Toimunud seadusemuudatusi peavad paljud asjaosalised vormiliseks ning ollakse eksiarvamusel, et midagi sisulist pole muutunud. Seetõttu võib tekkida häireid ja ebastabiilsust tollikorralduses, mis omakorda võib kaasa tuua probleeme kogu rahvusvahelises kauplemises.
Koos tolliseadustiku jõustumisega hakkasid 1. juulist kehtima ka 54 tolliseadustikul baseeruvat rakendusmäärust. Aastavahetusel jõustub uus ja täiendatud Eesti kaupade nomenklatuur (EKN). Tolliseadustiku ja nimetatud määruste jõustumise võimalik segadust tekitav mõju on eriti suur just tulenevalt uue keskkonna regulatiivse toime põhimõttelisest muutusest.
Kui senini kehtinud tolliseadus ja tolliväärtuse määramise seadus olid mõlemad oma olemuselt toimingukesksed, siis kehtima hakanud tolliseadustik on eelkõige suunatud maksude administreerimisele. Uus tolliseadustik on tihedalt seotud uue maksukorralduse seadusega ja käibemaksuseadusega ning nende rakendusmäärustega. Kokku on uus tolliseadustik toonud kaasa muudatusi kahekümne seitsmes seaduses, kusjuures vaid osa muudatusi on formaalsed. Tulemas on mitmete aktsiisiseaduste muudatused ja seejuures on toll otseselt nende maksude haldajaks.
Teatud peiteperiood tollikorralduse muutuses on tingitud tolliseadustiku rakendussätte 326. paragrahvi 4. lõikest. Nimetatud lõige väidab, et senini kehtinud tolliseaduse alusel väljastatud load, sertifikaadid ja muud dokumendid kehtivad veel kuus kuud arvates tolliseadustiku jõustumisest, s.o kuni 31. detsembrini 2002. Teisisõnu tähendab see kõigi nimetatud dokumentide uuendamise vajadust käesoleva aasta lõpus. Kõigi uute lubade väljaandmine on reguleeritud tolliseadustiku vähemalt kolmeteistkümnes paragrahvis.
Tollil on õigus vastava loa pikendamiseks või väljastamiseks saada taotlejalt otsustamiseks mahukat informatsiooni. Olulisel kohal on tolli luba majandusliku mõjuga tolliprotseduuride rakendamisel. Majandusliku mõjuga tolliprotseduurideks loetakse tolliseadustiku § 121 lg 2 järgi tolliladustamist, seestöötlemist, töötlemist tollikontrolli all, ajutist importimist või välistöötlemist.
Nimetatud tolliprotseduuride korral on tegemist sisuliselt majanduspoliitilise maksusoodustusega, mis annab tollile õiguse igal ajal teostada järelkontrolli (tolliseadustiku § 114) nii kauba kui ka dokumentatsiooni suhtes. Probleemide ilmnemise korral on tollil õigus peatada vastav tolliprotseduuri luba kuni kaheks kuuks (tolliseadustiku § 122 lg 4) või tunnistada see kehtetuks (tolliseadustiku § 122 lg 5). Rõhutamist vääriv muudatus on ka see, et kõik üha suuremat populaarsust koguva elektroonilise deklareerimise pooldajad peavad nüüdsest lähtuma põhjalikumast reguleeritusest, mis on lahti kirjutatud tolliseadustiku §s 110 ja vastavas rakendusmääruses.
Erandina jäävad aasta lõpus kehtima ministeeriumide poolt väljastatavad eriload vastavaid lube nõudvate kaupade sisse- ja väljaveol, mis on kehtestatud valitsuse 25. juuni 1999. a määrusega nr 202. Uue tolliseadustiku § 326 lg 3 jätab määruse jõusse ka pärast aastavahetust. Seega tuleb nimetatud dokumenti suhtuda vajaliku tähelepanelikkusega ning ühtlasi jälgida, mida teevad keskkonnaminister, kultuuriminister, kaitseminister ning majandus- ja teede- ning sideminister oma valitsemisalas määrusega seonduvalt. Mõningad muudatused võivad tekkida, kuid siis on tegemist olulise erandiga.
Üldpõhimõte seisneb siin selles, et tolli poolt väljastatavad load annavad isikule mingi soodustuse maksude tasumise osas, mis sisuliselt tähendab suuremat maksuriski tolli kui maksuhalduri poole pealt nähtuna. Lubade väljastamine eeldab head koostööd tolli ja taotleja vahel. Loa taotleja on kohustatud tollile osutama kontrollimisel igakülgset abi (tolliseadustiku § 18, lg 1), vajadusel küsides tollilt ise informatsiooni tegelikult toimunud või kavandatava sisse- või väljaveotehinguga seoses (tolliseadustiku § 14).
Kindlasti peaks iga tolliga suhtlev firma selgitama, millised load talle tollist on väljastatud ja mida toll nende pikendamiseks nõuab.
Oma välismajandusliku konkurentsivõime säilitamiseks ja maksuriski vähendamiseks on oluline käia kaasas muudatustega. Oluline on teada tolliseadustikku rakendava ametkonna tõlgendusi ja viia ennast kurssi konkurentsivõimelist rahvusvahelist kaubandust pakkuvate lahendustega.
Autor: Lembar Kivistik