Äripäev • 12. juuni 2018
Jaga lugu:

Jalgpall 2018 – lahkunud sponsorite asemel hiinlased

Kohtunik Moskvas RZD Arena staadionil.
Kohtunik Moskvas RZD Arena staadionil.  Foto: Reuters/Scanpix

Jalgpalli sponsorraha on Brasiilia MMist 2014. aastal Moskva selleaastase sündmuseni oluliselt vähenenud, kirjutab BBC Nielsen Sportsi uuringule toetudes.

FIFA sponsortulu vähenes kahe ürituse vahel 1,629 miljardilt USA dollarilt 1,450 dollarile.

Turu-uuringufirma Nielsen märkis, et aastatel 2015–2018 on sponsorlepinguid raskem müüa kui eelmise kahe jalgpalli MMi vahelisel ajal. „Aga uus ports sponsoreid, nende seas mitu Hiinast, on aidanud FIFA-l raskema aja üle elada,“ märkis Nielsen.

Hiina sponsorid võtavad sisse nende kauaaegsete FIFA sponsorite koha, kes lõpetasid lepingu pärast 2015. aasta mais välja tulnud korruptsiooniskandaale liidus – Johnson & Johnson, Castrol ja Continental.

Nüüd on üks FIFA seitsmest ametlikust partnerist Hiina suurim ärikinnisvarafirma Wanda Group, kõrvuti Coca-Cola, Adidase, Gazpromi, Qatar Airwaysi, Visa ja Hyundai/Kiaga.

Hiina piimatööstuse Mengniu nimi trükitakse piletitele ja pannakse üles staadioni piiretele.

Selle aasta võistluste viiest ametlikust sponsorist koguni kolm on pärit Hiinast: televiisorite ja külmkappide tootja Hisense, telefoniarendaja Vivi ja piimatööstus Mengniu. Viimasel on ka eksklusiivne õigus müüa Moskva MMi staadionitel jogurtijooke.

Just MMidelt tuleb suurem osa FIFA sponsorrahast. Nii näiteks olid 2010. aasta sponsorlussummad teistelt üritustelt vaid 35 miljonit dollarit ja 2014. aastal 49 miljonit, vahendab Nielsen.

Kuigi viimasel paaril aastal läheb sponsorrahaga allamäge, on paarikümmet viimast aastat vaadates summad tugevalt suuremad. Nii näiteks on aastate 2015–2018 sposorsummad kaks korda suuremad kui aastatel 1999–2002.

Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt