Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna Sadama IPO kui sõõm värsket õhku

    Foto: Anti Veermaa

    Kas Tallinna Sadama aktsiate esmapakkumine investorid õnnelikuks teeb, näitab aeg, kuid Tallinna börsile on see pidupäev.

    Sel reedel algab Tallinna Sadama aktsiate märkimine ning saavad avalikuks ka aktsiate avaliku esmaemissiooni (IPO) tingimused, sealhulgas ka aktsiate märkimishinna vahemik. Osta või mitte – selle otsuse teeb iga investor ikka ise lähtuvalt oma eelistustest, eesmärkidest ja portfelli struktuurist, kuid kindel võib olla, et tegemist saab olema Tallinna börsi läbi aegade ühe suurema IPOga, mis küllap ka täis märgitakse. Äripäev annab oma veebiküljel soovituse reedel, pärast prospektiga tutvumist ning põhjalikku analüüsi.
    Aktsiahinna ennustamine enne prospekti avaldamist on võrdlemisi tänamatu töö, kuid aktsiate arvu ning lubatud vähemalt 30 miljonilist aastadividendi arvestades võib prognoosida, et hind jääb 2 ja 3 euro vahele. See on muidugi ka päris suur vahemik, kuid mida lähemal kahele, seda suurema ostusoovituse võib anda.
    Kolmandik müüki
    Praegu on Tallinna Sadamal 187,6 miljonit aktsiat, pärast reedest emissiooni saab neid olema 263 miljonit. Müüki läheb 86,7 miljonit aktsiat, neist 11,3 miljonit olemasolevat aktsiat müüb riik ning ettevõte emiteerib lisaks veel 75,4 miljonit uut.
    Tallinna Sadama aktsia hakkab selgelt olema dividendiaktsia, on kinnitanud nii sadama juhid kui ka majandusminister Kadri Simson (Keskerakond). Esimene dividendimakse tuleb järgmisel aastal ning kahel esimesel aastal on lubatud dividendi maksta vähemalt 30 miljonit eurot aastas (kui see majanduslikult võimalik on), mis teeb 11,5 senti aktsia kohta. Milline aga on hea dividendiaktsia? Ilmselt on erinevatel investoritel sellest pisut erinev arusaam ja kui institutsionaalse investori jaoks võib 4% dividenditootlus olla vastuvõetav, siis Äripäevaga rääkinud jaeinvestorite kinnitusel pakuks aktsia neile huvi ca 6-7% dividendimäärast alates. Esimesel juhul peaks aktsia hind olema 2,8 euro ning teisel juhul 1,6-1,9 euro juures.
    Kas tegelik dividendimakse on 30 miljonit või suurem või väiksem, see selgub alles aasta pärast, aktsiate märkimishinna vahemik saab avalikuks aga juba reedel. Oma otsuse aktsiate märkimiseks teeb iga investor ise ning õiglane hind selgub kauplemise käigus. Kindlasti on Tallinna Sadama IPO aga Tallinna börsi läbi aegade üks suuremaid, jäädes ilmselt alla Eesti Telekomi 342 miljonile eurole, kuid ületades Tallinki 166 miljonit eurot.
    See on tubli turgutus Tallinna väikesele ja unisevõitu börsile, mis isegi kohalikule laevafirmale kitsaks kipub jääma. Sadamal on mahtu, mis suurendab vabalt kaubeldavate aktsiate arvu ning parandab börsi likviidust, seetõttu on Tallinna Sadama IPO börsi jaoks igal juhul pidupäev. Loodame, et neid pidupäevi tuleb veel ning lisaks Tallinna Sadamale jõuab peagi börsile ka Enefit Green ning seejärel ka teised riigi omanduses olevad aktsiaseltsid.
    Investori riskid
    Kas reede on pidupäev ka aktsiaid märkima kiirustavale investorile? Eesti selle sajandi IPOde ajalugu näitab, et emissioonid märgitakse reeglina täis ning küllap juhtub nii ka Tallinna Sadamaga. Edukaks IPOks peetakse aga sellist, kus rahul võib olla ka investor, kuna aktsia hind tõuseb kauplemise esimesel aastal tuntavalt – kindlasti üle 10%. Selliseid suuri IPOsid meil paraku palju ette näidata ei ole. Praegu on turud ka ajaloolises tipus, mis tähendab, et IPOdel osalemine on riskantsem ja tuleviku oodatav tootlusepotentsiaal väiksem.
    Täiendav risk on ka asjaolu, et riik soovib kaks kolmandikku sadamast siiski endale jätta ning seega ei saa täielikult välistada poliitikute sekkumist sadama juhtimisotsustesse.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
USA aktsiaturgu suunasid esimese kvartali tulemused: Tesla tõusis, Meta langes
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.