Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kabelimats Estonian Airile

    Juhtkiri

    Uue riikliku lennufirma loomise uudis tähendab valmistumist Estonian Airi pankrotiks. Tõenäoliselt seisab selle otsuse taga teadmine või eeldus, et Euroopa Komisjon tunnistab firmasse tehtud rahasüstid ebaseaduslikuks riigiabiks.

    Äripäeva meelest oleks parim lahendus rajada uus lennufirma koos erakapitaliga, mis on eluliselt huvitatud majandustulemuste jätkusuutlikkusest. Tallink Grupi suuromanik Infortar eesotsas Enn Pandi ja Ain Hanschmidtiga on avaldanud soovi lennuärisse siseneda ning nad on pikalt plaaninud Estonian Airi ostu. See tehing jäi ootama Euroopa Komisjoni otsust. Praeguses olukorras võib olla mõistlikum riske ja algse investeeringu suurust jagada ning luua uus lennufirma kahasse Infortari või mõne teise erainvestoriga.
    Kaks ajendit
    Riigi valmistumisel Estonian Airi pankrotiks võib olla kaks ajendit. Esiteks, majandusministeeriumi ja valitsuse tasandil ollakse veendunud või teadlikud, et Euroopa Komisjonist tuleb negatiivne otsus. Teiseks, Estonian Air on juba praegu sisuliselt pankrotis ning rahahäda on nii suur, et ei jõuta ära oodata Euroopa Komisjoni otsust. Estonian Air lõpetas eelmise aasta 10,4 miljoni eurose kahjumiga ning kui kahjumlik tegevus on jätkunud, siis võibki ettevõte olla olukorras, kus raha on otsas.
    Valitsuse otsus asutada uus lennufirma annab pankrotikatla alla muidugi hagu juurde. Inimene, kellel on vaja lähikuudel kuhugi lennata, ei osta tõenäoliselt piletit Estonian Airi lennukitele, sest pole teada, kas firma üldse sel ajal enam tegutseb.
    Ühelt poolt on muidugi õige negatiivseks stsenaariumiks valmistuda, kui teisalt tuleks enne uue riigifirma loomist see plaan paremini avalikkuse ees ja avalikkusega koos läbi vaielda, sest uude ettevõttesse kavatsevad poliitikud panna 40 miljonit eurot maksumaksjate raha. See eeldab vastamist küsimusele, kas riik ikka peab tegelema lennuäriga või on ka teisi, odavamaid alternatiive lennuühenduse tagamiseks. Estonian Airi kogemus näitab, et riik on olnud ettevõttes halb peremees.
    Majandusminister Kristen Michal väljendas veendumust, et riik peab lennuäriga jätkama. Ta tõi näiteks Leedu kurva kogemuse, kus koos rahvusliku lennufirma tegevuse lõpetamisega muutusid ka leedukate lennuvõimalused kehvemaks. Tõepoolest, kui lennuühendus Euroopaga muutub kehvemaks, siis mõjutab see otseselt paljude siinsete ettevõtete äritegevust ning võib peletada potentsiaalseid investoreid. Kui riik toetab maakondlikke bussiliine rohkem kui 20 miljoni euroga aastas, reisirongiliiklust samuti rohkem kui 20 miljoni euroga, parvlaevaliiklust 16-17 miljoni euroga aastas, siis ei pruugi 40 miljoni eurone rahasüst uude lennufirmasse tunduda erilisena.
    Loodus tühja kohta ei salli
    Sellest aga ei järeldu, et teisi alternatiive ei tuleks üldse kaaluda. Peale eespool nimetatu võib arutleda ka selle üle, et ehk on lennufirma loomise asemel riigil mõistlikum mingil kujul toetada konkreetseid lennuliine, mille toimimine on strateegiliselt oluline ja mis vaba konkurentsi tingimuses ei töötaks. Võimalik alternatiiv on ka jätta lennuühendused vaba turu määrata ja mitte sellesse ärisse maksumaksjate rahaga sekkuda. Loodus tühja kohta ei salli ja Estonian Airist jääva tühimiku võivad osaliselt täita teised lennufirmad.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Baltic Horizoni kolm probleemi, mis mind fondi juures häirivad
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.