Panus Brasiilia õllele

25. juuli 2018, 06:00
Ambev toodab ka emakontsernile kuuluvat Stella Artois õlut.
https://www.aripaev.ee/storyimage/ea/20180725/BORS/180729865/AR/0/AR-180729865.jpg
Ainult tellijale

Tormilises Brasiilias leidub üks turvasadam: õlle ja karastusjookide tootja Ambev, mille aktsia on sarnaselt Brasiilia aktsiaturuga sel aastal kõvasti langenud ja nüüd tasub vaadata, kas käes on hea ostukoht.

Esmatarbekaupade aktsiaid ei saa investor üldjuhul odavalt osta. Eriti praegu, kui aktsiaturg on mitu aastat ülespoole liikunud ning kõik vähegi korralikud firmad tunduvad kallid. Kuid teatud olukordades võib siiski leida korralikke firmasid suhteliselt odava hinnaga. Nii on läinud näiteks Brasiilias, kus aktsiaturgu on mõjutanud suur poliitiline segadus ning kogu riigi majandust halvanud transporditöötajate streigid.

Olukorras, kus presidendivalimised, mis võiksid selgust tuua, saabuvad alles oktoobris, on investorid Brasiilia suhtes selgelt äraootaval seisukohal. Seetõttu on Brasiilia aktsiaturg viimased neli kuud allapoole tulnud ja alles juuli algusest oleme näinud esimesi taastumise märke.

Kui Eesti investor soovib Brasiilia ettevõtete aktsiaid osta, siis USA turult saab osta mõne suure Brasiilia ettevõtte aktsiasertifikaate, mis annavad õiguse nende ettevõtete aktsiatele. Suurematest ettevõtetest on USA turul esindatud naftafirma Petrobras, kaevandusfirma Vale, pangad Itau Unibanco ja Banco Bradesco ning õlletootja Ambev. Kõikide nende firmade turuväärtus jääb 50 – 80 miljardi dollari vahemikku. Kui soov on kohe Brasiilia aktsiatest koosnevat portfelli omada, võib osta MSCI Brasiilia aktsiaindeksit järgivat iShares’i indeksifondi, mille sümbol on USA turul EWZ.

Võrreldes pankade ja maavarade tootjatega võivad esmatarbekaupade tootjad pakkuda paremat kaitset majanduse tsüklilisuse või maavarade hinnakõikumise eest, nii et esmatarbekaupade tootjaid peetakse nn kaitsvate majandusharude hulka kuuluvaks.

Ambev on õlle ja teiste jookide tootja ja edasimüüja ning sellega langeb ta esmatarbekaupade ettevõtete hulka. Ambevi õlletööstus omab Brasiilias ligikaudu 70% suurust turuosa ehk sisuliselt oleks see Eesti mõistes sama, kui panna kokku Saku Õlletehas ja kolmveerand A. Le Coqi. Ambevi käes on Brasiilia populaarseimad õllemargid nagu Brahma, Antarctica ja Skol. Oma emafirma Anheuser-Busch InBevi kaudu on Ambevi käes ka Budweiseri õlle müük Lõuna-Ameerika suuremates riikides.

Viimasel aastal on Ambevile hakanud tugevat konkurentsi pakkuma Heineken, kui see ostis mullu ära Brasiilia Kirini õlletööstuse. Kuid Kirini turuosa on siiski jäänud ligikaudu 10% juurde.

Ambevi eelkäijad on kaks Brasiilia üle 100 aasta vanust õlletehast – 1885. aastal asutatud Antarctica õlletehas ning 1888. aastal asutatud Villigeri õlletehas, mille peamine õllebränd oli Brahma ning selliselt hakati seda õlletootjat varsti ka nimetama. Ambev sündis 1999. aastal, kui Antarctica ja Brahma õlletootjad liitusid. 2000. aastate algusest oleme näinud suurt konsolideerumist maailma õlleturul ning see on mõjutanud ka Lõuna-Ameerika õlleturgu. Nimelt ühines 2004. aastal Ambev Belgia Interbrewga, millest sündis InBev. 2016. aastal ühines InBev USA suurima õlletootja Anheuser-Buschiga, millest sündis Anheuser-Busch InBev. Nii et Ambev on viimatinimetatud ettevõtte tütarettevõte, kuid Ambevi saab börsilt ka eraldi osta.

Brasiilia – kolmas õlleturg maailmas

Brasiilia on kolmas õlleturg maailmas USA ning Hiina järel. Euromonitori järgi joodi Brasiilias 2016. aastal õlut 139 miljonit hektoliitrit (13,9 miljardit liitrit) ehk 61 liitrit inimese kohta. Võrdluseks võib tuua, et 2015. aastal oli Eestis õlle tarbimine inimese kohta 71 liitrit aastas. Veel 2012. aastal oli Brasiilias õlle tarbimine olnud 67 liitrit inimese kohta ehk Brasiilias on olnud õlle tarbimises teatud langustrend, mida suured õlletootjad on täheldanud ka mujal maailmas.

Siiski on õlle tarbimises näha teatud suunamuutust. Šveitsi UBS panga analüüsimeeskonna tellitud uuringu põhjal võib arvata, et õlletarbimine Brasiilias pöördub taas tõusule. Nimelt korraldas UBS eelmise aasta lõpus küsitluse Brasiilia 18-54aastaste seas, mis näitas, et kulutused õllele on kasvanud ja see peaks nii ka jätkuma. Samuti näitas küsitlus, et inimesed soovivad senisest rohkem tarbida premium- ja käsitööõllesid.

Käsitööõllede populaarsuse kasvu vastu seismiseks on ka Ambev ostnud endale populaarseid käsitööõlletootjaid. 2015. aastal osteti Brasiilias käsitööõlletootja Wäls ning Colorado brändi all tuntud Beertech Bebidas e Comestiveis. Samal aastal ostis Ambevi Kanada tütarettevõte Labatt ära Mill Street Brewery, mis on Kanadas 2002. aastast tegutsenud hinnatud tootja.

Vaatamata sellele, et Ambevi peetakse Brasilia õllefirmaks, saab ta kogukäibest alla poole ehk 47% Brasiilia õllemüügist. Kui juurde liita ka karastusjookide müük, tuleb Brasiiliast 55% käibest. Lõuna-Ameerika lõunaosast ehk peamiselt Argentiinast ja Tšiilist saab ta 22,5% käibest ning Kanadast 12,6% müügikäibest.

Tulemused

Ambevi toodetud jookide mahtude tipp oli 2014. aastal, kui müüdi 171,8 miljonit hektoliitrit jooke. Müügikäibe tipp oli eelmisel aastal 47,9 miljardi reaaliga. Siis müüdi 162,8 miljonit hektoliitrit jooke. Normaliseeritud ärikasumi tipp oli 2015. aastal 19,1 miljardi reaaliga ning eelmisel aastal oli see näitaja 16,5 miljardit reaali.

Kui arvestada Ambevi tulemusi USA dollarites, siis käibe tipp oli samuti 2014. aastal, nagu ka müüdud jookide mahu tipp, kui firma tegi 16,2 miljardit dollarit käivet. Samal aastal oli ka firma ärikasumi tipp 6,8 miljardi dollari juures, võrreldes 2017. aasta 5,2 miljardi dollariga. Ambevi aktsia viimase viie aasta tipp oli 2013. a oktoobris, kui aktsia maksis 7,92 dollarit, võrreldes praeguse 5 dollari tasemega.

Eelmisel aastal küll müügikäive tõusis eelmise aastaga võrrelde, kuid suurenenud kulude tõttu tõusis brutokasum veidi vähem ehk 3,2%, nii et brutorentaablus langes 63,4% pealt 62% peale. Kuid puhaskasum langes lausa 40%, 13,1 miljardi reaali pealt 7,85 miljardi reaalini. Siin oli sellise suure languse taga kaks põhjust – esiteks oli firma tulumaksukulu erakorraliselt kõrge, nimelt 5,08 miljardit reaali, kui see veel 2016. aastal oli 0,3 miljardit reaali. Peab arvestama, et sedavõrd kõrge tulumaksukulu oli ühekordne, seda seoses varasemate aastate tulumaksu edasilükkamistega ning nüüd ühekordse väljamaksega seoses valitsuse määrusega.

Teine kasumi suure languse põhjus oli asjaolu, et 2016. aastal saadi erakorraliselt 1,1 miljardit reaali kasumit seoses jookide müügiõiguse müümisega Kolumbias, Peruus ja Ecuadoris oma emafirmale Anheuser-Busch InBev’ile.

Valuatsioon

Ambevi jooksev hinna-kasumi suhtarv 38,5 on suhteliselt kallis, kuid siin oli põhjuseks eelmise aasta suur erakorraline tulumaksukulu. Analüütikud eeldavad, et Ambevi kasum kasvab järgmisel aastal 0,27 dollarini aktsia kohta ning selle järgi on ettevaatav hinna-kasumi suhtarv 18,7 korda, mis on kaitsva majandusharu ettevõtte kohta suhteliselt soodne näitaja. Ambevi emafirma Anheuser-Busch InBev’i ettevaatav hinna-kasumi suhtarv on 19,2 korda ning EV/EBITDA suhtarv (ettevõtte väärtus jagatud EBITDA kasumiga) 14,1 korda.

Kuna Ambevil on raha kontol rohkem kui võlga, siis firma ettevõtte väärtus (enterprise value) on väiksem kui turuväärtus. Ambevi turuväärtus on 78,3 miljardit dollarit ning ettevõtte väärtus 75,5 miljardit dollarit. Ambevi 2019. aasta EV/EBITDA suhtarv on 11,0 korda, mis teeb ta oma emaettevõttest odavamaks.

Ambev on maksnud viimastel aastatel 85~90% kasumist dividendiks. Ka järgmise aasta kohta ootavad analüütikud korralikku dividendi. Ehk kui aktsiapõhiseks kasumiks oodatakse 0,27 dollarit, siis dividendideks oodatakse 0,26 dollarit aktsia kohta. See teeks praeguse aktsia hinna pealt dividenditootluseks 5,3%.

Eesti investor peab küll arvestama, et USA börsil kaubeldavate aktsiate pealt läheb maha tulumaks.

Ambevi teise kvartali tulemused avaldatakse 26. juulil.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. July 2018, 12:31

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing