Kinnisvaraeksperdi konsultant Veronika Ilsjani sõnul on büroopindade renditurg rentnikukeskne, kes saab nõuda head ja paindlikku teenust.
Büroopindade turusektor on kõige arenenum turusektor. Selle areng algas kõige varem, tegutsejad on kompetentseimad.
Valdavalt on tegemist rendituruga, omanditurg on tagaplaanil. Ligi 70 protsenti uutest büroodest on rajatud Tallinna. Valgekraede hulk, kes büroodes töötavad, on olnud stabiilne, et juurdekasv on 30 000 m2 aastas.
Kui aastatel 1994-1996 büroopindade turg tekkis, oli nõudlus kõrge, pakkumist polnud. 1997. aasta tagasilöök majanduses tekitas kainenemise, nõudlus muutus väiksemaks, suured pangahooned olid just valminud, ent seisid tühalt. Alates 2003. aastast on nõudmine stabiilne, ehkki ootused nõudluse kasvuks on olnud väga kõrged seoses Euroopa Liiduga.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Meie ettevõtted vaatavad väga hoolikalt, kui palju nad pinda kasutavad, seetõttu on efektiivsus büroopindade arendamisel väga oluline aspekt.
Tulevikus hakkavad vakantsused paratamatult kasvama. Paljud avaliku sektori asutused ja ka ettevõtted on valmis leppima renoveeritud pinnaga, neile on oluline, et pind oleks funktsionaalne.
Esmatähtis on, et büroopind vastaks rentnike vajadustele. Kvaliteet ja ruumide planeering peab vastama kliendi nõudmistele, töötajad tajuvad, et see on nende firma kodu. Kurdetakse sauna ja pesemisvõimaluste puudumise üle.
Rentnikud ei taha, et haldus on nende mure, haldusteenust osatakse nõuda ja väärtustada.
Paljud kontoriruumide haldajad käituvad kui peremehed, kuigi peaks käituma kui klienditeenindajad. Rentnikud vaatavad hoolega ringi ning on valmis pinda vahetama. Konkureeriv hinnapakkumine peab olema 10-15 protsenti soodsam, et rentnik hakkaks kolima. Rentnik soovib, et hinnapoliitika oleks läbipaistev.
Käimas on jaht headele rentnikele, otsitakse suuri, stabiilse äritegevusega, prestiizikad rentnikke. Head rentnikud, nn ankurrentnikud meelitavad ligi ka teisi rentnikke. Samas halvad rentnikud on need, kes tahavad 10 ruutu pinda ja kaovad kolme kuu pärast, jättes maha üürivõlad.
Hea rentniku meelitamiseks peab ta saama head teenust ning paindlikku suhtumist. Oluline on stabiilne rahavoog, mitte kõrge renditase.