• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 01.10.10, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Äriplaan 2011 - Leis: toidutootja suurim konkurent on private label

"Private label murrab üha rohkem Balti riikidesse sisse ning selline toode pole enam poeketi nime all, vaid peidetud teise brändi alla," ütles ta.
Leis tõi näiteks endatehtud foto ühe kaubanduskeskuse oliivipurkide riiulist, kus kaubanduskett oli private labeli ehk omatooted paigutanud seitsmest riiulist koguni neljale. Kõikidel toodetel oli tarbijat meelitav suur kollane hinnasilt.
"Kahjuks on nii, et müüb ainult kollane silt ehk kaup ehk see, mis tarbijale soodne. Ülejäänud kaubad seisavad," ütles Leis.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tema sõnul on surve tootjate hindadele kaubanduskettide poolt väga suur.
"Keset juulikuud, kui sooja oli 30 kraadi, teatati Leedust kolm päeva ette, et ühes kaubaketis tehakse kõikidele jäätistele 30% allahindlus. Mõtlesin, et suvel müüb ju jäätis niigi hästi, milleks allahindlus? Läks mõni päev mööda, teatasid sedasama ka teised kaubandusketid. Meie sügavkülmakapid olid nii tühjad, et ka rotid lasid sealt jalga. Kuid kes sellest võitis? Mitte keegi," rääkis Leis.
Ta tõstatas üles kaks olulist küsimust: kuhu müüa ja mida müüa?
Premia Foodsi juht ütles, et järgnevaks aastaks äriplaani tehes peab toidutootja valima, kas toimetab kasvulootuseta Eestis väikeses nišis või laieneb, ja kui laieneb, siis kuhu.
"Toidukaupa Soome müüa pole lootustki. Tõsiselt pole ükski toidufirma Soome turule murdnud, juhul kui pole seal emaettevõtet või ei turustata unikaalset nišitoodet. Turu kaitsmine on Põhjamaades oluliselt tugevam kui Eestis," rääkis Leis.
Tulevaks aastaks prognoosis ta, et turule tulevad uued väikesed eksportijad, kes saavad oma nišitoodet müüa odavalt kõigis Balti riikides.
Küsimusele, mida müüa, vastas Leis, et ehkki inimeste teadlikkus tervislikust toitumisest suureneb, pole Eestil jõudu ega raha, et teadlastega koostöös valminud toodetega maailma vallutada.
"Viis kuni kümme aastat tagasi alustatud koostöö ülikoolidega tööstuste toidu osas hakkab vilja kandma. Meil on Hellus ja suurepärane Südamejuust. Eesti tööstus ja teadus teevad koostööd ja see on kõva sõna," kinnitas Premia Foodsi juht.

Artikkel jätkub pärast reklaami

"Kahjuks pole meil nii palju jõudu ega ka raha, et neid tooteid eksportida. Kuigi Hellus on väärtuslikum kui palju reklaamitud ja maailmas laineid lööv Actimel, siis kahjuks meie sellega toime ei tule," selgitas Leis.
Tervislikule toitumisele vastunäiteks tõi aga ta fakti, et sel suvel müüs huvitaval kombel eriti hästi Premia "Eriti rammus koorejäätis".
Toidutootjate soovunelmaks nimetas Leis seda, kui tootjad tõstavad ja langetavad hinda siis, kui on vaja, mitte siis, kui konkurentsiamet, kampaania "Euro hinda ei tõsta" või Delfi kommentaatorid lubavad.
"Kurb on see, et tegelikult ütleb selle, kas hinda võib tõsta, hoopis jaekett," möönis Leis.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele