Skaala algab kliente ja autovedajaid vahendustasu eest kokkuviivatest, kliendi ees mitte millegagi vastutavatest väikefirmadest ja lõpeb kompleksset logistilist teenust pakkuvate, laialdasi rahvusvahelisi sidemeid omavate ettevõtetega, kes võtavad enda kanda kõik kauba tarnega seotud riskid.
DFDS Transpordi juhatuse esimees Jaan Lepp sõnas, et ekspedeerija valimisel tuleb endale kõigepealt selgeks teha, millist teenust otsitakse. ?Kas on vaja vaid ühte vedu või pikemaajalist suhet, kas on vaja ühest riigist või mitmest kaup vedada, kas kaubaga on kiire või võib veidi oodata, kas soovitakse komplekssemat vedu või ainult ühest punktist teise sõidutamist,? loetles Lepp.
Kui on vaja mitmest punktist kaup kohale toimetada, tasub valida suurem ettevõte; kui punkte on ainult kaks, siis väiksem ekspedeerimisfirma.
Enne teenusepakkujate väljasõelumist soovitas Lepp uurida, kas ekspedeerija vastutus on kindlustatud, et õnnetuse korral kahju kliendile hüvitataks. Lisaks tasub kõrva taha panna, et kõik firmad ei ole kõikidel suundadel ühtemoodi tugevad. ?Kui firma on keskendunud Skandinaaviale, siis tavaliselt on temalt näiteks Itaaliasse veo tellimine kallis ning teenuse kvaliteet pole ka kõige parem,? selgitas Lepp.
Pelgalt hinna järgi aga teenust sisse osta ei tasu. ?Kui hinna järgi valida, siis võib kannatada kvaliteet. Nagu kunagi oli Q GSM, mis oli konkurentidest küll odavam, kuid ei levinud kõikjal,? sõnas Lepp.
Ehkki kliente, kes vaatavad vaid rahanumbrit, jätkub, pööratakse järjest enam tähelepanu usaldusele. ?Tüüpnäiteks on Saksamaalt kauba toomine. Poola kaudu on küll odavam, kuid puudub kindlustunne. Rootsi kaudu aga kallim, kuid saad kindel olla, et saadetis on näiteks esmaspäevaks kohal,? rääkis Lepp. Üha rohkem kliente palub kauba Rootsi kaudu Eestisse toimetada.
Kõiki probleeme saab Lepa kinnitusel lahendada suheldes. ?Infovahetus kliendi ja ekspedeerimisfirma vahel on äärmiselt oluline, kui soovitakse, et koostöö sujuks,? lisas Lepp.
Interneti üha laialdasem levik koos tehnoloogiliste võimaluste avardumisega mõjutab märgatavalt ka transporditurgu. Selle taustal on ekspedeerija transporditurul üha rohkem muutumas nõustajaks.
Võiks ju arvata, et vajadus ekspedeerija järele kaob peatselt, sest informatsioon transpordivahendite ja tehingute kohta on huvilistele internetist üha enam kättesaadav. See lahend eeldaks, et ekspedeerija on vaid infosõlm, kes kogub kokku andmed turul pakutavate transpordivahendite kohta ja pakub neid tema poole pöörduvatele veovajadusega klientidele.
Ainult infopunktina töötavaid ekspedeerijaid on Eestis hulgi ja nende amet on pikemas perspektiivis ilmselt oma tähtsust kaotamas. Siiski ei maksa veel kogu ekspedeerimistegevust enneaegselt maha kanda.
Ekspedeerijate tegevus peab astuma ja ongi juba astumas uuele kvalitatiivsele tasemele. Nad peavad omandama uusi oskusi ja hakkama täitma uusi ülesandeid, mida osa neist on mingil määral juba ka teinud.
Hetkel kuum
Investorite seas on FedEx ja Foxconn
Lisaks info kogumisele ja vahendamisele peab uue ajastu ekspedeerija olema pigem konsultant kui müügimees. Tema eesmärk on leida võimalike transpordilahenduste seast kõige soodsam ? see tähendab pakkuda piisavalt hea kvaliteediga, soodsa hinnaga ja tähtaegseid veoteenuseid. Ekspedeerija peab aitama kliendil laialdaste veolahenduste seas orienteerumisel ja parimate valimisel.
Tuleviku ekspedeerija üks oluline ülesanne on ka transporditehingu sõlmimise toetamine. Selle jaoks on eriti tähtis korrektne ja oskuslikult koostatud veoleping. Teenusepakkuja peab lisaks sellele, et ta kogub ning edastab pakkumisi ja päringuid, omama korralikku ülevaadet turuolukorrast, et osata soovitada õigel ajal uusi veolahendusi. Transporditehingu oluliseks osaks on hinnaläbirääkimine. Selleks on vaja spetsialisti, kes suudab näha olulisi nüansse, mis ilmnevad vaid transpordi puhul.
Ekspedeerija tegevust ei saa kunagi asendada elektrooniliste kanalitega. Isegi kui tehnoloogia jõuab tasemele, kus on võimalik tehing algusest lõpuni sooritada arvuti vahendusel, jääb tähtsaks nn personaalne kokkupuude.
Selleks, et teha valik erinevate transpordipakkumiste seast, on hea omada kõrval transpordispetsialisti ? kedagi, kes on usaldusväärne abimees kliendi transpordiprobleemide lahendamisel, millega eksimisel kaotab kliendi enda teenuste ja toodete kvaliteet.
Allikas: IK Speditor