Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jagamismajandus – võimalused ja väljakutsed Eestile

    Keiu Rõa, EY ärikonsultatsioonide juhtivkonsultant

    Jagamismajanduse näol on tegemist rahvusvaheliselt ülikiiresti areneva majandusharuga, mis on muutmas traditsioonilise majanduskeskkonna toimimist ja tähendust. 2016. aastal oli maailmas üle 7500 jagamismajanduse platvormi ning jagamismajanduse hinnanguline kogumaht oli 103 miljardit eurot (sellest 28 miljardit ELis). Jagamismajanduse kasvupotentsiaali hinnatakse seitse korda tavamajandusest suuremaks.

    Jagamismajandusena mõistetakse üldiselt veebiplatvormide kaudu vahendatavat ressursside jagamist, mis toimub väljaspool isikute peamist majandustegevust, kuid mille eest saadakse siiski kompensatsiooni. Sellise majandustegevuse tüüpilisteks esindajateks on sõidujagamine või oma elukoha ajutine väljarentimine veebiplatvormide vahendusel. Samuti kuuluvad jagamismajanduse alla ühisrahastusplatvormid, aga ka näiteks eraisikute tööriistarent, kodukokkade teenus, tööjõuvahendus jms. Jagamismajandust tuleks siiski eristada platvormimajandusest ehk tavapärasest äritegevusest, mis toimub veebiplatvormide vahendusel. Praktikas pole selle erisuse tegemine alati lihtne, kuna näiteks Taxify või Uberi vahendusel pakutakse nii taksoteenust kui ka sõidujagamist.
    EY ning Technopolis Group viisid majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellimusel läbi analüüsi, millega uuriti jagamismajanduse hetkeolukorda ning potentsiaali Eestis.
    Uuringust selgus, et kolme Eesti suurima jagamismajanduse sektori (finantsteenused, transport ja majutus) käive oli 2016. aastal 40,3 miljonit eurot. Paari viimase aastaga on jagamismajanduse platvormide arv Eestis kahekordistunud ja nende käive kasvanud ligikaudu 7,5 korda. Uuringus prognoositakse 2020. aastaks kolmes peamises sektoris jagamismajanduse käibe neljakordistumist. Kuigi üldiste sektorite mahtudega võrreldes pole jagamismajanduse mahud märkimisväärsed, tuleks kasvuprognoosi valguses siiski küsida, kas ja milliseid võimalusi pakub jagamismajandus Eesti majandusele ja ühiskonnale tervikuna.
    Jagamismajanduse areng tekitab sektori loodava lisandväärtuse kõrvale mitmeid uusi võimalusi nii ettevõtjatele kui ka tarbijatele. Kui jagamismajanduse platvormide enda töötajate arv moodustab hinnanguliselt 0,015% Eesti hõivatutest, siis kordades suurem on nende inimeste arv, kellele jagamismajanduse platvormid pakuvad täiendava sissetuleku teenimise võimalusi. Veebipõhised platvormid pakuvad võimalusi inimeste vaba ressursi ehk aja, asjade või oskuste-teadmiste efektiivseks kasutamiseks. Samuti annab jagamismajandus tavamajanduse kõrval uusi võimalusi-teenuseid tarbijatele. Näiteks selgus uuringust, et sõidujagamisteenuste levikuga on sõitjateveo teenust hakanud Eestis kasutama ka isikud, kes pole varem taksoteenuse aktiivsed kliendid olnud (st uue turu loomine).
    Samas esitab jagamismajandus väljakutse ka Eesti ettevõtlus- ja õiguskeskkonnale. Jagamismajanduse ärimudelid toimivad tavamajandusega võrreldes mitmes aspektis põhimõtteliselt erinevalt. Jagamismajanduse levikuga tõstatuvad küsimused maksude õiglasest laekumisest, kuna jagamismajandus toob kaasa füüsiliste isikute poolt tehtavate tehingute arvu kasvu. Samuti kaasneb jagamismajanduse arenguga n-ö ebatraditsiooniliste töösuhete teke, mis omakorda loob vajaduse paindlikumaks reguleerimiseks. Mainimata ei saa jätta ka tarbijate õiguste kaitset ning laiemalt õiglase konkurentsi tagamist turuosaliste vahel.
     
    Seega peitub jagamismajanduses Eesti majanduse ja ühiskonna jaoks mitmeid võimalusi, kuid võtmeküsimuseks on õige tasakaalu leidmine jagamismajandusest saadava kasu ning sellega kaasnevate riskide vahel. Eesti riigi seisukohast on oluline ettevõtjasõbraliku ettevõtlus- ja õiguskeskkonna loomine, mis oleks innovaatiliste ettevõtlusmudelite turule tulekut toetav, kuid samal ajal tagaks õiglase konkurentsi tavamajanduses osalejatele ning avalike huvide ja tarbijate kaitse. Vältida tuleks ülereguleerimist.
    Autor: Keiu Rõa, EY ärikonsultatsioonide juhtivkonsultantVaata rohkem infot EY teenuste kohta: www.ey.com/ee
    Jagamismajandusteemalise uuringu viisid Ernst & Young Baltic AS ja Technopolis Group Eesti AS majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellimusel läbi 2016. aasta teises pooles. Uuringu tulemustega saab tutvuda ministeeriumi veebilehel.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.