• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 25.10.96, 01:00

Tallinna bussimajandus vajab erakapitali

Tallinna linnavalitsuse üks prioriteete on ühistranspordi kui elanikkonnale osutatava teenuse kvaliteedi tõstmine suhteliselt madala piletihinna kindlustamise juures.
Selle ülesande täitmine läheb aasta-aastalt raskemaks seoses linna bussipargi üha kasvava vajadusega uute busside järele, mis teadagi nõuab väga suuri investeeringuid. Lähema 2--3 aasta jooksul tuleb välja vahetada üle 200 täielikult amortiseerunud Ikarus-tüüpi linnaliinibussi. Kaasaegne korralik buss maksab orienteeruvalt 2--2,3 miljonit krooni.
Paljulubav algus selle esmapilgul ebareaalse ülesande realiseerimisel on juba tehtud. Käesoleval ajal rikastab meie linnaliikluse pilti 12 uut Eestis Baltscania ASis toodetud nägusat bussi, millele lisandub aasta lõpuks veel kaheksa. Kõigi eelduste kohaselt lisandub järgmisel aastal nendele veel 25 Baltscania bussi.
Kõik need bussid on soetatud või soetatakse linna eelarve vahendite arvel olulise riigipoolse toetusega kapitali rendilepingute alusel tähtajaga viis aastat. Ainuüksi järgmisel aastal tuleb linnal kolme liisingulepingu alusel teha makseid 22 miljoni krooni ulatuses ning vaatamata riigi toetusele on need maksed lähematel aastatel raske koorem linna eelarvele.
Sellega oleks linna võimalused järgmisel viiel aastal uusi busse soetada praktiliselt ammendatud. Kuid nagu eespool mainitud, on uute linnaliinibusside vajadus tunduvalt suurem ning seda vaatamata second-hand-busside ostmisele, mis on siiski sundkäik ja poolik abinõu ning lõppkokkuvõttes ainult leevendab ajutiselt olukorda.
Vastus sellele küsimusele saab olla ainult üks -- linna bussimajandusse tuleb hakata hoogsalt kaasama erakapitali ning selleks peab bussimajanduse erastama. Missugune peaks olema selle protsessi ulatus, on omaette küsimus. Ilmselt meie tingimusi arvesse võttes tuleks antud juhul kõne alla linna kui omaniku rolli vähendamine, mitte aga täielik kaotamine. Teiste linnade praktika selles küsimuses on väga erinev ja mitmekesine. Iga linn peab ise leidma optimaalse lahenduse. Kuid meie oludes peab selles sotsiaalselt tundlikus valdkonnas linnale jääma kontroll piletite hinna üle ja reguleeriv funktsioon, aga samuti tellija roll oluliste linnaliinimarsruutide teenindamiseks erakapitalil baseeruvate firmade poolt.
Käesoleval ajal piirdub erakapitali osa MRP Liinide ASi näol linna bussiliikluse kindlustamisel ainult kuue protsendiga. Ülejäänud osa turust kuulub Tallinna Autobussikoondise ASile, mille ainuomanikuks on Tallinna linn. Linnale aga käib bussimajanduse ajakohastamise finantseerimine oma vahendite arvel lähiaastatel ilmselt arvatavasti üle jõu.
Kõike seda on ka silmas peetud läbirääkimistel välisinvestoritega, linnamajanduse projektide ja probleemide lähemal tutvustamisel.
Huvitavaid lahendusi Tallinna bussimajanduse ümberkorraldamiseks, bussisõidu kui teenuse kvaliteedi tõstmiseks peaks andma juba alanud läbirääkimised Taani bussifirma Bus Danmark A/S ja Shoti firma Stagecoach Holding plc ja selle Soome tütarfirma Swebus Finland esindajatega.
Turule pürgib ka praegune ME Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondis Tshehhis ja Ukrainas toodetud bussidega.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele