Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks on hispaanlane parem kui eestlane?

    Kaido SaarFoto: Andras Kralla

    Euroopa Liidu riikide kaubanduses kestab külm sõda, milles Eesti pole ilmselt võitjate poolel, leiab Bigbanki juht Kaido Saar.

    Euroopa majandus kiratseb suuresti seetõttu, et ühisturg, millesse investeerime Euroopa Liidu 30 000-pealise aparaadi ülalpidamiseks meeletuid summasid, ei suuda murda riikidevahelisi, eriti digitaalseid piire.
    Sõnades on enamik liikmesriike ühisturu poolt, kuid tegudes vastu. Selge näide on lennundus, kus ka Eesti püüab päästa rahvuslikku lennufirmat Estonian Air, kuigi selle kahjum oli eelmisel aastal plaanitust koguni kaks korda suurem – jõudes 6,4 miljoni euroni.
    Vaba konkurentsi korral ei tohiks Eesti riik oma lennufirmat toetada. Ühisturul on nii plusse kui miinuseid, kuid poliitika peab olema ühetaoline – võrdsed võimalused kõigile turuosalistele. Võimalik, et just seetõttu läheb Estonian Air pankrotti. Vastuseis välismaiste kaupade, kuid eriti teenuste vabale liikumisele, on suur. Iga rahvas eelistab oma kaupu, mille müügiks teevad nad kampaaniad. Ka eestlased. Nt Eelista eestimaist.
    Euroopa Liit eksisteerib majandusühendusena, mille kasu peaks olema kaupade ja teenuste vaba konkurents, kuid kultuurilised ja rahvuslikud piirid ning huvid seda ei võimalda.
    Meil tekivad hoopis topeltkulud – Euroopa Liit ajab kraavid lahti, et vesi voolaks, ning riigid ehitavad tamme ja ajavad neid kinni, et see teisteni jumala pärast ei jõuaks. Lisaväärtust on suuremate kulude tõttu Euroopas raske luua ning USA või Hiinaga võistlemiseks puudub konkurentsieelis. „Rahatrüki” ehk võlakirjade ostu kasu on lühiajaline. Euroopa on vana, kallis ja ebaefektiivne.
    Keelebarjäärid loovad ärivõimalusi
    Siiski toimub piirideülene konkurents ning nutikamad suudavad leida kliente ka kaugematest riikidest kui lähinaabrite hulgast. Tellisin hiljuti Amazonist – Hispaania omast – raamatu. Kuna sealt on soodsam. Ettevõtted kasutavad Euroopa Liidu kiviseid sisepiire ära, millele aitavad kaasa valusad keelebarjäärid. Keeli on peaaegu sama palju kui riike ning kõik nad on hinnatud ja võrdselt tähtsad.
    Hispaanlasele peab kõik olema odavam kui eestlasele, kuna nende turg on suurem. Eestlasele aga on kõik kallim kui hispaanlasele, kuna Eestis turgu polegi. Kuid eestlane, kes oskab hispaania keelt, on hispaanlane, ning saab hea hinnaga kauba. Absurd? Reaalne elu.
    Ühisraha ringleb, kuid hinnad on riikide lõikes väga erinevad ning seetõttu kannatab raha maine. Põhjus on loomulikult palkades, mille korrelatsioon hindadega on ühene. Eurooplased tahavad oma (raha)turgu vaatamata jutule ühisturu tähtsusest väga kaitsta. Inglastele, rootslastele, taanlastele ja mitmetele teistelegi Euroopa Liidu ühisraha ei meeldi. Killustatus aga ühist jõudu ei kasvata, vaid kahandab.
    Meie, eurooplased, oleme üksteise suhtes umbusklikud. See on ka peamine põhjus, miks USA on Euroopa Liidust palju edukam. Kuigi kokku on maailma suurim majandus väikese edumaaga siiski Euroopa Liit, mitte USA, millele viitab ka ajakiri The Economist oma kokkuvõtetes.
    Isetegemine on tore, kuid ebatõhus
    Euroopa Liitu ei käsitleta aga statistikas reeglina „ühena” ning liidrirolli vabatahtlik loovutamine on äriliselt kahjulik. Turuliider dikteerib hinna ning tal on palju eeliseid. Euroopa Liit aga ei suuda neid ära kasutada.
    USAl on lihtsam, sest osariikide vahelised piirid on ületatavamad kui riigipiirid. Kui võrrelda liikmesriike Eesti valdadega, siis mõistame – kõik tahavad tegelikult ajada oma asja ja iseseisvalt. Majanduslikult on see ebaefektiivne, kuid iseseisvus on palju tähtsam, magusam.
    Kuigi finantsteenuste puhul on piiride ületamine palju lihtsam kui nt sadamate vms füüsilise puhul – Rotterdami sadamat Tallinna ajutiselt ei koli – ei ole nt üle-euroopalisi kindlustuslepinguid ega ka laenulepinguid enamasti võimalik sõlmida. Kui eestlane tahaks kasutada nt Hispaania firma kindlustusteenuseid või sõlmida laenulepingu sealse pangaga – paraku ei ole see võimalik. Takistuseks on üle-euroopaline isikute identifitseerimise tööriist. Meil on ID-kaart, aga kõigil ei ole. Samuti puuduvad ühtsed taustakontrolli mehhanismid, et ühisturg nende teenuste osas päriselt ka tööle hakkaks.
    Mõnes mõttes me kardame isegi lätlasi ja leedukaid ning laidame maha nende tooteid ja teenuseid. Me oleme nõus maksma Eesti kauba eest kõrgemat hinda, kuna see on „parem”, kuna ta on „eestlane”. Kuid teist küljest – just sellise suhtumisega õõnestame me oma kaupade eksportimise võimalusi mitte ainult Lätti, Leetu ja Poola, vaid ka Saksamaale, Prantsusmaale ja Itaaliasse. „Eelista eestimaist“ on reklaamlausena sobiv, kui me oleksime kogu ülejäänud Euroopaga kaubandussõjas. Kuid me oleme liidus. Kaubanduse külm sõda ei ole siiani lõppenud.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Ringkonnakohus otsustas Potapenko ja Turõgini USA-le välja anda
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.