26. november 1996
Jaga lugu:

Hansatee probleemid algasid eufoorias tehtud äriplaanidest

Vastab ASi Hansatee endine turundusdirektor Hannes Saarsoo

Otsa tegi kindlasti lahti tänavused jääolud, millele järgnes Soomes vastu võetud alkoholiseadus.

Tänu nendele tekkis olukord, kus koostatud eelarve osutus ebefektiivseks. Kahjuks ei suutnud juhatus piisavalt kiiresti vajalikke strateegilisi otsuseid langetada.

Hansatee oli jõudnud seisu, kus tuli midagi kohe ette võtta. Loogiline on ka see, et uus juhtkond võtab kaasa ka uue meeskonna. Seega ei saa Enn Pandi (Hansatee uus juht, endine rahandusministeeriumi kantsler --toim.) peale pahane olla.

Minu arvates on diskussiooni objektiks, kas panna uus meeskond ametisse kohe või mõne aja pärast. Pant kasutas esimest varianti.

Juhtkonna vahetamiseks on ehk ebakindel hetk seetõttu, et käes on aasta lõpp, mil tuleb hakata sõlmima kõikvõimalikke lepinguid.

See on olnud kõige raskem etapp Hansateele, sest meil tuli üle elada ja kohaneda kasvava konkurentsiga. Lisaks polnud kellelgi Eestis ka kogemust, kuidas taolisi ettevõtteid juhtida. Lõpptulemus oli hea, sest saime 1996 aasta alguseks enda kätte ligi 52 protsenti turust.

Eesti reisilaevaliikluse seisukohast on vastu võetud kolm tähtsat otsust. Esimene oli see, et omal ajal soomlastega ühisettevõttena moodustatud Tallinki kaudu toodi Eestisse oskusteave, millele tugineb täna kogu eestlaste Tallinna--Helsingi vahelise laevaliikluse korraldamine.

Teine tähtis samm oli see, et Eesti Merelaevandus ja Inreko Laevad said aru, et pole mõtet olla konkurendid, vaid otstarbekam on moodustada ühine operaatorfirma Tallinna-Helsingi laevaliikluse korraldamiseks.

Inreko Laevade otsus laevad lahku lüüa oli mitte kõige õigem tegu, millest sai alguse suur segadus.

Kui nüüd ei leita kahepoolset kokkulepet ning kaigaste kodaratesse loopimine jätkub, ei ole Eesti reisilaevaliiklusel head tulevikku, kemplemise ajal kaotatakse soomlastele pidevalt turgu.

Meie saime sellest täiesti kindlalt teda mõned tunnid enne tema kinnitamist juhatuse poolt. Esialgne info oli, et Pant vabastatakse mõne tunni pärast rahandusministeeriumi kantsleri kohalt.

Ta jagab rahandust ning olles Eesti Merelaevanduse nõukogu esimees ja kuuludes Hansatee juhatusse on tal ka mõningane ettekujutus olemas. Samas ei saa arvesse võtmata jätta ka mõningaid teisi tegureid, mis tema määramist toetasid ning selle läbi surusid.

Kõik sõltub sellest, mis saab edaspidi Vana Tallinnast. Kui Vana Tallinn seisab Aegna juures, on Meloodial ja Georg Otsal kindlasti lihtsam, kui aga laev hakkab taas liinil sõitma, on neil loomulikult raskem.

Kogu Hansatee tulu tuleb sisuliselt müügist laeval, piletihind on nii madal, et see erilist sissetulekut täna küll ei anna. Optimaalne pileti hind võiks minu arvates olla ligi 300 krooni. Sellel aastal maksis pilet eestlastele 180 krooni.

Eelmisel juhtkonnal oli olemas mõte, et mais võiks liinile uue laeva tuua, mis oleks Meloodia klassist ja mahutaks 1500 reisijat. Lisaks võiks turule tulla katamaraan, mis võtab peale 250 reisijat, kuid ilma autodeta. Seda tingimusel, et Hansatee poleks hakanud opereerima tiiburitega.

Mõlemad alused oleks turule toonud Eesti Merelaevandus koostöös Hansateega.

Kõik sõltub katamaraanist. Kui me räägime katamaraanist, mille kütusekulu ja ekspluateerimine üleüldse on väga kulukas, siis küll. Kuid olemas on ka katamaraane, mis on märksa ökonoomsemad.

Ma tean, et Rohula kavatseb järgmisel aastal Tallinna-Helsingi liinile tuua kolm tiiburit, millest kaks hakkaks sõitma ning kolmas jääks reservi mingi ekstrareisi tarvis.

Ta võttis liiga lühiajalisi laene, mis on sundinud teda pidevalt otsima refinantseerimise võimalusi.

Rohula vaatas tollal, et turg kasvab kiiresti ning arvas suures eufoorias, et see kestab nii ka edaspidi. Ta unustas, et iga kasv pidurdub ning kadus ka kaine planeerimisoskus. Alati tehti plaanid maksimumarengut silmas pidades.

Laen on tagatud laevadega, mis on talle laenu katteks panditud.

See on täiesti normaalne trend ka mujal maailmas, et sellised firmad nagu Hansatee võtavad käibevahendite saamiseks pankadelt laenu ning pandivad laenu katteks oma põhivahendid ehk siis laevad.

Pangale ei ole tavaliselt kasulik laeva kiiresti maha müüa, vaid muuta omandisuhteid ning panna ta korralikult tööle.

Nad on viimasel ajal hakanud tõesti asja tõsisemalt kaaluma ning tegelevad turu võimaluste uurimisega. Samal on turul olemas konstantne arv reisijaid, mille arvu enam eriti suurendada ei anna. Saab vaid turgu jaotada.

Kui Hansatee ja Inreko Laevade vaidlused saadakse ühele poole, peaks Hansatee kätte tulevikus turust jääma senise 50 protsendi asemel 40 protsenti.

Võrreldes eelmise aastaga vähenes vaid reisijate juurdekasv, absoluutarv aga kasvas. See, et laevafirmad teatavad, et reisijate arv pidevalt kasvab, on lihtsalt turustuspoliitika üks osa.

Kuna inimesed saavad uutes tingimustes üle lahe kergemini, kannatavad eelkõige reisibürood, kes korraldavad gruppide sõitu ühest pealinnast teise.

Teiseks suureneb eestlaste sõit Soome, sest paljud pole seal kordagi viibinud.

Jaga lugu:
Hetkel kuum