Eilne Äripäev kirjutas, et Keskerakond ja Reformierakond kavandavad Tallinna Sadama juhi Riho Rasmanni väljavahetamist ning soovivad sadama tükeldada. Rasmanni vastu on koondunud ka mitmed transiidifirmad.
Äripäeva arvates ei ole Tallinna Sadama tükeldamine õige ning ei ole ka põhjust Riho Rasmanni väljavahetamiseks. Tükeldamise asemel tuleb Tallinna Sadama aktsiad viia börsile.
Tallinna Sadam konkureerib teiste Läänemere sadamatega. Head majandustulemused ja transiidivoogude kasv näitavad, et Tallinna Sadam on tugevaks konkurendiks. Sadama tükeldamine ja selle osade jaotamine riigi ning munitsipaali vahel nõrgestab Tallinna Sadama konkurentsipositsiooni, võib vähendada ettevõtte tulusid ja Eestit läbiva transiidimahu kasvu.
Tallinna Sadama tükeldamine meeldiks kindlasti sadamas tegutsevatele operaatoritele, sest neil oleks kergem oma huve läbi suruda. Samuti meeldib sadama tükeldamine Tallinna linnale, sest linn saaks tänu osalusele reisisadamas suurendada oma tulubaasi.
Enne kohalike omavalitsuste ja Riigikogu valimisi võib sadama tükeldamine muutuda reaalsuseks, sest erakondadel on vaja valimiskampaaniaks raha. Kampaaniate eelarved on aga köömes tulude kõrval, mida sadamas tegutsevad operaatorid võivad neile meelepärase sadama juhtkonna abil teenida.
Transiidifirmad ei ole rahul Riho Rasmanni tegevusega. Operaatorite väitel puudub sadamal tulevikuvisioon ja arengustrateegia, mis võib lähiaastail viia kaubavoogude vähenemisele kolmandiku võrra. Pakterminali juhi Aadu Luukase väitel on paika panemata, kas tulusam on teenida maksimaalselt kasumit praegu või hoolitseda pikaajaliste kaubavoogude eest. ?Sadam ei töötle ühtegi kaubatonni, need toovad sadamasse operaatorid, seetõttu tuleb ka koos võidelda kaubavoogude säilitamise ja suurendamise pärast,? lausus Luukas. (ÄP 20.12.2001)
Operaatorite pahameel on suurenenud paralleelselt Tallinna Sadama kasumi kasvuga. Rasmanni tegevust sadama juhtimisel iseloomustab ütlus ?hundid (loe: Tallinna Sadam) söönud, lambad (loe: operaatorid) terved?. Sadam on tõstnud operaatoritelt võetava teenustasu täpselt nii suureks, et neil ei ole veel kasulik minna konkurendi juurde. Varem olid Tallinna Sadama juhid operaatoreid soosivamad. Põhjus võis olla selles, et mitmed sadama tippjuhid olid transiidifirmade aktsionärid.
Vähemalt seni ei ole transiidifirma juhtide kartused mahtude vähenemise osas täppi läinud. Mullu kasvas Tallinna Sadama transiidimaht 14 võrra ja see toimus peamiselt naftatoodete arvel. Samuti teatas Pak-terminal, et hakkab ehitama uut süvaveekaid maksumusega 205 mln krooni. Kui Pakterminali juhid oleksid veendunud, et transiidimaht väheneb, siis tõenäoliselt nii suurt investeeringut ei tehtaks.
Poliitikute mõjuvõimu vähendamiseks Tallinna Sadama üle tuleks ettevõtte enamusaktsiad erastada. Näiteks 30 aktsiatest tuumikinvestorile ja 21 aktsiatest avaliku emissiooni teel.