Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riigi jokk-skeem Estonian Airi pankrotipesas

    Estonian Airi koondatud töötajad arvavad, et nende huvid jäävad pankrotitoimkonnas esindamata. Foto: Andres Haabu

    Estonian Airi pankrotitoimkonda valiti lennufirma võlausaldajate koosolekul ainult riigi esindajad, kõik erasektori võlausaldajate kandidaadid jäid toimkonnast välja.

    Riigifirma Estonian Airi pankrotitoimkonda valiti üksnes riigisektori võlausaldajate esindajad, kes peavad pankrotiseaduse järgi kaitsma kõigi, nii era- kui ka riigisektori võlausaldajate huve. Seega on kõik jokk, kuid toimkonnast välja jäänud erasektori võlausaldajate esindajad on sellisest käigust nördinud, sest nad ei saa kuidagi kontrollida, kas ja kui hästi pankrotitoimkond nende huvides tegutseb. Nad ei saa kontrollida ei pankrotihaldurite tööd ega Estonian Airi pankroti taga seisvaid dokumente, sest see voli on ainult pankrotitoimkonnal.
    15. jaanuaril toimunud Estonian Airi võlausaldajate üldkoosolekul otsustati 97% häälteenamusega viieliikmelise pankrotitoimkonna kasuks. Alternatiivina oli kaalukausil seitsmeliikmeline toimkond. 
    Pankrotitoimkonda pääsesid kaheksast välja pandud liikmekandidaadist esimehena majandusministeeriumi esindaja Ulla Saar, rahandusministeeriumi esindaja Silvi Uljas, maksuameti esindaja Airi Jansen-Uueda, 100% Estonian Airile kuuluva usaldusühingu EA Jet Leasing esindaja Klen Laus ja väikeste võlausaldajate esindajana Tallinna Lennujaama eest Ester Kodar.
    Hääletusel kõigest riismeid saanud Estonian Airi töötajate ja väikeste võlausaldajate (kuni 100 000 euroste nõuetega) esindajad Helen Reinhold ja Rando Antsmäe ning suure võlausaldaja Aero Catering Services Eesti OÜ esindaja Karin Madisson jäid toimkonnast välja.
    Aus riik nii ei teeks
    Mitut võlausaldajat esindavale Madissonile valmistab erilist pahameelt riigile kuuluva Tallinna Lennujaama määramine väikeste võlausaldajate esindajaks. Ta selgitas, et seadusesätte mõte on, et toimkonnas oleks esindatud nii väikesed kui ka suured võlausaldajad ja kõik huvigrupid, et omanik ei saaks kogu pankrotimenetlust kaaperdada. „Antud juhul küll kõik huvid esindatud pole,“ lausus Madisson.
    „Kui riik oleks tahtnud ajada ausat asja, oleks võinud hääletada toimkonda ka Estonian Airi töötajate esindajad, et ka neil oleks võimalik kogu protsessiga kaasas käia, kuid nad otsustasid hääletada nii, et mitte keegi teine peale riigi enda sinna ligi ei saa. Seadus lubab nii teha, kuid iseasi, kas see on ka seaduse sisulise mõttega kooskõlas. See on tõeline jokk-süsteem,“ sõnas ta.
    Advokaadibüroo Sorainen partner ja Eesti Advokatuuri äriõiguskomisjoni juht Karin MadissonFoto: Andres Haabu, Äripäev
    Kõik on nõuetekohane
    Pankrotitoimkonna esimeheks valitud majandusministeeriumi õigusosakonna peaspetsialist Ulla Saar ütles, et esimesel üldkoosolekul toimunud pankrotitoimkonna liikmete valimine tehti nõuetekohaselt ning toimkonnas on esindatud kõikide võlausaldajate huvid.
    Ta lisas, et koosoleku lihthäälteenamuse said hääletusest toimkonna viis liiget, kellest Ester Kodari esitas väikevõlausaldaja Tallinna Lennujaam. Estonian Airi töötajate esitatud toimkonna kandidaadid ei kogunud piisavalt poolthääli, et osutuda valituks.
    „Asjaolu, et Tallinna Lennujaama aktsiate omanik on riik, ei tähenda, et valitud toimkonna liige esindaks ainult ettevõtte või selle omaniku huve. On oluline märkida, et pankrotitoimkond on pankrotiseaduse tähenduses eeskätt järelevalveorgan, kes kaitseb pankrotimenetluses kõigi võlausaldajate huve, mitte ainult teda kandidaadina ülesnimetanud võlausaldaja huve. Samaväärne positsioon on ka pankrotihalduril,“ sõnas Saar.
    Pole ülevaadet pankroti põhjustest
    Madisson jällegi leiab, et kuna pankrotitoimkonna ülesanne on otsustada ka näiteks suuremate varade müügi üle ning uurida, kas eelmise juhatuse valitsemise ajal on toimunud rikkumisi ja kui näiteks haldurid midagi sellist avastavad, teeb pankrotitoimkond nende avastuste põhjal edasised otsused.
    „Väikestel võlausaldajatel, eelkõige töötajatel, aga polegi nüüd ülevaadet, mis ettevõttes tegelikult juhtus ja kuidas pankrot tekkis ja milliseid tehinguid nüüd täidetakse. Neile pole teada ka see, kas enne pankroti kuulutamist on mingit vara viidud Estonian Airist teiste ettevõtete alla või on äkki eelistatud ühtesid võlausaldajaid teistele,“ märkis ta.
    Saar jällegi juhtis tähelepanu sellele, et pankrotiseadusega nähakse ette ka pankrotitoimkonna liikme vastutus juhuks, kui toimkonna liige on oma kohustuse rikkumisega süüliselt tekitanud võlausaldajale kahju. „Pankrotitoimkonna liige ei ole seega vastutav ainult teda kandidaadiks nimetanud võlausaldaja ees, vaid kannab isiklikku vastutust toimkonna töös, arvestades kõikide võlausaldajate huve.“ 
    Ta märkis, et võlausaldajatel säilivad kõik nende õigused üldkoosolekul, toimkonna valimine ei võta võlausaldajalt vastavat õigust ära. Kui üldkoosolekul on otsustatud toimkond valida, on selline otsus tehtud efektiivsema menetluse eesmärgil ja levinud pigem võlausaldajate paljususe korral.
    „Siiski ainult üldkoosoleku pädevusse jääb ka sellisel juhul olulisemate otsuste vastuvõtmine, näiteks pankrotivara müügiga seonduvad otsused seaduses sätestatud ulatuses ja nõuete kaitsmisega seotud otsustused,“ lisas Saar.
    Töötajate esindaja: pöördusime kohtusse
    Paljude koondatud töötajate arvates ei ole pankrotitoimkond moodustatud seaduslikult ning seetõttu pöörduti kohtusse, ütles Estonian Airi töötajate esindaja vandeadvokaat Rando Antsmäe.
    Antsmäe sõnul tuleneb pankrotiseadusest otseselt, et pankrotitoimkonda peavad kuuluma nii suuremate nõuetega võlausaldajate esitatud isikud kui ka väiksemate nõuetega võlausaldajate esitatud isikud. "Ka väiksemate nõuetega võlausaldajatel peab olema võimalus oma huvide kaitsmiseks," ütles ta. Tema sõnul leiab suur osa Estonian Airi endistest töötajatest, et nende huvid ei ole praeguses pankrotitoimkonna koosseisus piisavalt kaitstud.
    Seetõttu otsustati pöörduda kohtusse, et see tunnistaks võlausaldajate 15. jaanuari üldkoosoleku otsuse pankrotitoimkonna moodustamise kohta kehtetuks. Harju maakohus võttis pilootide ametiühingu esimehe Helen Reinholdi hagiavalduse Estonian Airi vastu menetlusse möödunud nädalal. Kohus vaatab esitatud hagiavalduse läbi Kentmanni kohtumajas 14. märtsil toimuval kohtuistungil.
    "Ei ole vahet, kas kohtusse pöördub üks võlausaldaja või palju võlausaldajaid, seega otsustasisid töötajad, et Estonian Airi vastu pöördub kohtusse üksnes üks võlausaldajatest. Pilootide ametiühingu esimehena võttis kohtuskäimise enda kanda Helen Reinhold," ütles vandeadvokaat Antsmäe, kes esindab praeguse seisuga pankrotimenetluses 134 koondatud töötajat.
    Reinhold on leidnud, et sisuliselt on ühel või teisel viisil kõik pankrotitoimkonna liikmeteks loetud isikud otseselt või kaudselt seotud riigiga või sellega seotud ettevõtete tegevusega, selgitas Antsmäe. 
    Antsmäe ütles, et kui Estonian Airi vastu esitatud hagi rahuldatakse ja võlausaldajate üldkoosoleku otsus pankrotitoimkonna moodustamise kohta tunnistatakse kehtetuks, tuleb ilmselt korraldada uus võlausaldajate üldkoosolek ja moodustada uus pankrotitoimkond. "Kuidas uus toimkond moodustatakse ja milline on selle juures riigi tegevus, see selguks uuel üldkoosolekul. Koondatud töötajad siiski loodavad, et uue toimkonna moodustamine toimub läbipaistvamalt ja ka näiks kõikide võlausaldajate huvisid arvestavana," ütles Antsmäe.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.