Aili Kukumägi • 16 august 1999

Coca-Cola jagab jooki tasuta

Kuigi Coca-Cola müüb oma kaupa pidevate sooduskampaaniate korras, jagas suurtootja augusti alguses kaks päeva oma toodangut suisa tasuta.

Tihe konkurents kohalike tootjatega ja mitu negatiivset sündmust sellel aastal on Coca-Cola pannud uudseid turundusvõtteid kasutama. Äripäeva hinnangul 300 000 krooni maksma läinud 50 000 pooleliitrise pudeli tasuta jagamise kampaania efekti rahas mõõta on raske, kuid üllatav on see kindlasti.

Vähe usutav, et Coca-Cola võiks arenenud Euroopa riigis ostujõulisele elanikkonnale tasuta kinnistes pudelistes jooki jagada, nimetades seda degusteerimiseks. Üldjuhul on jäänud mulje, et degusteerimine tähendab pigem maitsmist, mitte joomist.

On teada, et Coca-Cola on ka Venemaal ja Balkanil tasuta jooki jaganud. Erinevalt lausjagamisest oli näiteks Lahesõja aegu see tegevus sihipärane: jagades kodumaist jooki Ameerika sõduritele, tuletas firma meelde, et on rasketel aegadel nendega.

Kampaania korras pudelite jagamise eesmärk oli tuletada tarbijatele meelde Coca-Cola suvist tarbijakampaaniat «Võlusõnaga võidad!» ning sedagi, et soovi korral oleks viimane aeg selles osaleda. Andsime omalt poolt 50protsendilise võmaluse võitmiseks jagades välja 50 000 pooleliitrist Coca-Colat. Teine sõna pool jäi tarbijal endal leida.

Oleksime võinud nende kahe päeva jooksul ka kaks-kolm korda rohkem pudeleid jagada, soovijaid oleks jätkunud. Meeldiva üllatusena toimus kõik isegi kiiremini, kui kavandasime.

Jagatud kogus oli ka meie firma jaoks märkimisväärne. Kampaania efektist on vara rääkida, see selgub hiljem. Kuna projekt õnnestus, ei saa sarnase aktsiooni kordumist välistada. Saime kindlasti Coca-Cola tarbijaid juurde.

Selliseid projekte on läbi viidud kogu maailmas. Eri riikides võib küll teostus erineda.

Oma toodete tasuta jagamist võivad endale lubada väga vähesed. Sama hästi võiks panna Eesti Pank ja Maailmapank omavahel võistlema.

Kui Coca-Cola kuulutab konkurentidele sõja, siis tuleb meil midagi efektiivsemat välja mõelda. Üldiselt aga loodab Ösel Foods Eesti rahva tervele mõistusele.

Ei kujuta ette, et Coca-Cola sellist äärmuslikku turundusvõtet näiteks Soomes kasutaks. Kuigi Euroopa Liidus on see lubatud, kui käsitleda tasuta jagamist degusteerimisena, hakkaks rahvas vastu.

Paanikas Coca-Cola teguviisi võib võrrelda meeleheitel farmeritega, kes piima maha kallasid, sest nõudlus nende toodangu järele kahaneb.

Ei üllataks, kui Coca-Cola oma tasuta jagamise kampaaniat kordaks, sest hoolimata koolajookide otse kohaleveost on siiski Ösel Foodsi müük suuremates jaekauplustes juba 40 protsenti suurem Coca-Cola omast. Seda hoolimata asjaolustki, et maailmakuulus firma kasutab pidevalt sooduspakkumisi, nii et tarbijad ei saagi teada, mis toote tegelik hind on.

Coca-Cola tasuta jagamine möödunud nädalavahetusel otseselt Rema ja Spari kaupluste müüki ei mõjutanud.

Tõenäoliselt oleks see mõjutanud juhul, kui tasuta joogi jagamine oleks toimunud kaupluse lähiümbruses. Coca-Cola aga jaotas jooki linnaäärsetel aladel.

Tegelikult on väga huvitav kõrvalt jälgida Eestis vähekasutatud turundusnippide efekti. Coca-Cola on kahtlemata üks pioneeridest, kes võib endale lubada pisut kulukamate ja originaalsemate turunduskanalite kasutamist.

Selline turundusnipp on tõenäoliselt üks paljudest mainekujunduselementidest, mida Coca-Cola kasutab hiljutiste negatiivse kõlaga uudiste unustamiseks.

Arvan siiski, et müügi otseseks mõjutamiseks jääb ühest sellisest promoüritusest väheks.

Hetkel kuum