• OMX Baltic0,78%268,35
  • OMX Riga−0,33%879,4
  • OMX Tallinn0,91%1 715,2
  • OMX Vilnius0,63%1 040,57
  • S&P 5000,56%6 032,38
  • DOW 300,42%44 910,65
  • Nasdaq 0,83%19 218,17
  • FTSE 100−0,08%8 280,57
  • Nikkei 2250,8%38 513,02
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%113,43
  • OMX Baltic0,78%268,35
  • OMX Riga−0,33%879,4
  • OMX Tallinn0,91%1 715,2
  • OMX Vilnius0,63%1 040,57
  • S&P 5000,56%6 032,38
  • DOW 300,42%44 910,65
  • Nasdaq 0,83%19 218,17
  • FTSE 100−0,08%8 280,57
  • Nikkei 2250,8%38 513,02
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%113,43
  • 23.02.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Virnastaja sobib kitsasse lattu

Virnastajad jagunevad oma tüübi ja tõstekõrguse poolest kolme klassi:
järelkõnnitavad tõstemastiga virnastajad, tõstavad ja sõidavad aku jõul, saadaval ka juhi platvormiga. Kasutatavad kõrgusteni kuni 5,7 meetrit;
liikuvmastiga virnastajad juhiistme või (seisu)kohaga. Kasutatavad kuni 12 meetri kõrgusel;
kitsastesse vahekäikudesse mõeldud virnastajad, mis omakorda jagunevad kaheks: kabiin tõuseb koos mastiga üles (kasutatav ka komplekteerimiseks) või kabiin maapinnal, tõuseb ainult mast. Kasutatavad kuni 15 meetri kõrgusel.
Vastavalt virnastaja tüübile varieeru­vad ka vahekäikude laiused. Tõstemas­tiga virnastajad saavad hakkama 2,3?2,5, liikuvmastiga virnastajad 2,7?2,8 ja kitsaste vahekäikude tõstukid 1,5?1,7 meetri laiustes vahedes.
Ka tootluses on suur vahe.
Tähtsamad parameetrid: stabiilsus, jääktõstejõud maksimumkõrgusel, manööverdusvõime ja vahekäigu laius ning juhthoova käsitletavus.
Peale järelkõnnitavate on saadaval ka juhiplatvormiga versioonid ladudesse, kus vaja rohkem ringi liikuda.
Erinevatel tootjatel on erinevad kontseptsioonid: saadaval on nii keskel kui ka vasakus ääres asuva juhthoovaga virnastajad, osal on juhtnupud dubleeritud, et masinaga saaks opereerida nii vasaku- kui ka paremakäelised, mastid on kas ?vaata läbi? või ?vaata kõrvalt? disainiga, laiusega 800 mm aluste vahel sõitmiseks ja 880 mm paremaks stabiilsuseks, jms.
Tähtsamad tootjad: BT, Jung­heinrich ja Still.
Hind: kvaliteettõstukitel alates 100 000 kr.
Erinevate tõstejõudude ja tõstekõrgustega versioonid: - nominaaltõstejõud 1,2?2 t;- tõstekõrgus 8?12 m.Maksimumkõrgusel võib jääktõstejõud erineda nominaalsest mitu korda.
Suurtel kõrgustel on operaatori töö häiritud ? nähtavus on väike ja töökiirus kannatab.
BT pakub oma Reflex-seerias veelgi huvitavamat lahendust ? lisavarustusena on saadaval kabiini kallutus, võimaldades operaatoril kergemini üles vaadata.
Võimalik paigaldada ka kabiini töötamiseks külmladudes ning masti kallutust ja külgnihutust.
Kui enamik tootjaid kasutab kelgu kallutust ja side-shift?i, siis nt STILL pakub ka võimalust kallutada ja liigutada tervet masti. Madalamate mastide puhul tagab see parema nähtavuse, kuna puuduvad juhi vaateväljas olevad lisasilindrid ja voolikud. Natuke paraneb ka vajalik töökoridori laius ning suureneb jääktõstejõud. Negatiivse poole pealt suurenevad liigutatavad massid ning kulub rohkem energiat.
Lisad ? tootjatelt kas standard- või lisavarustuses: joystick või kangidega juhtimine, vahelduvvooluga veo- ning tõstemootorid (tootlikkuse tõus kuni 7% ja vähenenud hoolduskulud võrreldes tavamootoritega), 180 või 360 kraadi roolimine, külmkambri versioonid, juhiistme ja põranda tõstmine/langetamine jne.
Peale tavaliste on saadaval erinevad variandid: kitsad ja drive-in-masinad, võimsad (kuni 3,2 t) virnastajad, nelja suuna (pikkade kaupade veoks) või juhi seisukohaga virnastajad.
Tuntumad tootjad: Still, Rocla, BT, Jungheinrich, Linde.
Hind: 300 000?700 000 kr.
Ladustavad kaupa küljele, riiulite vahe ainult natuke laiem kui alus.
Saadaval kaht tüüpi kahvlite kelguga:- pöördpea, võimaldab aluse ümber pöörata ning vastavalt siis ladustada vasemal või paremal pool;- teleskoopkahvlid, kahvlite kelk ei pöördu, vaid kahvlid sõidavad välja nii ühele kui teisele poole. Eeliseks veelgi väiksema vahekäigu vajadus, puuduseks võimalus ladustada põrandale.
Kaks kabiini varianti: - kabiin all, suudavad ladustada kuni ca 12 m kõrgusele. Vähem levinud, põhjuseks halb nähtavus alt üles; - kabiin tõuseb koos mastiga masti tippu välja, suudavad ladustada kuni 15 m kõrgusele. Töö kiirem tänu operaatori viibimisele kahvlite juures. Ohutuse tagamiseks varustatud Optispeed-funktsiooniga ? elektroonika kontrollib masina käitumisparameetreid vastavalt lasti olemasolule ning kabiini asukohale.
Koos juhtrelssidega, mis abistavad riiulite vahel liikumist. Lisavarustusena ka induktiivne juhtimine (elektroonika teeb ära relsside töö). Automaatne pidurdamine ridade lõpus, mis peaks välistama otsasõidud ning õnnetused.
Tähtsamad tootjad: STILL, Jungheinrich, BT ja Magaziner.
Hind: alates 700 000 kr.
Autor: Joona Saluveer

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 21.11.24, 12:07
Tallinki keskkonnaalased jõupingutused kannavad vilja
Kuigi laevandussektoris on regulatsioonide hulk muret tekitavalt suur ja uue põlvkonna lahendusi kütuse tarbimisel pole, on Tallink pühendunud olemasolevate süsteemide parendamisele ja toonud sõitma ka uusi aluseid, ikka selleks, et CO jalajälge vähendada.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele