Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ametniku vastutus algab veerandist miljonist

    Ametnik võib oma õigusvastase tegevusega kahju tekitada vahetult riigile või omavalitusele, samuti eraõiguslikule isikule. Reeglina on riik ja omavalitsusüksus vastutavad ametniku poolt teenistuskohustuse täitmisel tekitatud kahju eest. Eesti seadused on riigivastutust oluliselt laiendanud, kuid siin ei ole veel jõutud euroopaliku tasandini.
    Ametnikult väljamõistetava hüvitise suuruse määramisel arvestatakse tema majanduslikku olukorda, kahju suurust ametniku palgaga võrreldes, teenistuskohustuse iseloomust tulenevat riski, staa?ist tulenevat kogemuste puudumist, temale antud teenistusalaseid korraldusi ja juhiseid, samuti õigluse põhimõtet. Mittetahtliku kahju puhul ei tohi nõutav hüvitis ületada ametniku kuuekordset ametipalga summat.
    Kui riik või omavalitsusüksus on hüvitanud eraõiguslikule isikule ametniku tekitatud kahju, siis riigivastutuse seadus annab võimaluse esitada regressnõue ametniku vastu, kuid jällegi piiratud alustel ja ulatuses.
    Näiteks võib piirangu aluseks olla hüvitise ebaõiglus. Vaatamata sellele, et füüsilisest isikust ettevõtja või äriühingu juhtorganite liikmete tasudelt võetakse samuti röövellikku sotsiaalmaksu, ei kehti neile selliseid humaanseid piiranguid. Kuivõrd ettevõtja kulul elaval ametnikul on enam võimu ja võimalusi kahju tekitada, puudub vahetegemisel mõistlik ja eetiline põhjendus. Ametniku vastutus on siiski laiem kui tänaseni kehtivate sotsialistlike tööseadustega piiratud töötaja materiaalne vastutus.
    Kahju sissenõudmise kord vastab iseenesest euroopalikule tavale. Kahju hüvitamiseks tehakse ametnikule kirjalik ettepanek, näidates ära põhjus ja kahjusumma. Vastamiseks tuleb ametnikule anda aega vähemalt kaks nädalat. Ettepaneku tegemise tähtaeg on piiratud kolme kuuga teadasaamisest, kuid mitte hiljem kui kolme aasta jooksul kahju tekitamisest arvates. See on tunduvalt lühem aeg kui äriühingu juhtorgani liikme vastu esitatava hagi aegumise tähtaeg.
    Kui ametnik pole kahju hüvitanud, mõistab halduskaebuse alusel ametnikult hüvitise välja halduskohus, mille kohane õiguslik lahendus on tervitatav. Süüline varalise kahju tekitamine on avaliku teenistuse seaduse järgi distsiplinaarsüütegu, mille eest võib ametnikku karistada noomituse või trahviga kuni kümnekordse päevapalga ulatuses, madalamale palgaastmele üleviimise või teenistusest vabastamisega.
    Kuriteo puhul ei ole ametniku materiaalne vastutus piiratud. Levinumateks kahju põhjustamisega seotud kuritegudeks on ametiseisundi kuritarvitamine ja ametialane lohakus. Lisaks kahju hüvitamise kohustusele ulatuvad karistusmäärad nende kuritegude eest rahatrahvist vangistuseni.
    Ametiseisundi kuritarvitamine on ametiseisundi tahtlik ebaseaduslik ärakasutamine, millega kaasneb oluline kahju. Oluline varaline kahju on kümnekordsele minimaalpalgale vastav summa, s.o 24 800 krooni. Ametialase lohakusena käsitletakse ametiisiku poolt ametialase ülesande täitmata jätmist hooletu suhtumise tõttu, kui sellega on tekitatud suur kahju, milleks on praegu 248 000 krooni. Maailmapraktikas on pretsedenditu nii väikeste kahjude tõttu isiku kurjategijaks tunnistamine.
    Kui tsiviilseadused välistavad riigile või omavalitsusele mittevaralise kahju tekitamise, siis Eesti paradoksaalsed kriminaalseadused tunnistavad ka mittevaralist kahju, nt riigi maine kahjustamist, kuriteo tunnusteks.
    Ametialaste kuritegude sätted on sõnastatud nii, et kuriteoks on võimalik tunnistada ametiisiku igasuguse tegevuse, mis võis tekitada kasvõi teoreetilise kahju potentsiaali. Arvestades seda, et õigeksmõistmise tõenäolisus on meie kriminaalpraktikas alla ühe protsendi, võidakse kriminaalmenetluse kasuks otsustada ainuüksi põhjusel, et on selge, et õiguslikult nõrk kahjunõue ei pea vastu halduskohtu kontrollile. Õigusriigis tuleks pigem minna kahju kriminaalmenetluse välisete sissenõudmise võimaluste laiendamise teed.
  • Hetkel kuum
Enn Listra: vanasse jõkke astuda ei saa. Ega tohi
Oleme jõudnud hetke, kus kunagine häda ja viletsus on meelest läinud ning näeme üha enam kiusatust sekkuda vabasse avatud turgu, kirjutab TalTechi majandusteaduskonna dekaan Enn Listra Äripäeva essees.
Oleme jõudnud hetke, kus kunagine häda ja viletsus on meelest läinud ning näeme üha enam kiusatust sekkuda vabasse avatud turgu, kirjutab TalTechi majandusteaduskonna dekaan Enn Listra Äripäeva essees.
Hotellid: turistid tulevad vaikselt tagasi, aga piisavalt palju raha ei saa neilt veel küsida
Turistid tulevad vaikselt Eestisse tagasi ja hotellide käive on taastunud kriisieelsele tasemele, kuid hotellide juhid tõdevad, et nad pole saanud hindu tõsta piisavalt, et see kataks aina suurenevaid kulusid. Tulevast suvest sõltub palju, sest rahapuhvrid on hotellidel koroonakriisis kokku kuivanud.
Turistid tulevad vaikselt Eestisse tagasi ja hotellide käive on taastunud kriisieelsele tasemele, kuid hotellide juhid tõdevad, et nad pole saanud hindu tõsta piisavalt, et see kataks aina suurenevaid kulusid. Tulevast suvest sõltub palju, sest rahapuhvrid on hotellidel koroonakriisis kokku kuivanud.
USA aktsiaturud kerkisid, Nasdaq sai kirja uhke tõusunädala
USA aktsiaturud jätkasid reedel kerkimist ja ligi protsendi edenenud Nasdaqi liitindeks sai kirja mitme kuu parima tõusunädala.
USA aktsiaturud jätkasid reedel kerkimist ja ligi protsendi edenenud Nasdaqi liitindeks sai kirja mitme kuu parima tõusunädala.
Reaalajas börsiinfo
Lillemüüja laseb pikalt tegutsenud äri pankrotti: pole enam mõtet
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Madis Müller: juht saavutab tulemusi läbi teiste inimeste "Juhi juttude" intervjuu!
Eesti Panga presidendi Madis Mülleri tippjuhiks saamise tee on olnud ebatraditsiooniline. Enne asepresidendiks saamist polnud ta varem olnud ühegi inimese administratiivne juht ega ülemus.
Eesti Panga presidendi Madis Mülleri tippjuhiks saamise tee on olnud ebatraditsiooniline. Enne asepresidendiks saamist polnud ta varem olnud ühegi inimese administratiivne juht ega ülemus.
“Äripäev eetris”: Scholz tegi end tankidega veiderdamisega lolliks
Pikk venitamine ukrainlastele tankide lubamisel on teinud lolliks eelkõige Saksa liidukantsleri Olaf Scholzi enese, kuid sakslaste suhtes on tekkinud skepsis, kas nende peale saab üldse loota, leidsid ajakirjanikud saates “Äripäev eetris”.
Pikk venitamine ukrainlastele tankide lubamisel on teinud lolliks eelkõige Saksa liidukantsleri Olaf Scholzi enese, kuid sakslaste suhtes on tekkinud skepsis, kas nende peale saab üldse loota, leidsid ajakirjanikud saates “Äripäev eetris”.
Tähelepanu Lätis liigeldes: naaberriik paneb püsti keskmise kiiruse kaamerad
Läti paneb parasjagu püsti esimesi keskmise kiiruse kaameraid, mis hakkavad trahve tegema märtsis, kirjutas Läti rahvusringhääling.
Läti paneb parasjagu püsti esimesi keskmise kiiruse kaameraid, mis hakkavad trahve tegema märtsis, kirjutas Läti rahvusringhääling.

Olulisemad uudised

Selgusid Eesti parimad iduettevõtted ja asutajad
Täna õhtul selgusid Eesti Startup Auhindade saajad, kes on möödunud aasta maailmamuutvad ja edukad iduettevõtted, investorid ning Eesti idusektori arengusse panustanud tegijad, teatasid LIFT99 ja Eesti Asutajate Selts.
Täna õhtul selgusid Eesti Startup Auhindade saajad, kes on möödunud aasta maailmamuutvad ja edukad iduettevõtted, investorid ning Eesti idusektori arengusse panustanud tegijad, teatasid LIFT99 ja Eesti Asutajate Selts.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.