Keskastme juhi kohanemisperiood uues ametis võib ulatuda kuni poole aastani, kuid juht saab enda kohanemist kiirendada.
Umbes kümme aastat tagasi sattusin noore juhina vastloodud meediaettevõttesse tootmis- ja levijuhiks. Tundsin ennast kindlalt: ajakirja väljaandmise kogemuse põhjal teadsin enda arvates hästi, kuidas tootmist ja levi korraldada, seega tuli sarnast tegevust lihtsalt mitme väljaandega jätkata.
Mõne kuu möödudes selgus, et töötamine suuremas ettevõttes erineb oluliselt varasemast tööst ühe väljaande tootmist ja levi korraldades. Hakkasid ilmnema uued imelikud asjaolud, mis ühel või teisel põhjusel takistasid ja segasid "normaalset" tööd. Kummalisel kombel ei saanud pealtnäha täiesti normaalsed kõrgharitud toimetajad tootmisest tingitud lihtsatest nõudmistest aru.
Enesestmõistetavaid asju tehti täiesti valel viisil või ei saadudki tehtud. Ka liitunud väljaannetest pärit kolleegid ei saanud aru, miks peab asju tegema just sellises järjekorras. Isegi peadirektor ei näinud mõistvat oluliste ettepanekute tähendust ja tähtsust.
Harvard Business Schooli professor Michael Watkins väidab, et selline segadus, mille ajal uus juht, tema ülemused ja alluvad peavad vastastikku kohanema, on täiesti loomulik.
Watkinsi korraldatud küsitlus näitas, et keskmise suurusega ettevõttes mõjutab uue keskastme juhi tööletulek keskmiselt 12,4 inimese tööd kogu kohanemisperioodi (3-6 kuu) vältel.
Üleminekuperioodi esimesel poolel uus juht väärtusi ei loo ja üleminekuperioodi võib läbituks pidada alles siis, kui uue juhi loodud lisaväärtus katab kõik tema värbamis- ja kohanemiskulud.
Autor: Tiit Kõnnusaar