Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas kliendi jaoks on pankade ühinemine kasulik?
Ma ei näe kliendile ühinemisest mingit ohtu. Pangaturu seisukohalt vaadates ei pruugi ühinemine küll automaatselt uusi kliente kaasa tuua, kuid see annab võimaluse kliendile rohkem pakkuda, teda endale osta ja ennast turul atraktiivsemaks teha. Saab rohkem kulutada reklaamile ja muule, mis aitab turge jagada.
Eesti pangaturu kohta võib öelda, et mõneti on siin palju panku. See tähendab, et mitmed pangad ei ole saanud selgeks, mida nad teha tahavad. Neil pole oma strateegiat. Kõike üks pank teha ei jõua ja seda maailmas eesmärgiks ei seatagi. On olemas piisavalt turuni??e, mida on Eestis vähe vaadeldud. Siin pole näiteks klassikalisi investeerimispanku.
Samas võivad väikesed pangad Eestisse täiesti rahulikult jääda, kui nad omale turuni?i leiavad. Kõik pangad ei pea tegelema eraisikute teenindamise ja kaarditeenustega. Inglismaal on olemas sellised pangad, nagu kaubandus- ehk ettevõtjapangad, mis pole eraisiku jaoks üldse mõeldudki. Mis puutub Forekspanka, siis meie ei plaani hetkel küll mingisugust liitumist.
Suurem pank ei saa oma klientidele teenindamise alal väiksemaga võrreldes muud pakkuda kui paremat pangandustehnoloogiat. Eesti pangandusturu ühinemist ühe või kahe suure panga alla pean ma kliendi seisukohalt kindlasti kahjulikuks. Siis tekib pangandusturul monopol. Tõusevad pangateenuste hinnad.
Kindlasti on Eestis olemas oma koht ka väikeste pankade jaoks. Neil on rohkesti arenguruumi. Väikesed pangad püüavad kliente suurematelt üle lüüa oma turuni?i teenindamiseks. Kliendid hindavad kiirust ning väikesed pangad on kindlasti võimelised kiiremini töötama.
Ilmselt ei tuleks väikestele pankadele kasuks ka omavaheline ühinemine. See tekitab rohkem kulusid. Eesti Maapanga ehk endise Virumaa Kommertspanga näite pealt võime seda praegu näha. Pankadel jääb massiliselt üle kontoreid, eriti kui need on rajatud samadesse paikadesse. Nende sulgemine on väga kulukas, samuti tehnoloogia ühtlustamine. Oleks parem, kui pangad arendaksid seda, mis ka klienti aitab. Näiteks ühist pangaautomaatide süsteemi.