Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soome tellija valis Rootsi ehitaja
Sotka mööblikaubamaja näitab, et röögatule, sandwich-paneelidest tehtud kaubahallile saab anda meeldiva ilme. Soome mööblikontserni tütarfirma jäi Rootsi ehi- tuskontserni tütarfirma tööga rahule.
Ehitust korraldanud projektijuhtimisfirma TSM kinnitab, et Skanska Ehitus pakkus parimat hinna ja kvaliteedi suhet. Ehitaja valisid TSM ja Ikosen ühiselt. Ehitus kulges plaanipäraselt ja valmis tähtajaks.
Erilisi nõudmisi tüüplahendustega hoone ehitajale ei seadnud, ehitamiseks oli nii hoone sees kui ka ümber piisavalt palju ruumi. Kaubamaja koosneb standardse-
test moodulitest, mida varieerides on Sotka ehitanud analoogseid kauplusi ja muutnud nende suurust asukoha järgi. Soomes valminud projekt tõlgiti ja kohandati Eesti ehitusnormidega.
Absoluutkõrguselt Tallinna ühte kõrgemasse kohta kerkinud kaubamaja on Peterburi maantee poolt osaliselt mäe sisse ehitatud. Monteeritavale kandekarkassile toetuv hall on kahekorruseline, kuid astangu tõttu jääb ühest küljest sissepääs esimesele ja teisest teisele korrusele.
Tellija leiab, et kaubamaja suuruse prognoos õnnestus. Müügipind on nii esimesel kui ka teisel korrusel, esimesel korrusel paikneb ka laopind ning teisel asuvad bürood.
Sotka mööblikaubamajas on veel Eesti mööblifirma Tarmeko müügipind, osa kaubanduspinnast rendib kangakauplus Eurokangas.
Kaubamaja ees on 38 parkimiskohta, parkida saab ka maja taga. Nädalavahetuseti aga parkimiskohti napib, seetõttu kavatseb Ikosen parklat laiendada -- pööramisruumi vajavad ka suured veoautod, millega saabub mööblikaup.
Mööblikaubamaja valmis kontseptsiooni järgi, mida Sotka kauplustekett kasutab ehitatavate poodide juures igal pool. Uue kontseptsiooni järgi oli enne Tallinna Sotka kaubamaja valminud juba 2--3 kauplust, nii et ehitamise kogemus oli olemas. Soome kontsern on paika pannud ka sisekujunduse ja kauba väljapaneku.
Sotka kogemus näitab, et suur pood vajab palju maad. Kesklinnas pole suuri krunte, mis oleksid vabad, või siis on nende hind liiga kõrge. Suure kaupluse jaoks on soodsat asukohta keeruline leida. Lahendamist vajab ka parkimine. Nädala sees parkimiskohtadest piisab, aga nädalavahetusel jääb väheseks.
Ehituskäiguga jäime rahule, ükski probleem lahendamata ei jäänud. Suur osa selles on TSMi paindlikul projektijuhtimisel. Tulemusega oleme rahul küll. Skanska on suur ja soomlastele tuntud ehitusfirma, mis garanteerib oma töö taseme. Mõlemale võiks hindeks panna vähemalt nelja.
Sotka ehitus oli ääretult kiire projekt. Tellija soovis kaupluse ruttu avada. Viie ja poole kuuga valmis peaaegu 6000 ruutmeetrit korralikult viimistletud pinda. Lühike ehitusaeg eeldas tööde täpset planeerimist, et saavutada kokkulepitud kvaliteeti ja tähtaega.
Hoone on projekteeritud väga pragmaatiliselt, arhitektuursete liialdusteta. Mööblikaubamaja kujutab endast kandvatele tugipostidele toetuvat halli, millel on teisaldatavad vaheseinad.
Tellijaga oli koostöö väga hea, sest ta teadis, mida tahtis. Ehituse alguses oli olemas hoone eskiisprojekt. Projektijuhtimise meetodil tuli kommunikatsioonid, vesi ja kanalisatsioon kohandada Eesti normidele, samal ajal käis ehituse kooskõlastamine ametkondades.
TSMi jaoks tegi ehituse lihtsamaks ümbruse tundmine. Hiljuti ehitasime samasse piirkonda Chrysleri autokeskuse ja meil oli info selle kohta, kus asuvad trassid ja kommunikatsioonid.