Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Õnnetus mereveol, kes maksab?

    Näiteks kui laev jääb tormiga madalikule kinni, siis peavad kauba omanikud osaliselt kinni maksma kauba ja arved, mis esitatakse laeva päästmise eest madalikult.
    Esimene teadaolev kaubaveo kindlustuspoliis väljastati aastal 1347 kaubale, mida veeti Santa Claral Genovast Mallorca saarele. Tänapäeval on teada fakt, et veost ja kaupa saab kindlustada. Kõigil maailma kindlustuskompaniidel, sealhulgas ka Eestis, on kasutusel samad tingimused. Need tingimused koostati ICC (Institute Cargo Clauses by The Institute Of London Underwriters) alusel. Nendega on kaetud kõik olukorrad, mis on kaubavedude kindlustamisel maailmapraktikas ette tulnud.
    Enamasti otsustab veose omanik, kas veos kindlustada või mitte. Samas on teada, et just kaubaomanik seab veose kohale toimetajale suured nõudmised kauba säilimiseks. Uuendatud Haagi Konventsiooniga (Haagi-Visby reeglid) on määratud ka juhud, millal merel vedaja vabaneb vastutusest kauba omaniku ees.
    Kahjuhüvitise saamiseks peab kaubaomanik tõestama, et kahju tekkis vedaja süül. Praktikast on teada juhus, kui kaubasaatja - veoseks olid konteinerid šokolaadibatoonidega - märkis saatedokumentides ekslikult üleveo temperatuuri +5 YC asemel +50 YC. Seega veetigi konteinereid +50 YC tingimustes. Sihtpunkti jõudes sai kaubaomanik kätte sõna otseses mõttes kuuma šokolaadi ja nõudis vedajalt hüvitist, kuigi vedaja vedas veost ometigi vastavalt saatedokumentides nõutule. Lõpptulemuseks oli pärast pikka kohtumenetlust siiski hüvitis kaubaomanikule.
    Kohus leidis, et viga saatedokumentides oli ilmselge ja vedaja pidi seda märkama. Kuid kui kahjustada oleks saanud näiteks mõni teine toidulisand, siis vaevalt oleks suudetud hüvitist saada.
    Teine näide. Laeva kahte lastiruumi laaditi lahtised kartulid. Kinni peeti kõigist kaubaveo nõuetest - temperatuur, niiskus, ventilatsioon. Kuid sihtpunkti jõudes oli ühes ruumis kartul ilus, teises aga täiesti riknenud.
    Seekord otsustas kohus omanikule hüvitis maksmata jätta, kuna kartul oli arvatavasti enne laadimist riknema hakanud. Seega, kuna kartul hävis nn sisemise omapära tõttu, millest vedaja midagi ei teadnud, ei pidanudki veos mereveole vastu.
    Sageli unustavad kaubaomanikud kindlustada oma kauba üldise avarii vastu. Merenduses nimetatakse seda ettearvamatuteks kuludeks, mis on seotud nii laeva kui ka veose päästmisega ähvardava ohu eest. Näiteks, kui võetakse vastu otsus visata osa veosest üle parda, et päästa laev ja osa veosest. Või valatakse veos tulekahju kustutades veega üle. Sellistel juhtudel tekkinud päästetööde kulud jaotatakse võrdselt nii laeva omanike kui ka kaubaomanike vahel.
    Näiteks jäi laev sadamasse sisenedes tugeva tormi tõttu madalikule kinni. Nii laeva kui ka veost ähvardab reaalne hävimise oht. Võetakse vastu ainus õige otsus - allkirjastatakse kiirelt päästeleping ja kutsutakse päästepuksiir. Kuid see on kallis.
    Praktikas hõlmab tasu päästetööde eest peaaegu 1/3 päästetud vara maksumusest, st laev koos veosega. Pärast seda, kui laev saabub sadamasse, ei väljasta vedaja veost omanikule enne, kui pole garantiid, et kaubaomanik maksab oma osa avariiga tekkinud kahjude eest.
    Kui veos on kindlustatud, isegi tingimusel "ainult täielik häving", annab kindlustusfirma finantsgarantii, et kaubaomanik ei kanna rahalisi kulutusi ja veos on väljastamiseks valmis. Kui veos ei olnud kindlustatud, siis osa jaotatud üldkuludest langeb veose omanikule, vaatamata sellele, kas ta on selleks valmis või ei. See ei ole lihtsalt rahaülekanne, vaid eelkõige keerukas pangagarantiide või deposiitide vormistamine. Kuni ei ole finantstagatist, veost väljastada ei tohi.
    Kulude arveldamiseks kulub aga mõningane aeg ja kogu selle aja jooksul kaubaomanik oma kaupa kätte ei saa. On olnud juhuseid, kus kauba riknemise vältimiseks korraldati müügioksjon.
    Autor: Arina Mesropjan
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.