Artikkel
  • Kuula

    Me ei saa olla kindlad, kas tööjõu koondamisel kärbime rasvakihti või lihasmassi

    Kas märkasid, kuidas pealkirjas kasutatud metafoor tekitab huvi ja küsimusi? Organisatsioonid pole üks-ühele nagu inimkehad, aga metafoorid on praktikas väga kasulikud. Me kasutame neid, et muuta asjade sisu kergemini hoomatavaks. Toon ühe näite, kuidas loomingulise metafoori kasutamine aitas muuta ettevõtte ärimudelit ja aktiveerida inimeste leidlikkust.

    Thomas Bothe
    Aastatel 2005–2007 tegin ma koostööd Skandinaavia ettevõttega, kellel oli üle 30 inseneri vanuses 30–55. Nende põhitegevuseks oli suurtes tööstustes masinapargi parandamine ja hooldamine. Nad said väljakutse iga kord, kui mõni masin purunes ja tootmine seiskus. Muidugi tulid seisakud alati ootamatult ja kaasnevad kulud olid meeletud. Seega oli iga tund, mille insenerid “päästa” suutsid, kulda väärt, mistõttu tasuti neile ka heldelt.
    Halvad suhted klientidega
    Aastaid läks äril väga hästi, kuid viimastel küsitlustel märkas ettevõte, et klientide rahulolematus järjest kasvas. Tundus, et hästi tehtud remonditöö ja klientide rahulolu vahel polnud korrelatsiooni. Midagi oli väga valesti.
    Tuli välja, et iga kord, kui tootmine seiskus, algas närviline üksteise süüdistamine, milles osales nii rahulolematu tegevjuht, kaitsepositsioonil tootmisjuht kui ka õnnetu masinaoperaator. Selline konfliktne õhkkond ootas ees tehnikuid, kes jagunesid laias laastus kolmeks:
    • tõeliselt rahulikud tegelased, keda oleks võinud võrrelda vesipühvlitega, aga kes möödusid teistest inimestest kui prügist,
    • tüübid, kelle suhtumist oleks võinud kirjeldada kui “Mul on õigus ja te kõik olete rumalad, sest muidu lahendaksite te probleemi ise ära”,
    • mehed, kes pidasid end üleval kui päevakangelased.
    Kõigi kolme inimtüübi jaoks oli emotsionaalne süüdistamine kui hane selga vesi. Nende ülesanne oli masin korda teha ja minema minna. Vahel olid nad aga tehase töötajate suhtes liiga otsekohesed ja üleolevad ning nii süüdistati hoopis neid tootmise seiskumises. Siia see koer maetud oligi.
    “Kastist välja” mõtlemine päästis tööjõu kärpimisest
    Ettevõtte juht taipas peagi, et nad peavad oma ärimudelit muutma. Neil oli vaja “uue põlvkonna” insenere, kellel on ka head klienditeenindaja oskused. Kust aga leida ideaalse suhtlusoskusega inimesi, kellel oleks ka piisavalt tehnilist taipu? Samas ei tundunud reaalne, et “vana kooli” insenerid oma juurdunud käitumisharjumusi muutma hakkaksid. Nemad ei olnud tulnud tööle, et olla väga head klienditeenindajad.
    Koostöö selliste iseseisvalt mõtlevate inimestega oli suur rõõm ja siinkohal oli metafooride kasutamine tulus. Nad aktsepteerisid mõtet, et ettevõte on kui inimkeha ja selleks, et saavutada häid tulemusi (kliendi rahulolu kasv), tuleb seda ka treenida. Kõik tegevused, mis suurendavad kliendi rahulolu, muudavad ju ettevõtte tugevamaks. Need, mis aga kliendi rahulolu ei mõjuta või suisa vähendavad seda, nõrgestavad firmat.
    Meeskonna eesmärgiks sai rasva põletamine ja uute lihaste kasvatamine
    Ettevõtte ärimudeli muutmine, sealjuures oma töötajate eduka kaasamisega, nõuab juhilt oluliselt suuremaid oskusi ja teadmisi, kui pelgalt eelarve kärpimine Excelis. See on väljakutsuv ülesanne, eriti kui eesmärgiks on pikaajaline efekt.
    Sel ettevõttel aitas metafoori kasutamine kastist välja mõelda, et geneeerida ideid, kuidas firma organismi “treenida”. Meeskonna eesmärgiks ei saanud mitte tööjõu kärpimine, vaid rasva põletamine ja uute lihaste kasvatamine.
    Muutuste juhtimine
    Pärast ajurünnakut ja kõigi ideede kaardistamist alustasime tegevjuhi koolitamisega (avalikul koolitusel üheskoos teiste juhtidega), et treenida tema muutuste juhtimise ja kommunikatsiooni oskusi. Järgmiseks sammuks oli inseneride väljaõpe. Muudatuste elluviimisel lepiti aga kokku, et silmas peetakse ka nende rahulolu – keegi ei pea käituma kliendi juuresolekul kui kuulekas sülekoer. Missioon oli taastada head suhted olemasolevate klientidega, suunates neid ühtlasi ostma igakuiseid teenusepakette. See nõudis inseneridelt erilist oskust juhtida ja suunata vastaspool õigele tegutsemisele. Paari aastaga muudeti kogu ettevõtte ärimudelit nii, et ettevõte ei olnud enam klientide jaoks kui tuletõrjedepoo, vaid usaldusväärne koostööpartner, kes hoiab masinapargi korras.

    Koolitus: Kuidas tippjuhina reageerida väljakutsetele

    Koolitaja: Thomas Bothe

    Korraldaja: Äripäeva Akadeemia

    Lisainfot saab SIIT.

  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Microsofti kasum ületas prognoose
Microsoft sai oma käibe ja kasumiga analüütikute prognoosidest jagu, pannes järelturul aktsia kerkima.
Microsoft sai oma käibe ja kasumiga analüütikute prognoosidest jagu, pannes järelturul aktsia kerkima.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.