Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Arvutipark rendileandja hoole alla
IT täisrendi teenus ei tähenda firmale aga veel oma partneritest loobumist. Partnerid, kellelt tehnikat osteti, jäävad kõik alles, kuid enam ei pea arvutikaupa ostma, vaid saab rentida. Ja iga uue rendilevõtu puhul ei pea käima liisingufirmasse uusi pabereid viimas, kõik saab korda vaid ühe teenuselepinguga.
Teenust pakkuva 3Stepi IT-juhi Margo Lubergi sõnul on nende eesmärgiks kolmest osast koosneva IT elutsükli juhtimine algusest lõpuni ehk alates arvuti soetamisest kuni selle utiliseerimiseni. Kolm etappi, mille arvutustehnika läbib, on selle omandamine, kasutamine ja realiseerimine. Omandamisel sisaldab teenus erinevaid rendivõimalusi, IT-varade omamise etapis saab firma neid hallata online-varahaldussüsteemiga. See on veebipõhine ja võimaldab jooksvalt seadmeid arvele võtta ning maha kanda, nende parameetreid muuta ja lisainfot (näiteks asukoha kohta) sisestada. Online IT-haldus pole otseselt raamatupidamisprogrammidega ühilduv, küll aga saab vajalikke andmeid üle kanda Exceli tabelite kaudu.
Arvutist vabanedes on iga firma jaoks peavalu ka kõvakettal olevate andmete eemaldamine. Formaati panemine ei aita, sest kettal olevaid andmeid on võimalik ka siis taastada. Samuti nõuab aega ja vaeva kasutatud tehnika mahamüümine. Keskkonnaohtlikku arvutistehnikat niisama prügikasti ära visata ei saa, prügifirma aga nõuab selle teenuse eest korralikku teenustasu. Praktika näitab, et arvutistehnikast vabanemine läheb firmale maksma kuni 10 protsenti selle maksumusest, kuna seisev tehnika hõivab laopinda, kuulutuste kaudu müük aga raiskab ohtralt tööaega. Online?is saab jälgida ka kasutatud arvutite edasist teekonda: millal neist kustutati kõik andmed, kus neid edasi töödeldakse ja mis neist saab. Teenuse kolmandas etapis realiseerib teenusepakkuja vana tehnika keskkonnasäästlikult ja see viiakse Rootsi ümbertöötlemisele.
IT täisrenti kasutavad Eesti suurematest tehnoloogiafirmadest näiteks Eesti Mobiiltelefon ja Tele2, tööstussektorist JOT Eesti ja Viking Windows, avalikust sektorist rahandusministeerium ning presidendi kantselei.
IT-varade eluea etapist igaühes eraldi on teenusepakkujaid palju, kompleksteenuse pakkujaid aga mitte. Arvutustehnika soetamisel saab liisingufirmadest abi, samuti on võimalik osta arvutifirmast endast arvuti järelmaksuga. Varahalduseks on raamatupidamisprogrammides oma moodulid, realiseerimiseks võib pöörduda ka kasutatud arvutite kokkuostjate poole. Kõik see on võimalik, kuid nõuab rohkem aega ja vaeva, laskmata keskenduda ettevõtte põhitegevusele.
Kalju Rüütli
Trigger Software?i tegevjuht
Trigger Software tegeleb TELE2 grupis tarkvara arendusega, meie põhitegevuseks ei ole arvutite ostmine, haldamine ega müümine. Seetõttu renditeenuse valisimegi.
Puhtalt IT renditeenusega tegelevaid firmasid minu teada turul polnudki, kui teenusepakkujat valisime. Küll pakkusid mingil ajahetkel mitmed arvutustehnika müügiga tegelevad firmad rendivõimalust, kuid teenuse mehhanism eeldas sel juhul eraldi kokkuleppeid liisingufirmadega, renditingimuste ja jääkväärtuste üle vaidlemist jms, pakuti pigem raha laenamist (liisimist) kui IT seadmete renditeenust. Sellest polnud aga meie huvitatud.
Trigger rendib kümneid IBMi servereid ja lauaarvuteid, peale selle suuremahulisi varundus- ja salvestuslahendusi. Varem mingit sissetöötatud protsessi kasutatud arvutustehnika realiseerimiseks polnud. Pigem oli kasutatud seadmetest lahtisaamine mõnevõrra kaootiline. Ja eks osa on siiani kuskil laonurgas ?IT kultuurikihis? alles - nagu igas teiseski firmas.
Meie töö spetsiifika puhul on esmatähtis kokkuhoitud aeg - seda nii füüsiliselt seadmete ostule/müügile ja haldamisele kulunud aja kui ka arendustöö kvaliteedi, kiiruse ja vigade vähenemise kaudu kokkuhoitud aja kaudu. Viimase puhul võib teooriatele toetudes teha ka spekulatiivseid kalkulatsioone kuid eraldi pole renditeenuse abil kokkuhoiust analüüsi veel tehtud ? see on plaanis järgmise aasta alguses.
Raamatupidamissüsteem ja haldustarkvara pole ühildatud. Kuid meile vajaliku info saame lihtsalt haldussüsteemist eksportida.
Peale 3Step ITga vastava raamlepingu sõlmimist on haldamistöö on jäänud 3Step IT kanda ? meie osa on maksetingimuste korrektne täitmine. Kuivõrd on meil sõlmitud n.ö. ?avatud? leping, on ka seadmete vajadusel juurderentimine lihtsustatud viimase piirini ? valdavalt piisab selleks meiepoolse autoriseeritud inimese telefonikõnest 3Step ITsse, edasi teeb kogu töö juba teenusepakkuja.
Ühtegi suuremat miinust ei oskagi teenuse puhul välja tuua. Meie töö spetsiifikale sobib selline renditeenus ideaalselt. See variant sobib ka kõigile firmadele, kelle põhitegevus eeldab IT varade kasutamist.