29. aprill 1996
Jaga lugu:

Mööbel liigub mööda maad võimalikult madala hinnaga

Suured ekspedeerimisfirmad meenutavad Saksamaa ja Prantsusmaa vedude puhul endiselt nostalgiliselt paari aasta taguseid aegu, kui hinnad olid kõrged ja konkurents madal. Siis tulid väikesed üksiküritajad, kes muutsid kõik -- konkurents läsk tihedaks ja hinnad läksid paarikümne protsendi võrra madalamaks.

Viimase poolaasta jooksul on suudetud jälle alustada hindade kergitamist. Ja see on klientidele tähtis argument. Eranditult kõik küsitletud mööblitootjad nimetasid ekspedeerija valikul peamiseks kriteeriumiks hinda. AS Tarmel on aga üldse suutnud hoiduda transpordi korraldamisest. Nad on leidnud Euroopast kliendid, kes hoolitsevad ise tellitud mööbli kohaletoimetamise eest.

Vaatamata loodetavale ajavõidule ei paku keegi peale ASi ASG Eesti Prantsusmaa pealinna jõudmiseks meritsi teekondada. See oleks 200--500 Saksa marga võrra kallim. Kokkuhoidlikkus sunnib riskima marsuudi alguses olevaid Ida-Euroopa riike läbima.

Probleeme on endiselt nii Läti, Leedu kui ka Poola piiri ületamisel. Ettenägelikum kaubasaatja laadib oma mööbli masinale ja lähetab selle teele nädala lõpus. Reedeti ja laupäeviti on piirid tühjemad ning ülepääsemine sellevõrra lihtsam.

Nii mööblitootjad kui ekspedeerijad peavad lubadust viia koorem Pariisi kiiremini kui viie päevaga õnnemänguks. See eeldab kahte autojuhti, sest üks juht võib sõita maksimaalselt neli tundi järjest, ja õnneliku ülepääsemist kõikidest piiridest. Paraku on kontrollijate tegevus vähemalt Poola piiril veel täiesti juhuslik. Rahvusvaheliste maanteevedude liidu IRU andmetel oli aasta alguses Leedu-Poola piiripunktis keskmine seisuaeg 6,7 tundi, kuid maksimaalselt võis aega minna 12 tundi.

Eelnevat arvesse võttes otsustas kõrvalolevas tabelis ainus julge kolme päeva pakkuja peale mõtlemist oma veoaja korrigeerida viiele päevale. 5--7 päeva vahemikku jäävad ka teiste ekspedeerijate pakkumused.

Nagu kõige taimse vedamisel peab ka puidu ja puidust valmistatud mööbli transportimisel olema Euroopa riikides ette näidata taimekarantiini sertifikaat. Selle saamiseks tuleb mööbli tootjal pöörduda maakonna taimekarantiini inspektori poole. Laevaga vedades toimub sadamas ka teistkordne sertifitseerimine. Üldiselt on tegemist tuntud dokumendiga. Imestama pani vaid ASi Viisnurk senine mööblieksport, sest seal ei teatud nimetatud paberist midagi.

Segasemad on lood toodangu kvaliteedi sertifikaadiga. Võrus mööblit tootval ASil Wermo on ebameeldivaid kogemusi lähinaabri Lätiga, kus nimetatud sertifikaati kord nõutakse, kord mitte. Seadusega ei ole täpsemat korda reglementeeritud.

Hiljuti palju kära põhjustanud kütuse hinna tõus veondusturul küsitavates summades liikumist ei tekitanud. Vedajate väitel neil endise hinnaga sisseostetud kütusevarud enne kuu aja möödumist ei lõpe. Eestist kaasavõetud 600 liitri kütusega jõuab masin aga Saksa piirini ja sealt edasi Prantsusmaani on kütuse hinnad suhteliselt stabiilsed. Seega ei ole vedajatel põhjust hindasid kergitada.

Kuid ka kuu aja möödudes ei ole oodata tormilist hindade tõusu, kuna uue hinnaga läheb Eestist kaasavõetav 600 liitrit kütust kallimaks ainult 180 krooni võrra.

Jaga lugu:
Hetkel kuum