enam kasvav tööstusharu. KL

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 12 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele