Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maksulõikest
Järgmise aasta eelarve arutluse üks peaküsimusi peaks olema ettevõtte tulumaksu vähendamine, näiteks Eesti ühe suurima maksumaksja Aadu Luukase pakutud 13protsendini.
Ettevõtte tulumaksu vähendamise katalüütilist mõju majanduskasvu kiirenemisele kinnitavad näited. Iirimaal kehtib 1970. aastate algusest 10protsendiline ettevõtte tulumaks. Tagajärg: 3,5 miljoni elanikuga Iirimaa on saanud ligi neljandiku USA Euroopasse tehtud tööstusinvesteeringutest, majanduskasv keskmiselt 5--6% aastas.
Samuti 3,5 miljoni elanikuga Uus-Meremaa muutis ligi 10 aastat tagasi protektsionistlikku majanduskurssi ja vähendas poole võrra tulumaksu. Täna peab 66% asemel kohalik ettevõte maksma 33% ja välisfirma 33--38% tulust, ka edasine trend on maksude vähendamine. Maailma majandusfoorumi riikide konkurentsivõime edetabelis on Uus-Meremaa viie aasta taguselt 18. kohalt tõusnud 8. kohale. Veel 90ndate alguses Uus-Meremaa SKT kahanes, ent näiteks eelmisel aastal toimus juba 6protsendiline kasv, järgnevateks aastateks prognoositakse 3--5% majanduskasvu.
Õigus on neil, kes väidavad, et Eesti eelarve kulud ei kannata ettevõtte tulumaksu vähendamist välja. Kuid nad unustavad asjaolu, et kuludepool on üle paisutatud. Võrdluseks. Riigivalitsemise efektiivsuselt on Uus-Meremaa mainitud reitingus 3. kohal. Alates möödunud nädalavahetusest 120liikmeline Uus-Meremaa parlament on suhtarvuna rahvastikust 0,0034%. Kuid Eesti 101liikmeline riigikogu on suhtarvuna üle kahe korra suurem -- 0,008%.
Praegune ametite koondamine on tegelike vajadustega võrreldes vaid kosmeetika. Hiljemalt novembri keskpaigaks peaks moodustuma uus koalitsioon, kellel oleks julgust eelarvet silmas pidades vajalikke otsuseid teha. Alternatiivset eelarvet võib hakata juba koostama.