• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 19.08.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Jahmatama panevad karistused autojuhtidele

1. septembrist kehtima hakkavad liiklusseaduse muudatused ja väärteomenetluse uus kord võimaldavad kohtvälise trahvi kohaldamist füüsilisele isikule summas kuni 18 000 krooni ja juriidilisele isikule summas kuni 50 000. Lisaks üllitas Tallinna linnavalitsuse sundteisaldamise kava.
Nimetatud uued karistusmeetmed kinnitavad Eestile sümptomaatiliseks kujunenud tendentsi, et enamik repressiivaparaadi aurust on suunatud mittekriminogeense tavakodaniku vastu.
Igati õigustatuks võib pidada karmide karistuste kohaldamist joobes juhtide suhtes. Ma pean silmas joovet üle 0,5 promilli. Väiksemat joovet ei sanktsioneerita näiteks enamikus Euroopa Liidu riikides, mille praktikat püütakse Eestis muidu pimesi juurutada.
Sanktsioonid teiste liikluseeskirjade rikkumiste eest on aga jahmatama panevad ning ületavad absoluutsummades isegi nendes riikides kohaldatavaid sanktsioone, kus on keskmine elatustase mitukümmend korda kõrgem.
Leian, et mõistlikkuse ja proportsionaalsuse põhimõttega ei ole kooskõlas tavakodaniku pankrotistamise ja tema perekonna näljapajukile saatmise võimaluse loomine mittekriminaalse rikkumise eest.
Arvestades meie ametnikekeskseid olusid, on kurjast anda ametnikele võimalus kohaldada mõne kodaniku kuu- või aastapalgani ulatuvaid sanktsioone ametniku isiklikul äranägemisel ja kohtuvälises korras. Sellest on aru saadud isegi meie poolt vähem demokraatlikuks peetaval Venemaal, kus näiteks kiiruse ületamise puhul teeb otsuse kohus, mitte aga põõsas passiv politseinik.
Loomulikult, vastu võib väita, et ka Eestis on garanteeritud karistuse kohtulik vaidlustamine, kuid on üldteada, et see on keeruline, kulukas ja aeganõudev. Pealegi on kaheldav, millisel viisil ja millise perspektiiviga saab end kaitsta näiteks kiiruse varjatud mõõtmise puhul.
Liiklusseaduse 9. peatükis toodud deklaratsiooni kohaselt on liikluskorralduse ja järelevalve eesmärk liikluse sujuv ja kiire korraldamine. Samas, me kõik teame, et igapäevases praktikas on liiklusjärelevalve eesmärgiks pahatihti pigem sõidukiiruse põhjendamatu piiramine, ka ohututel mitmerealistel lõikudel, ja ebamõistlikku piirangut mittetaluva tavakodaniku represseerimine, eelistatult ikka linna sissesõidu või kiirust piirava märgi vahetus läheduses. Siinkohal unustatakse maanteel 120?130 km/h kiirust salliv europraktika.
Väärteomenetluse seadustiku § 32 keelab tõendite kogumise jälitustoimingutega. Olen isiklikult seisukohal, et kiiruse varjatud mõõtmine vastab olemuslikult ebaseaduslikule jälitustegevusele, mis on tunduvalt raskem õiguserikkumine kui kiiruse ületamine.
Mis aga puudutab asja eetilist külge, siis leian, et maksumaksja on politseile ostnud eraldusmärkidega sõidukid ja vormiriietuse just selleks, et politsei juuresviibimise ning autoriteediga ennetada liikluseeskirjade rikkumisi. Samuti selleks, et politseid oleks näha seal, kus teda on vaja. Kui politsei käitub riukalikult, siis on liiklejalt raske nõuda teistsugust käitumist.
Mis aga puudutab Tallinna linnavalitsuse autode teisaldamiskava, siis on see nii eetiliselt kui ka õiguslikult küüniline, kuna enam ei varjatagi soovi kõrvale hoida seadusest ja riigikohtu otsusest. Liiklusseaduse § 50 lg 3 lubab teisaldamist üksnes siis, kui sõiduk takistab või ohustab liiklust.
Praegusel juhul meenutab linnavalitsuse kontseptsioon islami äärmuslaste praktikat, õnneks selle esialgse erisusega, et pantvangi ei võeta inimene, vaid põhiseadusega kaitstud eraomand. Siinkohal jäetakse tähelepanuta Tallinna linnavalitsuse varasema tegevuse suhtes tehtud riigikohtu arvukad lahendid. Need rõhutavad, et igasugune põhiõiguse, sh omandiõiguse riive peab olema hädavajalik ja suunatud mõne muu põhiõiguse kaitsele ning sanktsioon peab olema mõistlik ja proportsionaalne.
Seadus ei tunne sellist lisakaristust nagu ?seadustatud sundmeelehea? maksmine kohaliku võimu poolt väljavalitud teisaldamis- ja parkimisfirmale, mille tunnitasu ületab kaugelt tippadvokaadi honorari.
Sundteisaldamise ideoloogide väide selle kohta, et eraomandi ?pantvangi? võtmine on vältimatu, kuna vastasel juhul ei olevat võimalik rikkuja isikut välja selgitada, ei ole üksnes seadusevastane, vaid ka loogikavaene. Jääb arusaamatuks, miks on lihtsam teostada põhiõigusi jalge alla tallavat repressiivset teisaldamisprotseduuri kui autoregistri kaudu välja selgitada omanik või valdaja ja ta vastavasse komisjoni kutsuda, kus isikul on võimalus kasutada oma põhiseaduslikku õigust ? olla ärakuulatud.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele