Üha enam räägitakse naiste ja meeste vahelisest palgalõhest ning ebavõrdsest kohtlemisest. USA ettevõttes tulid kaks kolleegi põnevale ideele – vahetada terveks nädalaks ära nimed ning vaadata, kuidas kliendid sellele reageerivad.
- Kontor Foto: Julia-Maria Linna
Portaal Inc kirjutab põnevast eksperimendist, mille kaks töökaaslast läbi viisid ning millest nad järeldavad, et inimestel on alateadlikult kombeks olla kompetentsust hinnates meeste poolel.
Marty Schneider ning Nicole Pieri töötavad tekstide toimetamise teenust pakkuvas ettevõttes. Ühel päeval läks Marty Nicole’i juurde ideega teha katse – nad vahetavad nimed nädalaks ajaks ära. See tähendab, et Marty kirjutas oma kolleegidele saadetavate kirjade alla Nicole Pieri ning Nicole Pieri jättis klientidele omakorda mulje, et kirja on saatnud Marty Schneider.
Selline idee ei tekkinud Martyl siiski lihtsalt üleöö. Nimelt jagavad Marty ja Nicole oma töö eripärast tulenevalt ühist e-kirjakasti. Ja ükskord juhtus Martyl, et ta saatis kliendile kogemata kirja, mille alla oli kirjutatud “Nicole Pieri”.
Marty Schneider kirjutas, et “Nicole’i” saadetud kirjale reageeris klient väga vihaselt. Ta seadis kahtluse alla kõik, mida “Nicole” kirjutas ning jättis endast ülbe ja ebameeldiva mulje. Nii tekkis Martyl küsimus, et kuna temal sellist probleemi varem olnud pole, kas võib tõesti olla, et kliendid suhtuvad ettepanekutesse halvasti üksnes seetõttu, et need on teinud naine. Marty ja Nicole otsustasid teha katse ning ärast nädal aega kestnud eksperimenti tunnistasid nad, et nad ei oleks seesugust reaktsiooni iial osanud oodata.
Ootamatud kogemused
Marty jätkas Nicole’i nime alt kirjade saatmist, kusjuures ta kinnitab, et tema nõuanded ja ettepanekud oleksid olnud samad ka siis, kui ta oleks alla oma nime kirjutanud. Marty ütles, et tegu oli kohutava kogemusega: “Ma olin justkui põrgus. Kõige kohta, mida ma kirjutasin või mida välja pakkusin, küsiti küsimusi. Kliendid, kellega ma saaks iga kell hakkama, olid üleolevad. Üks küsis isegi, kas ma olen vallaline.”
Nicole seevastu ütles, et tema jaoks oli tegu kõige produktiivsema ja edukama töönädalaga üldse.
Millest selline erinevus?
Selgub, et teadlased on sellise küsimuse üle pikalt juurelnud ning seesuguse meeste eelistamise põhjus on inimesele tegelikult üsnagi omane. Seda kutsutakse alateadlikuks kallutatuseks.
Ohio State University Kirwani instituudi kodulehel selgitatakse alateadlikku kallutatust kui stereotüüpidele allumist või stereotüüpset mõtlemist, mis tähendab, et mingeid omadusi seostatakse näiteks meeste või naistega. Sarnaseid alateadlikke kategoriseerimisi tehakse näiteks ka rassilise või etnilise kuuluvuse juures. Sealjuures on oluline märkida, et alateadlik kallutatus võib olla vastuolus nende väärtustega, mida me arvame ennast kandvat.
Seotud lood
Mart Poomi Jalgpallikool kutsub nii kogukonnaliikmeid kui ka jalgpallisõpru kaugemaltki panustama, et Männiku treeningbaasi uus kilehall saaks püsti veel 2024. aasta sees.