Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: Liidame Balti lennufirmad üheks

    Äripäeva kirjutab juhtkirjas, et võiks tõsiselt kaaluda kahe firma, Estonian Airi ja Läti Airbalticu, liitmist ja tugeva regionaalse lennufirma loomist. On ju lennuliinid ehk olulisem osa taristust, kui eurorahadest rajatavad Via Baltica või Rail Baltic.

    Läänemere äärses kahes väikeriigis kordub igal aastal enesepiinajalik võistlus. Naabrid ennustavad ja panustavad üksteise võidu rahvusliku lennufirma kahjumi suurusele. Ja kui kahjum lõpuks avaldatud, võrreldakse arve omavahel, tundes vastavalt kas kadedust või kahjurõõmu.
    Mõlemad nimetatud firmad seisavad silmitsi sama probleemiga - väiksusest tingitud kahjumlikkus. Peab olema paadunud pessimist, et näha võimalust halvemateks majandustulemusteks, kui kaks konkurenti on seni suutnud. Käesoleva aasta I poolaasta kahjum kahepeale oli kokku 48 miljonit eurot. Liitmisel oleks aga nii mõndagi võita.
    Esiteks kokkuhoid. Kahe kallihinnalise presidendi asemel on ühendfirmas vaja vaid üht. Samuti ühte turundus- ja kommunikatsioonijuhti, vähem raamatupidajaid ja muid tugiteenuseid. Kahe ettevõte liitmine annaks tõenäoliselt kokkuhoiu ka dubleerivate liinide arvelt.
    Teiseks efektiivsus. Konkurents on hea, kuid vaid juhul, kui ta tagab efektiivsuse. Estonian Airi ja Airbalticu konkurents on aga midagi mõistusevastast. Kaks pisikest naaberriiki sisuliselt doteerivad konkureerivaid väikelennufirmasid, mis omakorda söövad üksteiselt kliente ja turgu ning võimalikke tulusid. Sisuliselt maksavad Läti ja Eesti valitsused lennufirmadele selleks, et need toodaks kahjumit!
    Seevastu Estonian Airi ja Airbalticu liitmisel tekiks mõlema firma igatsetud mastaabi efekt ja samas konkurents ei kaoks. On ju konkurents märksa tihedam, kui vaid EA ja AB. Balti turul on skandinaavlased, sakslased, soomlased, iirlased, tšehhid jt Kõik suuremad ja tugevamad kui Eesti või Läti lennufirmad eraldivõetuna. Küll aga võib kahe firma liitmisest tekkida sünergia ja piisav tugevus, millega lõpuks ka kasumisse jõuda.
    Vastuargumendina võib väita, et Skandinaavlaste ühisfirma SAS on olnud viimased aastad suurtes raskustes. Kuid Balti liitfirmat luues on võimalus põhjanaabrite vigu vältida. Kindlasti väidetakse vastu sedagi, et kui juba rootslased, norrakad ja taanlased, kes on ajaloolis-kultuuriliselt lähedasemad, ei saa hakkama, siis eestlased ja lätlased ammugi mitte. Jah, kui ise endale ületamatuid vastuolusid sisendada, võib ilmselt neisse ka vankumatult usukuma jääda. Selle asemele tuleks kasvuraskused lõpuks ületada ja teha üheskoos mõlemale mitte emotsionaalsest rahvuslikust uhkusest ajendatud, vaid ratsionaalselt kasulikku koostööd.
    Lõpuks on ju Estonian Airi ja Airbalticu kui mitte ühised, siis väga sarnased strateegilised eesmärgid. Nii lätlaste kui ka eestlaste soov lennufirmat pidada ei tulene peamiselt mitte eesmärgist kasumit teenida, vaid vajadusest tagada ühendused Euroopaga. Vältida ääremaastumist, sopistumist. Niisiis on ka lennuliinid mõeldud kindlasti kohalikele, aga vähemalt sama palju välismaiste turistidele ja investoritele.
    Sellest vaatevinklist ei ole oluline, kas oodatud külaline jõuab Eestisse läbi Riia või Tallinna. Viimane peegeldab ka hästi kahe riigi väiksust. Rääkides lennuühendustest kipume alatasa unustama, et näiteks Lõuna-eestlasele või sinna suunduvale turistile/investorile pole suurt vahet, kas sõita Põhja poole Tallinna või Lõunasse Riia lennujaama. Oluline on, et saaks mugavalt ja soodsalt liikvele.
    Tere tulemast, Air Baltica.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Baltic Horizoni kolm probleemi, mis mind fondi juures häirivad
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.