19. mai 1996
Jaga lugu:

Enn Sarapi huumorimeel

Tallinna Sadam jäi ilma Ku-veidi nafta?eikide miljonitest dollaritest. Kõmu järgi oli selle põhjuseks firma nimi, mis ?eikidele meenutas Lahesõja iraaklasest agressorit -- Saddam Husseini. Naftadollarite Tallinna-pelglikkuse tegelik põhjus oli aga riigifirmas valitsev segadus, mitmed üsna kahtlase väärtusega ja tihtilugu seadusega pahuksis olevad tehingud.

Tallinna Sadama puhul aitab neid hälbeid ohjata ainult üks ravim -- kiire erastamine. Eraomanik tuleb leida kiiremini, kui näeb ette Phare rahade eest Tallinna Sadamas küpsiseid näksimas käivate Prantsuse konsultantide poolt pakutav kaheaastane programm. Eelmisel aastal 750 miljonit krooni pööritanud riigifirma juhtidel kaob erastamisega ära võimalus kantida riigi rahasid oma äranägemise järgi nii enda kui sõprade põhjatutesse taskutesse.

Arusaamisele, et Tallinna Sadama asjades on midagi väga viltu, on jõudnud ka riigikontroll. Pärast 1994. aasta lõpus tehtud kontrolli viibisid riiklikud järelevalvajad firma vastrenoveeritud sinakas peahoones ka eelmisel aastal. Praegu on lõppemas kolmas ehk nn järelkontroll, mille paketti on lisatud eelmistel kontrollimistel käsitletutele veel mõned objektid. Tallinna Sadama olukorda iseloomustab peakontrolör Rein Randma tõdemus: «üks keerulisemaid ja raskemaid objekte».

Juba üle aasta tagasi jõudsid avalikkuse ette riigikontrolli andmed Tallinna Sadama ebaseaduslike rendilepingute kohta. Ka riigikogus arutlusel olnud rendilepingute peamiste puudustena märkis riigikontroll tähtaegade ületamist, lepingu sõlmimise protseduuride rikkumist ning sadama juhtkonna seotust rendifirmadega.

Mõne aasta taguse afäärina on avalikkuse ette jõudnud salapärane tehing kütusefirma Scantrans aktsiatega. Tallinna Sadama tollane direktor Peeter Palu korraldas kütusefirma väidetavalt ebaseadusliku aktsiaemissiooni, müües firma kontrollpaki Iirimaal registreeritud riiulifirmale. Viimase omanike kohta vastates aga klõpsatab asjaga seotud inimeste suu lukku. Lisaks Palule on tolleaegsest tehingust teadlik ka Sadama haldusnõukogu esimees, rahandusministeeriumi kantsler Enn Pant ning tollane Sadama finants-, tänane peadirektor Enn Sarap. Saladusloori all kopitavale case'ile lisab vürtsi asjaolu, et Scantrans finantseeris 100 000 krooniga Enn Sarapi hea sõbra Tiit Vähi juhitava koonderakonna valimiskampaaniat.

Tallinna Sadama juhtkonna tööstiil pole Peeter Palu ajast kuigivõrd muutunud. Esikohal on ikka enda ja sõprade heaolu. Tasub meenutada ehituskonkursse, tuntuim näide on 7. kai ehitamise konkurss, mille peatöövõtt kummalistel asjaoludel SRV Eesti Ehitusele läks. Müstiliste ja kahtlaste Tallinna Sadama tehingute jada sümboliseerib ka tänases Äripäevas kirjeldatud Estrans Service'ile kingitud maja.

Tallinna Sadama erastamise kiirendamise vajalikkus on eelpool toodud näidete varal piisavalt põhjendatud. Vaielda võib selle üle, kas Tallinna Sadama erastamispakett peab sisaldama ka infrastruktuuri. Ent esmajärjekorras peab kitsenema juhtkonna mänguruum. Tänases Äripäevas ilmub Enn Sarapi repliik: tegemist on riigifirmaga ja siit raha kõrvale pumbata -- mõne partei valimiskampaaniasse või ka kuhugi katusfirmasse -- ei ole praktiliselt võimalik. Äripäev on veendunud Enn Sarapi hästi arenenud huumorimeeles.

Jaga lugu:
Hetkel kuum