Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kabelimats Estonian Airile

    Juhtkiri

    Uue riikliku lennufirma loomise uudis tähendab valmistumist Estonian Airi pankrotiks. Tõenäoliselt seisab selle otsuse taga teadmine või eeldus, et Euroopa Komisjon tunnistab firmasse tehtud rahasüstid ebaseaduslikuks riigiabiks.

    Äripäeva meelest oleks parim lahendus rajada uus lennufirma koos erakapitaliga, mis on eluliselt huvitatud majandustulemuste jätkusuutlikkusest. Tallink Grupi suuromanik Infortar eesotsas Enn Pandi ja Ain Hanschmidtiga on avaldanud soovi lennuärisse siseneda ning nad on pikalt plaaninud Estonian Airi ostu. See tehing jäi ootama Euroopa Komisjoni otsust. Praeguses olukorras võib olla mõistlikum riske ja algse investeeringu suurust jagada ning luua uus lennufirma kahasse Infortari või mõne teise erainvestoriga.
    Kaks ajendit
    Riigi valmistumisel Estonian Airi pankrotiks võib olla kaks ajendit. Esiteks, majandusministeeriumi ja valitsuse tasandil ollakse veendunud või teadlikud, et Euroopa Komisjonist tuleb negatiivne otsus. Teiseks, Estonian Air on juba praegu sisuliselt pankrotis ning rahahäda on nii suur, et ei jõuta ära oodata Euroopa Komisjoni otsust. Estonian Air lõpetas eelmise aasta 10,4 miljoni eurose kahjumiga ning kui kahjumlik tegevus on jätkunud, siis võibki ettevõte olla olukorras, kus raha on otsas.
    Valitsuse otsus asutada uus lennufirma annab pankrotikatla alla muidugi hagu juurde. Inimene, kellel on vaja lähikuudel kuhugi lennata, ei osta tõenäoliselt piletit Estonian Airi lennukitele, sest pole teada, kas firma üldse sel ajal enam tegutseb.
    Ühelt poolt on muidugi õige negatiivseks stsenaariumiks valmistuda, kui teisalt tuleks enne uue riigifirma loomist see plaan paremini avalikkuse ees ja avalikkusega koos läbi vaielda, sest uude ettevõttesse kavatsevad poliitikud panna 40 miljonit eurot maksumaksjate raha. See eeldab vastamist küsimusele, kas riik ikka peab tegelema lennuäriga või on ka teisi, odavamaid alternatiive lennuühenduse tagamiseks. Estonian Airi kogemus näitab, et riik on olnud ettevõttes halb peremees.
    Majandusminister Kristen Michal väljendas veendumust, et riik peab lennuäriga jätkama. Ta tõi näiteks Leedu kurva kogemuse, kus koos rahvusliku lennufirma tegevuse lõpetamisega muutusid ka leedukate lennuvõimalused kehvemaks. Tõepoolest, kui lennuühendus Euroopaga muutub kehvemaks, siis mõjutab see otseselt paljude siinsete ettevõtete äritegevust ning võib peletada potentsiaalseid investoreid. Kui riik toetab maakondlikke bussiliine rohkem kui 20 miljoni euroga aastas, reisirongiliiklust samuti rohkem kui 20 miljoni euroga, parvlaevaliiklust 16-17 miljoni euroga aastas, siis ei pruugi 40 miljoni eurone rahasüst uude lennufirmasse tunduda erilisena.
    Loodus tühja kohta ei salli
    Sellest aga ei järeldu, et teisi alternatiive ei tuleks üldse kaaluda. Peale eespool nimetatu võib arutleda ka selle üle, et ehk on lennufirma loomise asemel riigil mõistlikum mingil kujul toetada konkreetseid lennuliine, mille toimimine on strateegiliselt oluline ja mis vaba konkurentsi tingimuses ei töötaks. Võimalik alternatiiv on ka jätta lennuühendused vaba turu määrata ja mitte sellesse ärisse maksumaksjate rahaga sekkuda. Loodus tühja kohta ei salli ja Estonian Airist jääva tühimiku võivad osaliselt täita teised lennufirmad.
  • Hetkel kuum
Isamaa on hästi kapitaliseeritud … taskupartei
Erakonnad peavad tegutsema läbipaistvalt ja avatult, vastasel juhul ei saa neid pidada usaldusväärseks, sest poliitikat varjab saladuseloor ning kasvab korruptsioonirisk, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Erakonnad peavad tegutsema läbipaistvalt ja avatult, vastasel juhul ei saa neid pidada usaldusväärseks, sest poliitikat varjab saladuseloor ning kasvab korruptsioonirisk, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow, Nasdaq ja S&P 500 languses: kolmapäeva turuülevaade
Kolmapäeval sulgus turg ülemaailmse langusega. Kaevandusgigantide ühinemisplaan ebaõnnestus ja koerapiltidega meemimüntide populaarsus kasvab mühinal.
Kolmapäeval sulgus turg ülemaailmse langusega. Kaevandusgigantide ühinemisplaan ebaõnnestus ja koerapiltidega meemimüntide populaarsus kasvab mühinal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Ühest Eesti kalleimast festivalist lõikavad kasu ka väikeettevõtjad
Suviste suurüritustega kaasnevatest rahvamassidest kasu lõikamiseks ei pea olema suurtootja, masstoitlustaja või hotelliomanik, rääkisid ürituskorraldajad saates „Turismitund“.
Suviste suurüritustega kaasnevatest rahvamassidest kasu lõikamiseks ei pea olema suurtootja, masstoitlustaja või hotelliomanik, rääkisid ürituskorraldajad saates „Turismitund“.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Mudel, mis toob sinu muudatuste edu seitse korda lähemale
Kas sinu ettevõtte muudatused kukuvad läbi tehniliste komplikatsioonide või eesmärkide mittesaavutamise pärast? Miks on täna keeruline muudatusi juhtida? Äripäeva Juhtimiskooli raadiosaade pakub vastuseid!
Kas sinu ettevõtte muudatused kukuvad läbi tehniliste komplikatsioonide või eesmärkide mittesaavutamise pärast? Miks on täna keeruline muudatusi juhtida? Äripäeva Juhtimiskooli raadiosaade pakub vastuseid!
Marko Pomerants: ratsarünnakuga ei saavuta rohepööret ega -lepet
Kommunikatsioonivaldkonnas toimetav poliitilise kogemusega keskkonnainimene Marko Pomerants kuulas Rakveres Äripäeva loodusressursside aastakonverentsi ettekandeid ja järeldab, et metoodikate maailmast tuleb liikuda päriseluliste selgitusteni.
Kommunikatsioonivaldkonnas toimetav poliitilise kogemusega keskkonnainimene Marko Pomerants kuulas Rakveres Äripäeva loodusressursside aastakonverentsi ettekandeid ja järeldab, et metoodikate maailmast tuleb liikuda päriseluliste selgitusteni.
Rehvimüüja: inimesed on sel aastal laisad rehvide vahetajad
Kevadine rehvivahetuse hooaeg on veninud, küsimus on miks?
Kevadine rehvivahetuse hooaeg on veninud, küsimus on miks?
Leedu valitsus kavatseb ajutist pangamaksu pikendada Mullu koguti 250 miljonit
Leedu valitsus kiitis heaks eelmisel aastal kasutusele võetud ajutise pankade solidaarsuspanuse pikendamise veel üheks aastaks, mis oli mõeldud kaitserahastuse lisaallikaks, kirjutas Verslo Žinios.
Leedu valitsus kiitis heaks eelmisel aastal kasutusele võetud ajutise pankade solidaarsuspanuse pikendamise veel üheks aastaks, mis oli mõeldud kaitserahastuse lisaallikaks, kirjutas Verslo Žinios.
Politseist Ida-Virumaa oligarhiks: Nikolai Ossipenko ajas äri, nagu on kombeks Venemaal Lisatud prokuröri kommentaar
Eile meie seast lahkunud Nikolai Ossipenko kasutas kohalike poliitikute enda lõa otsas hoidmiseks jõulisi ning seadusi rikkuvaid meetodeid, kuid see tagas endise miilitsa ja politseiniku Ossipenko kommunaaläridele kasumi ning välistas konkurentsi hangetel.
Eile meie seast lahkunud Nikolai Ossipenko kasutas kohalike poliitikute enda lõa otsas hoidmiseks jõulisi ning seadusi rikkuvaid meetodeid, kuid see tagas endise miilitsa ja politseiniku Ossipenko kommunaaläridele kasumi ning välistas konkurentsi hangetel.