Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Atlanta olümpia -- võidujooks kahjumiga
Olümpiamängudest loodetakse laekuvat 1,7 miljardit dollarit (20 miljardit krooni). Niisama suureks näivad kujunevat ka kulud. Peaksid kulud tulusid ületama, ei maksa seekord vahet kinni maksumaksjad, vaid firmad, kellest nii mõnigi võib sattuda pankrotti.
Esialgu plaaniti olümpiamängude kasumiks 120 miljonit dollarit, mis kavatseti annetada spordile. Nüüdseks on kasumiprognoosi korduvalt alandatud ning hiliseim, Price Waterhouse'i hinnang pakub kasumiks 13 miljonit dollarit. Kriitikute sõnul võivad olümpiamängud ka kahjumiga lõppeda. Meeles on 1976. a Montreali OM, kus maksumaksjatele jäi maksta miljardi dollari suurune arve.
Atlanta OM on esimene ja viimane olümpia, kus pole riigi garantiid kahjumite katmiseks. Risk oli liiga suur. Rahvusvaheline olümpiakomitee on juba teatanud, et tegemist on ühekordse katsega. Võimalik kahjum tuleb kinni maksta firmadel.
Viimati korraldas USA olümpiamänge 1984. a Los Angeleses, mis lõppesid 250 miljoni dollarilise kasumiga. Erinevalt Atlantast ei kulunud Los Angeleses 40 protsenti sissetulekutest olümpiarajatiste ehitamisele. Atlanta korraldajad on finantseerinud ehitustegevust 700 miljoni dollari eest. Barcelonas investeeris Hispaania ehitusprojektidesse 8 miljardit dollarit.
Atlanta OM lööb olümpiamängude ajaloos nii mõnegi rekordi. Kunagi ei ole nii paljud maksnud nii suuri summasid õiguse eest end olümpial näidata. Mitmed OMi traditsioonilised sponsorid on seekord panuseid mitmekordistanud, peasponsorite ringi sai 40 miljoni dollariga.
Ootuspäraselt on suurim investeerija Coca-Cola, kes on olümpiamänge toetanud alates 1928. a. Nüüd avanes selleks võimalus kompanii kodulinnas Atlantas.
Coca-Cola ei piirdunud peasponsori au ostmisega 40 miljoni dollari eest, vaid ostis veel 60 miljoni dollari eest reklaami telekompaniis NBC, paigutas 25 miljonit mitmesugustesse olümpiamängudega seotud üritustesse ning 20 miljonit Atlanta keskel asuva lõbustuspargi ehitamisse.
15 miljoni dollariga sai Coca-Cola enesele ka olümpiatule tõrviku peasponsori au. Tõrvik läbis teekonnal 42 osariiki ning kujunes suurepäraseks reklaamileiuks.
Kokku hinnatakse Coca-Cola investeeringuid 300 miljonile dollarile. Teiste suuremate sponsorite hulgas on Bell, IBM, AT&T, Visa, General Motors, Swatch.
Atlanta OMi 1,7 miljardilistest tuludest on sponsorid maksnud kolmandiku ehk 540 miljonit dollarit. NBC TV-õigused on sisse toonud 546 miljonit dollarit. Neljandik tuludest ehk 422 miljonit dollarit laekub piletimüügist. Ülejäänud 184 miljonit laekub peamiselt suveniiride müügist.
Kuludest on suurimad ehituskulud. Sellele järgnevad korralduskulud -- 652 miljonit dollarit. Administratsioonikuludeks ning palkadeks on arvestatud 196 miljonit dollarit.
NBC on ostnud õiguse olümpiamängudele kuni aastani 2008 ning maksnud ligi 4 miljardit dollarit. Reklaamimüügist peaks telekompaniile laekuma 700 miljonit dollarit, samas kui Barcelona olümpiamängudel jäädi 99 miljoni dollariga kahjumisse.
Olümpiamängud peaksid Antlantale sisse tooma enam kui 5 miljardit dollarit. Viimati avaldatud statistiliste andmete kohaselt langeb Atlanta arvele ka 12 protsenti USA tööhõive kasvust. DN-DI