Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Õliliit tahab tollijuhile umbusaldust avaldada
Henn Pärna sõnul on umbusaldusavalduse ajendiks Rein Talviku eilne intervjuu Äripäevale ja muud sõnavõtud.
Rein Talvik lausus, et õliliit võib ju umbusaldust avaldada, kuid see ei too midagi kaasa. Õliliidu etteheidetes pole midagi uut, lisas ta.
Enne õliliitu tööleasumist ASi EK juhtinud Henn Pärn väitis, et just EK juhtis selle aasta alguses tolli tähelepanu firmadele, kelle esindajad suure rahaga ringi liikusid ja kütust väidetavalt Eestist väljaviimiseks ostsid.
Eriti suurt meelehärmi valmistas asjaolu, et pärast seda, kui EK oli tolli tähelepanu salajastele firmadele juhtinud, korraldati hoopis ASis EK dokumentide võetus, lausus Pärn.
Rein Talvik tõdes, et EK ei pöördunud mitte tolli, vaid kaitsepolitsei poole, kelle näpunäidetel tollitöötajad ASis EK dokumentide võetuse tegid. «Põhjuseks oli tolli poolt läbiviidud uurimise jõudmine teatud arengufaasi,» täpsustas Talvik.
Salakütuseäri õnnestuks kindlasti kontrolli alla võtta, kuid riik peaks sel juhul arvestama kolm korda võimsama kontrolliorganiga, väitis Pärn. Talviku sõnul andis ta paar päeva tagasi Pärnale viimase palvel nõusoleku koostööks salakütuse osakaalu väljaselgitamisel. Õliliidu osa on tanklakette läbiva kütusehulga hindamine, toll annaks aga andmed kütuse impordi ja tollis kinnipeetud kütusekoguste kohta.
Henn Pärn lausus, et naftatöötlemistehased on ümbritsetud müügifirmadega, kes garanteerivad ja turvavad kütuse pealelaadimist ning selle toimetamist piirini. Selliste firmade hulka kuulub Pärna sõnul ka AS Kvare, kelle kaudu tõi tänavu suvel kütust Eestisse ka AS Espigor, keda toll 3 mln krooniga trahvis.
Pärna väitel on iga kütusefirma enda asi, kas ta toob ise kütust või tellib seda teenust kelleltki teiselt. Ka EK on kasutanud just Kvare abi.
Pärna sõnul jäi AS EK tolli tegevuse tõttu jäi tänavu suvel ilma oma käibevahenditest ligi 12 mln krooni ulatuses, mis kokkuvõttes viis firma kahjumisse.
Pärna ütlusel polnud EK-l mingit põhjust kahelda Espigori ja Pareveki poolt edasimüüdud kütuse legaalsuses, sest need firmad olid tolli enda poolt tunnistatud usaldusväärseteks, mida kinnitab tolli poolt antud soodusrezhiim aktsiisi tasumisel.
Ta lisas, et tegelikult võivad nende tehingute taga olla hoopis äraostetud tollitöötajad. Pärn väitis, et tema käsu-tuses on andmeid, mille kohaselt käis pangas nimetatud firmade poolt makseid sooritamas just nimelt tollivormis mees.
Kütusefirmade väites, nagu keeraks toll oma tegematajätmised ausate firmade kraesse, pole midagi uut, märkis Talvik. «Ju siis tahetakse tollile reklaami teha,» nentis ta.