Eda-Liis Kann • 27. oktoober 2003 kell 22:00

Enamik ürituste korraldajaid on kõigest üksiküritajad

Kuigi peokorraldajaid on palju ja konkurents tihe, on teenust vajaval ettevõttel ülimalt raske valida õiget ja usaldusvrset partnerit. Peamine põhjus on see, et info ei liigu, kusjuures ka ürituste korraldajate endi vahel. Nende tegemistest saab lugeda vaid lehtede seltskonnaveerust või siis liigub suust suhu kõmu ebaõnnestumisest.

Teamart Promotioni juhi Mart Rekkaro sõnul on hetkel Eesti turul kusagil kaheksa tõsisemat tegijat, kelle töödest ikka aeg-ajalt midagi kuuleb. Ilma aeganõudvaisse täpsustustesse laskumata peaks nn arvestatava ettevõtte netokäive ületama 5?6 miljonit krooni, kusjuures töötaja kohta on käivet tehtud ca 1,5?2 miljonit krooni, ütles ProMaMa juht Mart Mardisalu.

Rekkaro sõnul on hetkel olukord, kus võetakse vastu ka palju tööd, mille tegemiseks pole oskusi, ainult üldine intelligents ja kogemused. See viib alla ka kogu valdkonna prestiiži, sest kliendi jaoks ei hakka sel juhul mängima ühe või teise agentuuri oskused/idee, vaid raha. See omakorda annab võimaluse väikestele üksiküritajatele konkureerida just hinnaga ja tihti olematu kvaliteediga ning samas garantiideta. Ebaõnnestumise korral laieneb negatiivne tagasiside kogu sektorile ? ühed pulmavanemad kõik.

Mardisalu sõnul rikub turgu ka see, et lisaks olemasolevatele selgelt spetsialiseerunud üritusturundusettevõtetele ?kobestavad? sama põldu erinevad üksiküritajad, reklaami- ja suhtekorraldusettevõtted, kontserdi- ja spordipromootorid, muusikaagentuurid. Konkurents on ülimalt tihe. Samas aga selge ja ühene kvalifitseerumine on ürituskorralduse turul toimumata ja kõik tänased n-ö üritusturundusettevõtted ei ole seda klassikalises tähenduses kuidagi, nentis Mardisalu.

Ka PNG Eventsi juht Jüri Peetson nendib, et üritusturunduse turg on segane. On lugematu arv tegijaid ja käib võitlus, aga rindejoon on segane.

Kuigi ürituskorralduse sisseostmine ei ole ? hoolimata majanduse edukast arengust ? igapäevane, oleme samm-sammult liikumas selles suunas, et automüüjad müüvad autosid ja pangad pakuvad kliendi rahale parimat rakendust, mitte ei tegele turundusega ürituste kaudu. Päev-päevalt kasvab usaldus üritusturundusettevõtete vastu, see kõik võib aga muutuda põrmuks, kui tegevusse astuvad asjatundmatud rühmajuhid, kelle ebaprofessionaalse töö tekitatud haavad paranevad pika ravitsemise järel.

Lähiaastatel saab üritusturunduses märksõnaks spetsialiseerumine ja oma tugevate külgede arendamine. Sisuliselt arengult liiguvad spetsialiseerunud üritusturunduseettevõtted samas rütmis klientidega. Senisest enam pööratakse tähelepanu konkreetsetele turunduslikele eesmärkidele, iga üritus soovitakse panna teenima konkreetset eesmärki. Et saavutada kliendi jaoks suuremat efekti, põimitakse oma tegevust teiste turukommunikatsiooni instrumentidega.

R&Reede juhi Avo Heina sõnul saab lähiaastatel toimuvate muutuste tõttu põhiliseks pakutava teenuse iseloom, võime kaasata erinevaid kompetentse, kvaliteet ning põhjendatus kliendi erinevate protsesside kontekstis, samuti valmisolek tegutseda lähiturgudel.

Turunduskonsultant Janek Reimali sõnul on kahe aasta pärast turul 2?3 firmat, kes saavad end määratleda üritusturundajana, ca 10?15 firmat, kes toimetavad pidude korraldamise alal ning 2?3 agentuuri, kes pakuvad kõiki kommunikatsioonialaseid tugiteenuseid. Kindlasti toimub liitumisi reklaamiagentuuride, PR-firmade ja üritusturundusettevõtete vahel.

Hetkel kuum