• OMX Baltic−0,19%295,87
  • OMX Riga0,03%915,88
  • OMX Tallinn−0,05%2 033,29
  • OMX Vilnius−0,16%1 204,84
  • S&P 500−0,08%6 340
  • DOW 30−0,51%43 968,64
  • Nasdaq 0,35%21 242,7
  • FTSE 100−0,69%9 100,77
  • Nikkei 2251,74%41 775,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%92,32
  • OMX Baltic−0,19%295,87
  • OMX Riga0,03%915,88
  • OMX Tallinn−0,05%2 033,29
  • OMX Vilnius−0,16%1 204,84
  • S&P 500−0,08%6 340
  • DOW 30−0,51%43 968,64
  • Nasdaq 0,35%21 242,7
  • FTSE 100−0,69%9 100,77
  • Nikkei 2251,74%41 775,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%92,32
  • 23.02.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Virnastaja sobib kitsasse lattu

Virnastajad jagunevad oma tüübi ja tõstekõrguse poolest kolme klassi:
järelkõnnitavad tõstemastiga virnastajad, tõstavad ja sõidavad aku jõul, saadaval ka juhi platvormiga. Kasutatavad kõrgusteni kuni 5,7 meetrit;
liikuvmastiga virnastajad juhiistme või (seisu)kohaga. Kasutatavad kuni 12 meetri kõrgusel;

Artikkel jätkub pärast reklaami

kitsastesse vahekäikudesse mõeldud virnastajad, mis omakorda jagunevad kaheks: kabiin tõuseb koos mastiga üles (kasutatav ka komplekteerimiseks) või kabiin maapinnal, tõuseb ainult mast. Kasutatavad kuni 15 meetri kõrgusel.
Vastavalt virnastaja tüübile varieeru­vad ka vahekäikude laiused. Tõstemas­tiga virnastajad saavad hakkama 2,3?2,5, liikuvmastiga virnastajad 2,7?2,8 ja kitsaste vahekäikude tõstukid 1,5?1,7 meetri laiustes vahedes.
Ka tootluses on suur vahe.
Tähtsamad parameetrid: stabiilsus, jääktõstejõud maksimumkõrgusel, manööverdusvõime ja vahekäigu laius ning juhthoova käsitletavus.
Peale järelkõnnitavate on saadaval ka juhiplatvormiga versioonid ladudesse, kus vaja rohkem ringi liikuda.
Erinevatel tootjatel on erinevad kontseptsioonid: saadaval on nii keskel kui ka vasakus ääres asuva juhthoovaga virnastajad, osal on juhtnupud dubleeritud, et masinaga saaks opereerida nii vasaku- kui ka paremakäelised, mastid on kas ?vaata läbi? või ?vaata kõrvalt? disainiga, laiusega 800 mm aluste vahel sõitmiseks ja 880 mm paremaks stabiilsuseks, jms.
Tähtsamad tootjad: BT, Jung­heinrich ja Still.
Hind: kvaliteettõstukitel alates 100 000 kr.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Erinevate tõstejõudude ja tõstekõrgustega versioonid: - nominaaltõstejõud 1,2?2 t;- tõstekõrgus 8?12 m.Maksimumkõrgusel võib jääktõstejõud erineda nominaalsest mitu korda.
Suurtel kõrgustel on operaatori töö häiritud ? nähtavus on väike ja töökiirus kannatab.
BT pakub oma Reflex-seerias veelgi huvitavamat lahendust ? lisavarustusena on saadaval kabiini kallutus, võimaldades operaatoril kergemini üles vaadata.
Võimalik paigaldada ka kabiini töötamiseks külmladudes ning masti kallutust ja külgnihutust.
Kui enamik tootjaid kasutab kelgu kallutust ja side-shift?i, siis nt STILL pakub ka võimalust kallutada ja liigutada tervet masti. Madalamate mastide puhul tagab see parema nähtavuse, kuna puuduvad juhi vaateväljas olevad lisasilindrid ja voolikud. Natuke paraneb ka vajalik töökoridori laius ning suureneb jääktõstejõud. Negatiivse poole pealt suurenevad liigutatavad massid ning kulub rohkem energiat.
Lisad ? tootjatelt kas standard- või lisavarustuses: joystick või kangidega juhtimine, vahelduvvooluga veo- ning tõstemootorid (tootlikkuse tõus kuni 7% ja vähenenud hoolduskulud võrreldes tavamootoritega), 180 või 360 kraadi roolimine, külmkambri versioonid, juhiistme ja põranda tõstmine/langetamine jne.
Peale tavaliste on saadaval erinevad variandid: kitsad ja drive-in-masinad, võimsad (kuni 3,2 t) virnastajad, nelja suuna (pikkade kaupade veoks) või juhi seisukohaga virnastajad.
Tuntumad tootjad: Still, Rocla, BT, Jungheinrich, Linde.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Hind: 300 000?700 000 kr.
Ladustavad kaupa küljele, riiulite vahe ainult natuke laiem kui alus.
Saadaval kaht tüüpi kahvlite kelguga:- pöördpea, võimaldab aluse ümber pöörata ning vastavalt siis ladustada vasemal või paremal pool;- teleskoopkahvlid, kahvlite kelk ei pöördu, vaid kahvlid sõidavad välja nii ühele kui teisele poole. Eeliseks veelgi väiksema vahekäigu vajadus, puuduseks võimalus ladustada põrandale.
Kaks kabiini varianti: - kabiin all, suudavad ladustada kuni ca 12 m kõrgusele. Vähem levinud, põhjuseks halb nähtavus alt üles; - kabiin tõuseb koos mastiga masti tippu välja, suudavad ladustada kuni 15 m kõrgusele. Töö kiirem tänu operaatori viibimisele kahvlite juures. Ohutuse tagamiseks varustatud Optispeed-funktsiooniga ? elektroonika kontrollib masina käitumisparameetreid vastavalt lasti olemasolule ning kabiini asukohale.
Koos juhtrelssidega, mis abistavad riiulite vahel liikumist. Lisavarustusena ka induktiivne juhtimine (elektroonika teeb ära relsside töö). Automaatne pidurdamine ridade lõpus, mis peaks välistama otsasõidud ning õnnetused.
Tähtsamad tootjad: STILL, Jungheinrich, BT ja Magaziner.
Hind: alates 700 000 kr.
Autor: Joona Saluveer

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 8 p 24 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele