Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sadam, seadus ja teadus

    Eestimaa Looduse Fond (ELF) on tänaseks lõpetanud kohtuvaidluse pidamise nii keskkonnaministeeriumi kui ka Tallinna Sadamaga süvasadama rajamise pärast Küdema lahte Saaremaal. ELF ja Eesti Roheline Liikumine (ERL) korraldasid selgitamiseks mõne nädala eest ka pressikonverentsi.
    Et kohtuvaidlusest loobuti, ei tähenda, et keskkonnahoidlike inimeste seisukohad sadama osas muutunud oleks. Lihtsalt ühel hetkel sai enam kui selgeks, et inimeste seadustest tulenev tõde ja loodusseadustest tulenev tõde võivad ja saavadki olla täiesti erinevad. Selles pole miskit ette heita kohtutele, vaid ikkagi seadusteloojatele.
    Täna veel kehtiva keskkonna­mõjude hindamist sätestavate seadustega polegi võimalik kohustada arendajaid arvesse võtma nende tegevuse pikaajalisi ja laiemaid, kui pelgalt ehituspaik, mõjusid. Uus seadus on Riigikogus ka juba vastu võetud ning peaks ka varsti jõustuma. Seegi kinnitus vana seadustiku kohatusest.
    Minu veendumuseks on jätkuvalt, et niivõrd pealiskaudsete ja eklektiliste arvamuste ning hinnangute alusel, nagu seda Küdema lahe sadama puhul on senini tehtud, ei ole otstarbekas sadamaehitusega nagu ka kruiisiturismi propageerimisega alustustada. Teaduslikult ei kanna keskkonnamõjude hindamise käigus tehtud uurimused välja neid järeldusi, mida keskkonnamõjude hindajad Saaremaa sadama puhul on teinud. Kohus leidis siiski, et dokumente ja uuringuid on ometi piisavas koguses. Tõepoolest pole ju põhjust arvata, et kohtul oleks pädevust või ka kohustust hinnata tekstide teaduslikku taset. Ideaalis ju seda võiks teha, kuid esmakohustus on kohtul seaduslikkuse kaalumine ning auklik ja puudulik seadustik ei võimaldagi ju muid otsuseid.
    Tallinna Sadamaga 2004. aasta jooksul peetud läbirääkimistes ilmnes, et sadam on valmis arvesse võtma ehitustegevuse käigus neid ettepanekuid, mida ELF ja ERL neile tegid, ja muutma ka üldtingimusi: teostama linnustikuseiret teaduslikult korrektse programmi alusel, korraldama adekvaatse ja prognoosivõimelise hüdrodünaamilise mudeli ranniku­mereprotsesside hindamiseks ja ennustamiseks ja kasutama sadamarajatiste loomisel ning opereerimisel säästlikke ehitus- ja energiatehnoloogiaid.
    Komistuskiviks sai neis asjus aga keskkonnaministeeriumi kangekaelne seisukoht, kes ei nõustutud osalema kolmanda osapoolena kohtuvälises leppes. Ministeerium leidis, et nemad on teinud kõik õigesti ega kavatsegi oma seisukohti muuta. Vaatamata asjaolule, et kui Tallinna sadam nõustub oma sadama rajamise tingimusi säästlikumaks ja keskkonnasõbralikumaks muutma, peaks ministeerium olema lubatu järelevaatajaks. Kodanikuühendused lihtsalt ei saa korraldada ei järelevalvet ega lepitu rikkumisel karistamist, kuna see on ju riigi pärusmaa. Tänaseks on see jäänud Tallinna Sadama vabaks tahteks kokku­leppes kirjeldatut kas täita või mitte.
    Vaatamata kohtuvaidlusest loobumisele on sadamaehitusega Saaremaale kaasnev keskkonnamõju hinnang jätkuvalt puudulik. Tehtud uuringud ei võimalda prognoosida, milline on sadama mõju Küdema lahe idaosa madalamatele kohtadele, kus paiknevad lindude pesitsusalad. Pole ka mudelit, mille abil prognoosida piisava täpsusega võimaliku kütusereostuse kulgu ja tõrjet.
    Majanduslikult, aga veelgi enam poliitiliselt pingestatud tegevuskavade puhul (mida ka pikaajaliselt vaevu tasuv kruiisisadam seda on) on sisulise dialoogi pidamine sageli sootuks välistatud ning kohtu­asi võetakse ajada vaid viimases hädas. Selles vaidluses osalemisel sai mulle selgeks, et ainsad kodanikuühendused, mida võimulolijad eelistavad näha, on koalitsioonierakonnad. Nüüdsest on vastutus Saaremaale rajatava sadamaga neil, kes seda väga-väga ehitada tahavad. Nagu ka neil, kes selleks on keskkonnamõju hinnangu nimelise ülistuslaulu kirjutanud. ELF ja ERL on oma kriitika ja tähelepanekud välja öelnud ja proovinud neid ka kohtu­mehhanismi kaudu täidetavaks muuta. Nende kodanikuühenduste seisukoht oli ja jääb ikka samaks: küsimus pole mitte selles, kas olla sadama poolt või vastu, vaid selles, millistest mõtetest ja arusaamadest lähtuvalt sadamat asutakse rajama.
    Praegused avalikkusele välja öeldud arusaamad tekitavad aga väga suure tõenäosusega ülimalt problemaatilise sadama ja turismiäri! Probleemide ilmnemisel küsitagu siis aru ja vastutust Saare maavalitusest, Mustjala vallast, keskkonnaministeeriumist, Tallinna Sadamast ning Tallmacist.
    Ja veel: ega olukorras, kus kogu poliitiline tähelepanu on keskendatud võimupositsioonide hoidmisele-muutmisele, pole võimalik ka kodanikuühendustel mingit sisulist dispuuti riigivõimu esindajatega pidada. Hea köielkõndija on juba iseenesest huvitav vaatepilt ja temalt oleks liig nõuda, et ta köiel käies ka maitsvaid pannkooke küpsetaks ja samal ajal arukat juttu ajaks. Arusaam, nagu oleks looduskeskkond majanduse osa (või vähemalt tugi), mitte majanduskeskkond ökosüsteemi osa, on visa kaduma ning loodusseadusi eiravad riigiseadused vaid pärsivad sellise mõttelaadi kadumist. Ja abisaamise koht pole mitte niivõrd kohus kui kool.
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Riik loob 50 miljoni euroga kaitsetööstuse fondi
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.