Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lennusadama aferist nõuab riigilt miljoneid

    Pea kakskümmend aastat tagasi Tallinnas ebaseaduslikult omandatud Lennusadamast ilma jäänud ärimees on pöördunud ränkade süüdistustega rahvusvahelisse vahekohtusse.

    “Ma olin justiitsminister sel ajal tõesti, aga sellest ärimehest ei mäleta ausalt öeldes midagi. Olen päris elukogenud inimene, aga nii jaburat juttu ei ole ma enne kuulnud,” ütles kunagine justiitsminister Märt Rask, kelle kohta rahvusvahelisele arbitraažile edastatud teates on märgitud, nagu olnuks tema alluvuses kohtud võtnud Ukraina päritolu Aleksander Rotkolt Lennusadama, sest viimane keeldus altkäemaksu maksmast.
    50 miljonit dollarit nõuab Aleksander Rotko Eesti riigilt moraalseks kompensatsiooniks lisaks 100 miljoni dollarilisele kompensatsioonile.
    Aleksander Rotko süüdistab Eesti riiki talle kuulunud vara riigistamises kompensatsiooni maksmata, mille käigus langesid Rotkole kuulunud ettevõtted “diskrimineerimise, korruptsiooni ja riisumise” ohvriks, kusjuures ettevõtete suhtes rikuti nii ausat kohtupidamist, protseduurireeglite järgimist kui ka põhiõigusi. Nüüd tahab Rotko selle kõige pärast 100 miljonit dollarit kompensatsiooni ning 50 miljonit dollarit moraalseks kompensatsiooniks.
    Lennusadama haldaja Aleksander Rotko (esiplaanil) 2004. aastal sadamat tutvustamas ringkäiku teinud justiitsministrile Ken-Marti Vaherile ja tema kaaskonnale.Foto: Küllike Rooväli / Postimees / Scanpix
    Lennusadama ärimees süüdistab riiki riisumises
    Edasi läheb veel hullemaks, nimelt ütleb Rotko, et temaga juhtunud sündmuste põhjuseks on Reformierakonna võimuletuleku järel toimunud poliitiline saagijagamine ja talle kuulunud ELA USA Inc tütarfirmad jäid Lennusadama maadest ilma, sest keelduti riigiisadele altkäemaksu andmast, muu hulgas olevat justiitsminister Märt Raskiga seotud isikud nõudnud Rotkolt 5 miljonit dollarit ning hiljem pakkunud omakorda poolteist miljonit dollarit, et viimane loobuks kohtusse jõudnud vaidlustest.
    “Küti 17 (Lennusadama aadress — toim) asjaga tegeles meil vist asekantsler, ja seal üks onu küll nõudis hirmsasti ministri jutule. Mitte ühelgi juhul ei oleks ma ärimeest tema tungival soovil vastu võtnud üksi, see on üks minu käitumise kriteeriumitest alati olnud. Kui me üldse kohtusime, siis vähemalt asekantsler oleks ikka juures olnud. Ja viis miljonit dollarit, tolle aja väärtuses, see on ikka ulme,” jääb Rask mõttesse ja küsib irooniliselt: “Ja siis poolteist miljonit, hoopis vastupidisel eesmärgil, millisel riigiametnikul selline summa võis küll vöö vahel olla?”
    Vahekohtu rattad jahvatavad aeglaselt
    Juhul kui Rotkol tõesti õnnestub vahekohtus jalg ukse vahele saada, siis on kohtuvaidlus Raski sõnul muidugi pikk ja valitsus peab valima end sinna esindama mõne ministeeriumi. Poolteist aastat läheb juba ettevalmistusteks, alla nelja-viie aasta ei tule kindlasti välja.
    Praegu veeretavad ministeeriumid teatist omavahel nagu kuuma kartulit, justiitsministeerium tõdeb, et nemad kunagi olid asjaga seotud, aga äkki majandus- ja kommunikatsiooniministeerium võtab asja enda peale, selgub ministeeriumite kirjavahetusest. Äripäevale öeldakse majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist, et parem on pöörduda välisministeeriumi poole, seal aga öeldakse, et ei tea ega oska kommenteerida. Justiitsministeerium möönab, et Rotko ettevõte on teavitanud kavast vahekohtusse pöörduda, aga pikemalt kommenteerida ei oska keegi.
    Raski ajab valitsuse kimbatus naerma: “Kui see vandenõuteooria järgi lõhnav asi jõuab ikkagi arbitraaži, kui selgub, et juhtum allub arbitraaži reeglitele, siis peab valitsus muidugi võtma selge seisukoha. Nüüd on neil ju uus minister, Janek Mäggi, las tema käärib käised üles ja läheb võitlusse.”
    Vandeadvokaat ja Rahvusvahelise Kaubanduskoja Rahvusvahelise Vahekohtu liige Asko Pohla selgitas, et hagi on põhimõtteliselt võimalik esitada, kuna USA ja Eesti vahel selline leping on sõlmitud. Vaidluse lahendamiseks moodustatakse ÜRO rahvusvahelise kaubandusõiguse komisjoni arbitraažireeglite järgi vahekohus, milles osalevad mõlemad osapooled.
    Isiklike kuriteoväidete kohta ütles Pohla, et moodustatav vahekohus ei hakka kindlasti lahendama väidetavaid süütegusid konkreetsete isikute vastu, sest vahekohus saab lahendada ainult eraõiguslikke vaidlusi. Samuti puudub vahekohtul erinevalt riiklikust kohtust kohustus esitada vajadusel kuriteoteade. Pealegi on vahekohtu menetlus konfidentsiaalne ja sellega seoses avalikkusele infot ei jagata.
    “Kuid võimaliku au teotamise eest on igal isikul õigus pöörduda kohtusse,” lisas Pohla. Rask ise kohtusse pöörduda ei kavatse. “Kui see arbitraaži asi peaks osutuma tõsiseks, siis on veel mitu aastat aega oodata, las pädevad organid tegelevad sellega,” ütleb ta.
    Foto: Andras Kralla
    Lennusadama kirju ajalugu
    1990. aastate lõpus avastas Eesti valitsus oma imestuseks, et õigusjärgselt kaitseministeeriumile kuuluma pidanud Tallinna Lennusadama on Vene sõjaväelased omapäi maha müünud. 1997. aastal esitati sadama tagasinõudmiseks kohtusse ka hagi.
    Samal aastal läks kontroll sadama üle aktsiaseltside Verest ja Agrion Partion kätte, kelle käest rentis seda omakorda Aleksander Rotkole kuuluv ettevõte. Rotko ise väidab, et talle kuuluvad ettevõtted investeerisid Tallinnas “Euroopa kõige põhjapoolsemas jäävabas sadamas” miljoneid dollareid, et kaubelda puidu, väetiste ja naftasaadustega.
    Veel kirjutab Rotko teatises, et oli sõlminud 20aastased rendilepingud, millega kohustus investeerima 10 miljonit dollarit. Hiljem 1999. aastal (äriregistri järgi 2000. aastal) lähevad nii Verest kui Agrion Partion Rotko ettevõtte BPV kätte. Oma sõnul investeerisidki sadamas tegutsenud ettevõtted miljoneid dollareid: parandati kai, rajati raudtee ligipääs ning süvendati sadamat.
    Riigi hagi käis samal ajal omasoodu mööda kohtuastmeid ning Rotko ettepanekut sadam ikkagi soodustingimustel talle anda kuulda ei võetud. Rotko süüdistuse järgi aga nagu ei olekski keegi kahelnud tema omandi seaduslikkuses, sest formaalselt oli Tallinna ehitusregistris krundid märgitud tema ettevõtete omandusena. Samuti olevat kõik maksudeklaratsioonid ilusti vastu võetud.
    Artikkel Lennusadamast 2010. aasta Äripäevas.Foto: Ivar Kuldver
    Sadamat ennast valvasid toona automaatidega relvastatud valvurid, kirjutavad lehed 2000. aastal. Asi tuleb avalikkuse keskpunkti siis, kui toonane president Meri üritab Lennusadamat külastada ja kirjutab hiljem, et on avastanud suure riigivarguse ja ebaseaduslikud ehitused. President kirjutab ka rea kirju ametiasutustele küsimusega, miks territooriumi pole tagastatud ning miks Tallinna linnapea Jüri Mõis on sadama ebaseadusliku valdajaga lepinguid sõlminud. Eesti Päevaleht kirjutas 2001. aastal, et Tallinna linn oli olnud valmis territooriumi munitsipaalomandisse saamise korral Rotko ASile BPV edasi andma.
    Samal ajal riigiga kohtuskäimisega jõudis AS BPV kohtuga ähvardada ka oma naabrit Balti Laevaremonditehase Gruppi, kellelt nõuti taga fantoomkaid – nimelt pidi kaartide järgi olema kahe krundi piiril kai, mida ilmselt ei olnud alles juba aastakümneid.
    Lõpuks 2006. aastal kinnitas riigikohus, et Lennusadama maa ja ehitised tuleb riigi kasuks välja mõista ning kuna vara vabatahtlikult üle ei antud, siis tuli see kohtutäituril lihtsalt üle võtta. Riik nõudis Rotko ettevõtetelt välja ka ebaseadusliku valdamise eest kahjud, 2008. aastal otsustas Harju maakohus, et need ettevõtted peavad tasuma kahjutasuna 17 miljonit krooni.
  • Hetkel kuum
Suur analüüs: maailmamajanduse jõujoonte murrangus pole Euroopa seis kiita
Maailmamajanduses annavad tooni Hiina, India ja laiemalt globaalse lõuna tõus ning USA jätkuva olulisuse valguses paistab suurima kaotajana Euroopa, kirjutab majanduspublitsist Liis Laidre Äripäeva essees.
Maailmamajanduses annavad tooni Hiina, India ja laiemalt globaalse lõuna tõus ning USA jätkuva olulisuse valguses paistab suurima kaotajana Euroopa, kirjutab majanduspublitsist Liis Laidre Äripäeva essees.
Saunumi käive kasvas, kahjum kahanes
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi tee avalikust häbipostist töövõiduni: süda jättis löögi vahele
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tartus baaripidamise lõpetanud firma jäi töötajatele võlgu
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.