• OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 2250,12%39 833,16
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,33
  • OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,55%8 823,2
  • Nikkei 2250,12%39 833,16
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,33
  • 04.02.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Valuveljed saab teha ka sapikale

Valada kolvid sajandi alguse uunikumile või valuveljed sapikale, see on alumiiniumi muldvaluga tegelevatele Türi meestele vaid hea tahtmise ja ettevõtmise küsimus.
Esimesed veljed valati Türil olude sunnil juba 1974. aastal. Isetehtud autole polnud neid lihtsalt mujalt võtta. Kuna veljed osutusid igati õnnestunuteks, hakkasid ettevõtlikud Paide EPT mehed tegelema alumiiniumist muldvaluga juba sihipärasemalt.
Endiste motomeeste käe läbi on valminud unikaalsetele vanadele sõidukitele piduritrumleid, sisselaskekollektoreid, karteri põhjasid, sidurikodasid ja mida kõike veel. Omaette kategooriaks kujunesid kolvid, mida on valatud nii sajandi alguse mootorile kui ka tipptasemel võidusõidutehnikale.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ja muidugi valuveljed, mis oma suhteliselt soodsa hinna tõttu on kujunenud kõige menukamaks kaubaartikliks. Alates 1992. aastast OÜ Mewitep nime alla tegutsevad metallivalajad ise ei pea küll velgede tootmist meeldivaimaks tegevuseks. Esiteks on see liiga materjalimahukas ja nõuab erilist materjali -- silumini. Mõnest vanast Volga mootoriplokist velgesid ei tee, vanametallist silumini leida on aga üha raskem. Sestap on hakanud ettevõte viimastel aastatel üha rohkem keskenduma mootorrataste tuuningule.
Siiski ei tasu inimestel, kel soov lasta veljed teha, garaazhinurgas vedelevat alumiiniumi kokkuostu viia. Võib-olla saab sellest valada hoopis midagi muud ning tellimisel võib nõnda kõne alla tulla tasaarveldus materjaliga. Materjali osakaal velje lõpphinnas on 20%, hinnad algavad 900 kroonist ja lõppevad 1500 krooniga tükk.
Kuna liivavormid tuleb velgede valamisel alati uued teha, siis pole mingit vahet, mis auto või margiga on tegemist.
Kui sügisel ja talvel tegelevad mehed peaasjalikult hobiklubide teenuste täitmisega, siis kevadel upuvad velgede valajad töösse. Eestlastel on kombeks nõuda kaupa päevapealt, andmata endale aru, et tegemist on teenustööga ja lattu neid ei valmistata.
- Mina olen lasknud Türil valada veljed juba viiele autole ja leian, et need on isegi tugevamad kui mõned välismaised. Sõidan ise rallit ja seni pole nende velgedega midagi juhtunud. Tean, et isegi bagikrossiga tegelejad kasutavad Türi velgesid ja on öelnud, et muud veljed ei peakski neile tohututele löökidele vastu.
Kunagi kasutasid ka Eesti tugevamad rallitiimid neid, kuid nüüd on kõvematel meestel firmad ja sponsorid taga ning ühtlasi on sellega neil kohustus kasutada kindla firmamärgiga velgi. Kuid tean, et osad Rootsi ja Soome rallitiimid sõidavad Türil valatud velgedega.
Oluline on seegi, et näiteks rallivelgede hinnad on muidu 4000 krooni ringis, Türilt saab need aga kolm korda odavamalt. Ka tänavasõiduvelgede hinnavahe on üldjuhul kahekordne.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 24 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele