• OMX Baltic−0,33%300,29
  • OMX Riga−0,05%893,11
  • OMX Tallinn−0,39%2 072,95
  • OMX Vilnius0,47%1 205,23
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,48%8 816,56
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic−0,33%300,29
  • OMX Riga−0,05%893,11
  • OMX Tallinn−0,39%2 072,95
  • OMX Vilnius0,47%1 205,23
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,48%8 816,56
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 23.02.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Turundusuuringust saab infot õigete otsuste langetamiseks

Turundusuuring on osa ettevõtte terviklikust turunduse infosüsteemist ning kuulub lahutamatult turunduse juhtimise protsessi eri etappide juurde, alates analüüsist ja planeerimisest ning lõpetades teostamise ja kontrollietapiga. Sellest lähtuvalt ei ole õige suhtuda turundusuuringutesse kui eraldi seisvatesse projektidesse, vaid nende teostamine peab toimuma planeeritult ettevõtte turundusstrateegia raames.
Ettevõtte üldine aastane uuringuvajadus on otstarbekas planeerida samal ajal turundusplaani ja -eelarve koostamisega, sest põhilised uuringusuunad selguvad turunduse strateegilist ja taktikalist tegevuskava paika pannes. Need on tihedalt seotud aasta põhiliste turundustegevustega (näiteks tootearendus, pakendi- või etiketiarendus, brändi lansseerimine või laiendamine, klientide rahulolu, lojaalsuse mõõtmine jne).
Juba selles faasis on soovitav konsulteerida uuringufirmaga, et koos panna paika põhilised uuringusuunad ja planeerida vahendid. Tuleb alati arvestada, et aasta jooksul võivad aset leida sündmused, mis loovad vajaduse täiendavateks uuringuteks ? näiteks konkureeriva toote või konkurendi reklaamikampaania mõju klientidele/tarbijatele, mille lansseerimine eelarvestamise hetkel ei ole teada ? ning seega tuleks vahendeid planeerides alati arvestada väikese varuga.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Üldise uuringuvajaduse määratlemine ning uuringueelarve koostamine on esimene samm, mis realiseerub juba läbi konkreetsete uuringuprojektide, mida eelnevalt paika pandud uuringuplaani järgselt teostatakse.
Iga konkreetse uuringuprojekti planeerimisel on tähtsaim etapp uuringu probleemi sõnastamine, sest ebatäpse või laialivalguva probleemiasetuse korral on valele alusele rajatud kogu järgnev tegevus.
Uuringuprobleemi defineerimisel on soovitatav kasutada ettevõtte uuringupartneri abi, sest uuringufirmadel on olemas oskusteave turundusprobleemide viimisest uuringute konteksti (?turunduskeele tõlkimisest uuringute keelde?).
Siinkohal peab aga rõhutama, et kuigi uuringupartneri kaasamine sellesse etappi on soovitatav, lasub eeltöö uuringuprobleemi defineerimisel siiski ettevõttel endal, sest uuringuprobleemid tulenevad ettevõtte turundustegevuse prioriteetsetest ja/või probleemsetest valdkondadest, mille defineerimine eeldab turundaja panust ja ettevõtte sisemise info kasutamist.
Uuringuprobleemi sõnastamisel tuleb tähelepanu pöörata järgmistele teguritele:
- Mis täpselt on uurimist vajav objekt, nähtus, valdkond (näiteks brändi tuntus, ettevõtte mainekuvand, klientide lojaalsus vmt)?- Millised tegurid mõjutavad seda objekti, nähtust, valdkonda?- Millised nendest teguritest on sellised, mida ettevõte saab mõjutada?- Millised nendest teguritest on uuritava probleemi seisukohalt kõige olulisemad?- Milline info uuritava probleemi kohta on ettevõttes juba olemas (näiteks tallekliendiandmebaasides)?- Milliseid otsuseid uuringu tulemuste põhjal soovitakse langetada?
Uuringu probleemi lõplik sõnastus tuleb kindlasti kirjalikult fikseerida ning saavutada kooskõla ettevõttesiseste huvitatud osapooltega. Uuringu probleemi sõnastamisse peaksid ettevõttesiseselt olema kaasatud kõik need, keda konkreetne uuringuprojekt puudutab, sest probleemi lõplikus fikseeringus peab juba väljenduma ettevõttepoolne ühtlustatud nägemus uuringu probleemist.
Kõik, keda valdkond/probleem puudutab, peavad aru saama, mis põhjusel on otsustatud uuring tellida, mida sellega uuritakse (mis on uuringu probleem), milliste otsuste langetamiseks kogutud infot kasutatakse (mis on saadav kasu) ning kellele, mis vormis, kus ja millal tehakse uuringu tulemused kättesaadavaks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Selline ettevõttesisene eeltöö üldise heakskiidu saavutamiseks on vajalik enne uuringupartneri poole pöördumist uuringu probleemi täpsustamiseks või uuringufirmadele enne briefi?i koostamist, sest vastasel juhul võib tekkida olukord, kus uuringuprojekti hilisemates etappides on osapooltel ettevõttes üksteisest lahknevad nägemused, millele ja mil moel peaks uuring vastuse andma ning tekib sisemine barjäär tulemuste vastuvõtuks ja kasutamiseks.
Selle tagajärjeks võib olla olukord, kus mitte kõik otsustajad, kellel võiks uuringu tulemustest abi olla, ei kasuta neid otsuste langetamisel, tellitud uuring seisab kasutult riiulil või arvutis unustatud asjade kataloogis ning tehtud investeering on osutunud mõttetuks kuluks. q
Autor: Evelin Ojamets

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele