Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lõikame võimu ja äri sidemed katki
Kui pikk see Eesti riik siis ikka on, et vajab käepikendust maapiirkondadesse? Mitte eriti - ka lubatud 90kilomeetrise tunnikiirusega sõidab maismaal põhjast lõunasse ja idast läände kolme kuni kolme ja poole tunniga. Internet on pea igal pool kohal, infovahetus ja asjaajamine on vaid mõne sekundi "kaugusel". Aga meil on neid käepikendusi - maavanemaid - tervelt 15. Ja Valga altkäemaksuskandaal näitab hoopis, et mõnel maavanemal on käsi pikal.
Regionaalminister Vallo Reimaa arvates saaks olukorra lahendada, korrastades maavanemate institutsiooni - võttes maavanemailt omavalitsuste ülesanded, sh näiteks ühistranspordi riigihangete korraldamise.
Äripäeva meelest oleks see vaid sanitaarremont. Kui võtta remont ette, tasub teha seda põhjalikult - kaotada maavanemate institutsioon üldse.
Ühest maakonnast saaks ühe tubli omavalitsuse. Kokku jääks neid siis 15, lisaks Tallinn, Tartu, Pärnu, Narva, Kohtla-Järve. Nii nagu Äripäev pani ette mitu aastat tagasi. Ning hoopis riik annaks oma ülesanded üle neile.
20 omavalitsuse jaoks ametnike leidmine poleks probleem - praeguste ametnike seast saaks valida parimad iga valdkonna jaoks. Vabaneks aga sadu tublisid töötajaid, kes suudaksid omandada uue ja erasektoris vajaliku eriala - uusi ajusid ja käsi ootab see pikisilmi.
Suuremas omavalitsuses saab langetada ratsionaalsemalt otsuseid: kuhu ja palju on otstarbekas ehitada lasteaedu, kus peaks tegutsema koolid, kuhu rajada spordihallid-ujulad, kuhu ja kui tihti peaksid sõitma liinibussid... Poleks mõttetut dubleerimist ega asjatut raiskamist. Ametnikud üle maakonna laiali. Üks asjaajamine.
Praegused väiksed omavalitsused ei ole lihtrahvale lähedaseks saanud, pigem on ühe ettevõtja või ettevõtjate grupi käsutatav võim, sh tööde ja tellimuste koondumine nende kätte rahva hoopis võimust kaugemale peletanud. Suures on vähem subjektiivsust - toetuste maksmisel abivajajatele, tugirahade jagamisel ettevõtjaile jne.
Kui skeptik muud efekti ei näe, siis tekib vähemalt konkurents seniste väikesemate äri ja võimu gruppide vahel. Lõhutakse senised äri ja võimu sidemed, mis on andnud alust väga paljudeks korruptsioonikahtlusteks. Kohtla-Järve ja Nikolai Ossipenko hankevõidud ja teenuste kallinemine pärast seda, Narvast Aleksandr Moissejev, Viimsi valla eksjuhtide maaäri... Need on vaid üksikud näited.
Väiksed vallad jõuaks kunagi isegi ühinemiseni, aga see võtaks aastakümneid. Maakondade omavalitsusteks reformimine pole ka päevade, pigem aasta-paari küsimus, kui poleks maavanemaid komistuskiviks.
Reimaa plaan on muidugi kohe rakendatav, see on tema ettepaneku suur pluss - olukord nõuab kohest sekkumist. Aga see on siiski vaid ajutine lahendus.
Autor: ÄP