?Maja oli kui insener-tehniline kest, mille võis tellida suvalisest büroost ja looming hakkas siis, kui asuti tegema sisekujundust,? meenutab arhitekt Kalle Vellevoog mõne aasta tagust suhtumist. Vellevoog kiidab praeguseid kliente, kes on enne arhitekti juurde tulekut teinud suure eeltöö ja teavad täpselt, missugust maja nad soovivad. Neid aga, kes tulevad tema jutule kataloogipilt näpus ja endale samasugust ehitist soovivad, peaaegu pole.
Eramuarhitektuur on liikunud ratsionaalsuse suunas ning 1500ruutmeetriseid losse, mis pidid näitama omaniku jõukust, enam ei ehitata. Küsimusele, mida aga teha rublaaja lõpul alustatud ja lõpetamata jäänud hiigelmajadega, vastab Vellevoog, et mõned saab ümber ehitada, kuid suuremale osale peaks buldooseri peale saatma.
Teiseks äärmuseks on hiljuti tekkinud külg-külje kõrvale ehitatud tüüpmajadega kinnisvaralinnakud, kus väikese krundi tõttu võib vabalt naabri aknast sisse vaadata. Tabasalu külje alla kerkivat eramurajooni arhitekt Andri Kirsima kommenteerida ei taha, küll aga toob ta positiivse näitena esile Emil Urbeli ja Indrek Ermi projekteeritud Aaviku elamurajooni. ?Seal on sama idee ? väiksed krundid, odavad tüüpmajad ? lahendatud tundliku käega. Ja seda on kaugele näha. Au ja kiitus investorile, kes sellise projekti puhul julges ja tahtis investeerida arhitektuuri.?
Vellevoog siiski loodab, et paljudes eestlastes leidub piisavalt soovi elada huvitavas ja isikupärases majas ning nad tellivad individuaalprojekti vastavalt oma maitsele.
Üheks hea maitse sünonüümiks võib pidada funktsionalismi, mida eesti arhitektid on järjepidevalt juba aastaid viljelenud, leiab Vellevoog. Arhitektide noorem põlvkond on juba mitmeid aastaid inspiratsiooni saanud Madalmaade arhitektuurist, kus rõhk on minimalismil ja ratsionaalsusel ning kus materjalidena kasutatakse palju naturaalset puitu ja betooni. Samuti jälgitakse huviga Jaapani ja Hispaania uuemas arhitektuuris toimuvat.
Viimaste aastate jooksul on lisaks maja väljanägemisele hakatud hindama ka krundi asukohta. Arhitekt Andri Kirsima meenutab, kuidas ta ühe oma esimestest majadest projekteeris endisele sõjaväe laskeplatsile, mis asus küll kena lahesopi ääres, kuid oli vaid kruusaga kaetud. ?Nüüd pigem otsitakse, et krundil oleks juba väärtus, ja sinna projekteerides luuakse lisaväärtust,? selgitab ta.
Uute kinnisvarapiirkondade häda on tihti selles, et majad projekteeritakse sinna üheaegselt ja seetõttu on arhitektil võimatu naabritega arvestada. Kui siis hooned kerkima hakkavad, tekib kindlasti üllatusi ning tulemuseks on majade kakofoonia. Sellises tulemuses on arhitekt Enn Laansoo arvates süüdi arendajad, kelle ainuke eesmärk on kruntide mahamüümine, aga mitte lõpptulemus. Et hooned omavahel kokku sobituksid, saab palju ära teha ka detailplaneeringuga, kus on ette antud näiteks majade kõrgusepiirang, katusenurk vms. Eesti praktikas on mitmesse planeeringunõudesse lisatud tingimus, et palktaresid vastavasse piirkonda ehitada ei tohi.
Uued eramupiirkonnad ulatuvad ka linna piiridest välja lähematesse valdadesse, kust on võimalik iga päev pealinna tööle sõita. Kuigi sealsed krundid ning ka ehitamine võib olla tunduvalt soodsam, arvab Vellevoog, et arvestada tuleb infrastruktuuri puudumisega ning transpordi- ja ajakulu tõttu ei pruugi see kokkuvõttes tulla kuigivõrd odavam.
Kui öelda inimesele, et joonista maja, siis joonistatakse see enamasti akna, ukse ja kindlasti viilkatusega. Seetõttu oli veel viis aastat tagasi raske klientidel omaks võtta mõtet, et nende tulevane kodu võiks olla lamekatusega.
Arhitekt Andri Kirsima meenutab, kuidas klient tõi null-katuse plaanile hinnangut andma oma sõbra, kes oli just oma majaehituse lõpetanud. ?Mees vaatas mind kurva pilguga, sügas oma vurre ja ütles, et mina seda enda peal ei katsetaks.? Tema arvates oli ainuvõimalik katus Eesti kliimas plekist viilkatus suure kaldenurgaga.
Kirsima on veendunud, et üldjuhul on siiski võimalik klienti ära rääkida ? tookordne kahtleja elab nüüd rõõmsalt lameda katusega majas.
Arhitekt Hannes Niineväljale on näidatud projekti, kuhu oli vaadetele kulmupliiatsiga puu juurde joonistatud. Õnnelik kaustaomanik olevat selle kätte saanud 5000 krooniga, kuid põhjalikumad projektid on tunduvalt kallimad.
Projekti hind sõltub arhitektist ning ka sellest, kui suurt ja keerulist maja soovitakse. Hinnakirja tavaliselt arhitektil ette näidata ei ole ning hind on puhtalt kokkuleppe küsimus. Kalle Vellevoogi arvates võiks projekti hind jääda saja ja kahesaja tuhande krooni vahele. Kirsima toob näite, et tema arhitektuuribüroo küsib projekti eest 200 krooni brutopinna ruutmeetri kohta. Samas lisab ta aga naljatledes juurde, et saadud tulemus tuleb läbi korrutada Tambovi koefitsiendiga, mis on arv, millega korrutades saab alati õige tulemuse.
Endale meelepärane arhitekt leitakse tavaliselt tuttavate soovituste või arhitektuuriajakirjade kaudu. Kirsima ütleb, et ka tema on oma kliendid saanud suures osas läbi tuttavate ning tema tööd mittetundvaid võõraid, kes tahaks viie tornikesega maja, büroosse sattunud ei ole. Arhitekt Enn Laansoo arvates on igal arhitektil niivõrd kindel käekiri, et juba esimesel kohtumisel tunnetavad mõlemad pooled ära, kas alustatakse koostööd või mitte.
Kui arhitekt välja valitud, siis on oluline selgitada talle võimalikult täpselt oma soove ja elustiili. Laansoo võrdleb maja projekteerimist rätsepatööga, kus ülikond tehakse täpselt kliendi mõõtusid ja iseloomu arvestades.
Tihti jäädakse arhitekti valimisega viimasele minutile. Nii on arhitektide iga-aastaseks probleemiks kliendid, kes tulevad kevadel mõttega, et tahaks mõne kuu pärast ehitama hakata ning sügiseks majja sisse kolida. Siis on aga juba lootusetult hilja, sest projekteerimise peale tuleks arvestada vähemalt kolm kuud. Kirsima arvates on praegu õige aeg alustada ettevalmistusi nendel, kes plaanivad järgmisel kevadel maja ehitama hakata, sest soojal ajal on hea käia tutvumas erinevate arhitektide tööga, sügisel saab arhitektiga plaanid paika panna ja talvel ehitajatelt hinnapakkumisi küsida.
Kirsima on pannud tähele, et projekteerimise käigus hakkavad inimesed oma esialgsetest kokkuhoiuplaanidest loobuma ja ruutmeetreid tuleb aina juurde. Kirsima ei näe selles midagi halba, sest kodu ehitades tuleb mõelda tulevikule. ?Pole mõtet tegutseda nii, et praegu jaksan ehitada 100 000kroonise maja ja siis viie aasta pärast vaatan, mis ma sellega peale hakkan.? Seetõttu juhtub tihti, et ehitus jagatakse järkudeks ja välisviimistlus või mõned toad tehakse lõpuni aasta või paari pärast.
Oma maja ehitama hakates siiski päris 400 000 krooniga hakkama ei saa, nagu mõne aasta eest president arvas. ?Selle hinna eest ei saa korralikku korteritki,? leiab Vellevoog. ?See on ikka kaugelt näha, et tegemist on nii odava majaga,? lisab Kirsima. Selle summa eest saaks püsti panna lihtsa majakarbi, kuid iseasi on see, kui palju leidub inimesi, kes sellises majas elada sooviksid. Vellevoogi arvates võiks ühepereelamu hind jääda sõltuvalt töö mahust pooleteise ja kahe miljoni krooni vahele.
Ka projekti tellides ei soovita Vellevoog raha kokku hoida ning seetõttu on mõttekas projekt tellida koos tööjoonistega. ?Arvatakse, et mul on tark ehitaja, küll ta oskab, kuid sellest tulevadki tehnilised vead,? selgitab Vellevoog. ?Kui projekt on koos kõikide inseneri eriosadega, siis on tunduvalt vähem peavalu ning tellija on kaitstud ehitaja eest, sest kui ta on teinud lihtsustusi, siis saab alati projektile viidata.
Närvide säästmiseks on mõttekas võtta üks ehitaja peatöövõtjaks ning korraga maja valmis teha. ?Iga uus ehitaja räägib esimesel päeval, mis eelmised on kehvasti teinud ja mis kõik tuleb ringi teha, millega pole hinnapakkumise juures ju arvestatud,? selgitab Kirsima ühe peatöövõtja eeliseid.
Et leida endale meelepärase käekirjaga arhitekt, on kasulik sirvida arhitektuuriajakirja ?Eramu? või kataloogi ?Projekt & Ehitus?. Lisaks käib praegu mööda Eestit arhitektide liidu 80. sünnipäevale pühendatud fotonäitus ?Eramu?, mis annab ülevaate eesti arhitektide projekteeritud eramutest selle aja jooksul. Arne Maasiku näitusefotodel on pearõhk pandud eritellimusel ehitatud kvaliteetarhitektuurile ning võimalik on osta ka näituse kataloogi, kus sees mitusada fotot huvitavamatest eramutest.
Autor: Liina Vahemets