19 november 1995

Euroopas suurenevad taas poodide investeeringud

Kriisi ajal tugevnes kogu Euroopas kaupu odavama hinnaga müüvate suurte kaubahallide positsioon. Saksamaal annavad need juba kolmandiku toiduainete päevamüügikäibest.

Ja see ei ole sugugi ajutine nähtus, vaid inimesed soovivad toidu pealt edaspidigi kokku hoida, ütles Münchenis asuva uurimiskeskuse Euro-Handelsinstituti tegevdirektor Bernd Hallier.

Suured kaubahallid ei tee erilisi kulutusi poesisustusele. Selles vallas on tõeline buum puhkenud hoopis Ida- ja Kesk-Euroopa riikide pealinnades, kus kauneid poode tuleb juurde nagu seeni pärast vihma.

Kui varem käidi poode imetlemas Pariisis või Brüsselis, siis praegu minnakse Budapesti või Prahasse, kinnitas Hallier.

Lääne-Euroopas kasvavad kulutused kaupluse sisustusele põhiliselt vaba aja veetmisega seotud poodides. Saksamaal peaksid need kulud viie aastaga suurenema praeguselt 420 miljardilt Saksa margalt 520 miljardile.

Kogu Euroopa teeb samuti suurema panuse eakamale tarbijaskonnale. Näiteks praegu on üle 60aastaste osakaal kodumajapidamiste kogutulus 30% ja nende käsutuses on 40% eraisikute varast.

Kaubanduses teravnev konkurents sunnib poode kasutama üha kiiremaid ja tõhusamaid seadmeid. Seetõttu investeeritakse arvestus-, kontrolli- ja valvesüsteemidele ning kassadele ja kaaludele stabiilne osa käibest, mis Saksamaal moodustab näiteks 3,2%.

Areng on jälgitav aastakümneti. 1960. aastatel oli põhiline poe sisseseade, vaateaknakaunistus ja külmseadmed. 1970. aastatel lisandusid valgustus ja müügiedendusvahendid. Eelmisel aastakümnel tulid uued kassasüsteemid ja arvutitehnoloogia. Nüüd kasvab vajadus turvaseadmete, elektrooniliste kaubavalveseadmete ja monitorsüsteemide järele.

Hallieri sõnul äratas kolm aastat tagasi Düsseldorfi Euroshopi messil suurimat tähelepanu toodete automaatne registreerimisseade (self-scanning), mille abil ostetavad tooted kassas registreeritakse ja klient saab maksta raha või maksekaardiga.

Nüüd tutvustatakse tuleva aastakümne süsteemi, mille abil ostetavad tooted registreeritakse juba ostukärus. See suurendab kassade läbilaskevõimet, kuna kaupu ei ole seal enam vaja kärust välja võtta.

Uudiseks on veel imepeegel. Klient näeb seal soovitud rõivaid oma seljas, nagu tavalisse peeglisse vaadates. Kui ta on otsuse teinud, siis tuuakse talle pildil meeldinud riietusese kätte.

Kõiki uusi suundi kaupluse sisustuses ja kujunduses tutvustab Euroshopi mess, mis korraldatakse tuleva aasta veebruaris Düsseldorfis. KL

Hetkel kuum