Artikkel
  • Kuula

    Elektrilised sportautod arenevad koos tipptasemel vormelitega

    Igapäevaautode hulka lisandub aina enam elektrilisi, kuid sportlike mudelite puhul küsitakse, kas elektritehnoloogia ikka sobib sportautode maailma? Selge on, et ühel hetkel peavad võimsad, pilkupüüdvad ning meeletu soorituse ja heliga sportautod elektrilistele teed andma. Mida võiks kaasa tuua elektrirevolutsioon sportautode maailmas?

    Samad küsimused on õhus ka autospordis, kus jätkusuutlikkus muutub iga päevaga aina olulisemaks. Hübriidajamitega võistlusautod on erinevates sarjades levinud ning järjest reaalsemana paistab ka võimalus, et ühel hetkel võib ringradadel domineerida elekter ja seda ilma, et sõidurõõmust või võistluskvaliteedist midagi kaoks. Elektrilise autospordi jaoks välja töötatud tehnoloogilised lahendused võivad olulist rolli mängida ka tulevastes tänavasõidukites.
    „Usun, et elektriautodega jäävad kõik võimalused sportlikuks sõiduks ja kurvide ründamiseks alles. Elektrimootoriga on jõud ja pöördemoment igal hetkel täies ulatuses saadaval. Sõidunauding on teistsugune ja sõit vajab harjumist, eriti siis, kui sõidurõõm sõltub auto täpsest juhitavusest,“ ütles Eesti Autospordi Liidu ringrajakomitee esimees ja e-autospordi komitee liige Raimo Kulli. „Julgen väita, et 10-15 aasta pärast ei mäleta enam sisepõlemismootoriga võistlemist keegi.“

    Katselaboriks on motosport

    Elektriliste sportautode arendamine on keeruline ning nõuab tootjatelt lugematuid testimistunde ja palju tööd, sageli rohkemgi kui tavamudelite puhul, kuna nõudmised sooritusele on kõrgemad. Luksuslike sportautode tootjad valivad tipptehnoloogiate testimispaigaks tihti kõige kõrgemal tasemel mootorispordivõistlused, et näha, milleks värsked lahendused on tegelikult võimelised.
    Seetõttu katsetab näiteks Jaguar TCS Racing mitmeid uusi tehnoloogiad vormel E elektrivormelite võistlussarjas. See on kõige kõrgema klassi võistluskeskkond, mis on keskendunud elektritehnoloogiale. Mitmed ringraja vajadustest lähtuvalt arendatud tehnoloogiad jõuavad eeldatavasti ka elektrilistesse sportautodesse. Kuna Jaguar plaanib alates 2025. aastast toota vaid elektrilisi luksussõidukeid, võivad ringrajal kasutatavad lahendused jõuda sportautosse, mis hakkab asendama näiteks Jaguar F-Type’i ning jõuda tavaliiklusesse juba mõne aasta pärast.
    Jaguar TCR Racing vormel-E meeskond.Foto: Shutterstock
    „Vormel E on hea koht uute asjade testimiseks ning koht, kus andekad insenerid saavad enesekindlalt katsetada ja tulemusi näha. Tihti toob edu see, kui suudad midagi teistest erinevalt välja mõelda,“ ütles Raimo Kulli.
    14. jaanuaril 2023 algab Mehhikos üheksas vormel E hooaeg. Kokku sõidetakse 17 etappi ning võitja selgub 30. juulil Londonis. Eelneva kaheksa võistlusaasta jooksul on insenerid kogunud väga palju andmeid, tänu millele on varem uskumatuna paistnud lahendused jõudnud juba seeriatootmisesse.

    Spordist tänavale

    Kulli toob näiteid lahendustest, mis on autospordist jõudnud tänavatele. „Aerodünaamilised täiendused, sportliku profiiliga istmed, reguleeritav vedrustus – paljud päris tavalised asjad on pärit sportautodest.“
    Aina olulisemad on tehnoloogiad, mis võimaldavad pidurdamisel vabanevat energiat talletada auto akudesse. Algselt töötati see nüüdseks sõiduautodesse levinud tehnoloogia välja autospordi jaoks. Häid näiteid spordi- ja pärismaailma suhetest leidub Jaguar I-Pace’i pardal, kus kasutatakse laia hulka lahendusi, mis töötati välja vormel E võidusõiduautode tarbeks.
    Jaguar I-PACE (tootja foto).
    Jaguar I-PACE salong (tootja foto).
    Selleks, et tehnoloogiaid vormelimaailmast tavamaailma üle tuua, on vaja kindlust, et uued lahendused ja tehnoloogiad ikka eeldataval moel töötavad. Jaguar TCS Racing tiimi tulemused näitavad, et uued lahendused on küpsed. 79 võistlussõidul osalenud Jaguari tiim on jõudnud poodiumile 21 korral ning noppinud 8 võitu.
    Möödunud hooajal saavutas meeskonna sõitja Mitch Evans 24 sõitja seas 2. koha. Pilootide ja meeskonna kogutud infot jagatakse pidevalt Jaguari peakontoriga, mis võimaldab ringrajal saadud kogemustega teha efektiivsemaks Jaguar F-Pace ja E-Pace hübriide ning I-Pace elektriautot. Tootjal läks korda vormeliseeriast ammutatud info põhjal täiustada I-Pace’i akut ning soojus- ja nelikveosüsteemide tööd ja saada veel parem jõudlus. Kõik need täiustused jõudsid autoomanikeni tarkvarauuenduste kaudu.
    Jaguar F-TYPE (tootja foto).
    Jaguar TCS Racing on alates 2017. aastast kasutanud Wolfspeedi välja töötatud pooljuhte. Jaguaril on tootjaga tekkinud pikaajaline suhe, tootja suudab komponente tarnida hoolimata maailma vaevavatest tarne- ja tootmisprobleemidest.

    Arenemisruumi on veelgi

    Elektriautode mass on suurem kui sisepõlemismootoriga mudelitel, sellest hoolimata suudavad need head sõidudünaamikat hindavat autojuhti rõõmustada. Madalale paigutatud akud tagavad optimaalse raskuskeskme, pikem teljevahe ja võimalus varustada iga telg või ratas eraldi mootoriga annab inseneridele vabamad käed veelgi parema soorituse ning juhitavuse saavutamiseks.
    Jaguar I-PACE elektriauto (tootja foto).
    Elektriautode võimsus ja pidevalt kasutusvalmis maksimaalne pöördemoment võimaldab kogeda sõidunaudingut ka linnamaasturite roolis. 400 hobujõudu ja 696 Nm pöördemomenti arendav Jaguar I-Pace linnamaastur kiirendab 0–100 km/h vaid 4,8 sekundiga. 90 kWh akuga nelikveoline elektriauto suudab ühe laadimisega läbida kuni 470 kilomeetrit (WLTP).
    Kulli lisas, et elektriautodel on veel palju arenguruumi. „Mul on tunne, et kaasaegse elektriauto disaini võimalusi ei ole veel täielikult ära kasutatud. Seepärast ootan väga uusi elektriautosid, et näha, milliseid uuenduslikke lahendusi tootjad meile veel näitavad.“
  • Hetkel kuum
Jaeinvestoreid tuleb üha tõsisemalt võtta
Oma Tallinna börsi rahapaigutustega miinuses istuv värske investor teeb teene mitte ainult iseendale, vaid temasugustele jaeinvestoritele laiemalt, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Oma Tallinna börsi rahapaigutustega miinuses istuv värske investor teeb teene mitte ainult iseendale, vaid temasugustele jaeinvestoritele laiemalt, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Peeter Koppel: ees võib oodata inflatsiooni teine laine
SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel hoiatas Äripäeva raadio hommikuprogrammis teise inflatsioonilaine eest ning hindas, et kuigi energiahinnad on kindlasti üks oluline inflatsiooni komponent, siis päris juurpõhjusena seda vaatlema ei peaks.
SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel hoiatas Äripäeva raadio hommikuprogrammis teise inflatsioonilaine eest ning hindas, et kuigi energiahinnad on kindlasti üks oluline inflatsiooni komponent, siis päris juurpõhjusena seda vaatlema ei peaks.
Investor, kelle juures käivad rahahädas inimesed nõu küsimas
Jekaterina Tindi lugu investoriks saamisel algas aastal 2010, kui ema kinkis talle raamatu “Rikas isa, vaene isa”. Seda lugedes tabas tulevast investorit teadmine, et inimesel on võimalik ka niimoodi raha teenida, et tegelikult raha teenib ennast ise.
Jekaterina Tindi lugu investoriks saamisel algas aastal 2010, kui ema kinkis talle raamatu “Rikas isa, vaene isa”. Seda lugedes tabas tulevast investorit teadmine, et inimesel on võimalik ka niimoodi raha teenida, et tegelikult raha teenib ennast ise.
Reaalajas börsiinfo
Lillemüüja laseb pikalt tegutsenud äri pankrotti: pole enam mõtet
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Boroditš võitis Tallinnalt 90 000 eurot
Endine poliitik ja Tallinna Linnatranspordi juhatuse liige võitis kohtuvaidluses ettevõttega hagi, mille eest määrati talle 90 000 euro suurune hüvitis ühes viivistega.
Endine poliitik ja Tallinna Linnatranspordi juhatuse liige võitis kohtuvaidluses ettevõttega hagi, mille eest määrati talle 90 000 euro suurune hüvitis ühes viivistega.
Sõda pühkis kolmandiku Ukraina majandusest
Ukraina majandus vähenes eelmisel aastal ligikaudu 30 protsenti, võttis Soome Panga arenevate majanduste uurimiskeskus Bofit kokku Ukraina ametiasutuste esialgsed andmed.
Ukraina majandus vähenes eelmisel aastal ligikaudu 30 protsenti, võttis Soome Panga arenevate majanduste uurimiskeskus Bofit kokku Ukraina ametiasutuste esialgsed andmed.
Nädala raadiohitid: kas turgudel optimismi jagub?
Kas turgudel jätkub optimismi ning kui kaua võib kesta jahedam seis majanduses - need teemad huvitasid Äripäeva raadio kuulajat sel nädalal enim.
Kas turgudel jätkub optimismi ning kui kaua võib kesta jahedam seis majanduses - need teemad huvitasid Äripäeva raadio kuulajat sel nädalal enim.

Olulisemad uudised

Boroditš võitis Tallinnalt 90 000 eurot
Endine poliitik ja Tallinna Linnatranspordi juhatuse liige võitis kohtuvaidluses ettevõttega hagi, mille eest määrati talle 90 000 euro suurune hüvitis ühes viivistega.
Endine poliitik ja Tallinna Linnatranspordi juhatuse liige võitis kohtuvaidluses ettevõttega hagi, mille eest määrati talle 90 000 euro suurune hüvitis ühes viivistega.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.