Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ühispank loobus Hansateest
Tehingu hind on Ain Hanschmidti kinnitusel täiesti konfidensiaalne. Tema sõnade kohaselt kavatseb Ühispank oma tütarfirma Ühisinvesteeringute osaluse Tallinna--Helsingi liinil kurseerivas operaatorfirmas Hansatee säilitada. «Tegemist on finantsinvesteeringuga,» märkis Hanschmidt.
Hansatee juhtkond ostab eile sõlmitud lepingu kohaselt ära need Hansatee aktsiad, mis sai Ühispank Inreko Laeva ASilt -- Hansatee endiselt suuraktsionärilt, kelle osalus firmas kahanes nullini mitmete finantsvaidluste tõttu.
Pärast Tallinna--Helsingi liinil Tallinki kaubamärgi all kurseeriva Hansatee omanikeringi muutumist jagunevad Hansatee aktsiad järgmiselt: RAS Eesti Merelaevandus 45%, Hansatee juhtkond 44% ja Ühisinvesteeringud 11% Hansatee aktsiakapitalist.
Eile alustas reisilaev Vana Tallinn taas kurseerimist Tallinna--Helsingi liinil, esimesel reisil oli pardal 71 reisijat. Pärast nurjunud läbirääkimisi Vana Tallinna endise operaatori Hansateega otsustasid Tallinna Panga nõukogu esimees Guido Sammelselg ja tema äripartner endine Hansatee finantsdirektor Henn Ruubel alustada äri Vana Tallinnaga iseseisvalt. Tagasi on vaja teenida endisele Vana Tallinna omanikule Inreko Laeva ASile Tallinna Panga laenatud 4 miljonit dollarit ehk ca 50 miljonit krooni.
Sammelselja meeskond on uue operaatorfirma nime jaoks konkursi välja kuulutanud ja plaanib järgmisel aastal liinile tuua veel ühe laeva. Ühe laeva lubas Tallinki kaubamärgi all sõitvate Meloodia ja Georg Otsa kõrval liinile tuua ka Hansatee peadirektor Enn Pant.
Hansatee ja Henn Ruubeli juhitud Vana Tallinna operaatorfirma konkurents kujuneb äärmiselt tihedaks.
Guido Sammelselg soovitas Tallinna Pangaga seotud kommivabrikul Kalev, Rakvere lihakombinaadil ja hulgifirmal Smarten Hansateele tema raske majandusliku seisu tõttu kaupa mitte väljastada.
Pandi sõnul võib Tallinki laevadel müüa ka Fazeri tooteid. Pandil on võimalus Vana Tallinn uuesti arestida ning korjata laevalt ära kogu varustus -- alates päästevestidest kuni baaripukkideni, mis kuuluvad Eesti Merelaevandusele.
Hanschmidti sõnade kohaselt on Ühispangalt Hansateele kauba ostmiseks antud umbes 65 miljoni krooni suurune laen tagatud kindla topeltgarantiiga.
Hansatee saneerimiskava kohaselt tasub Hansatee Ühispangale senise laenatud raha tagasi kahe aasta jooksul. Enn Pant ütles, et praeguse tegevusstrateegia järgi on võimalik laen Ühispangale tagasi maksta peaaegu kaks korda kiiremini.
Vana Tallinna lahkumisega hoiab Hansatee järgmisel aastal kokku 64 mln krooni, sest kuni 1. oktoobrini maksis Hansatee Inreko Laeva ASile päevas 28 700 dollarit renti, mis on oluliselt kõrgem 13 500 dollari suurusest turuhinnast, märkis Pant.
ASi Hansatee opereeritava Georg Otsa päevarent langes 1. oktoobril 17 000 dollarilt 12 000 dollarile ja peagi liinilt lahkuva Tallinki rent 15 000 dollarilt 10 000 dollarile päevas, mis parandas Hansatee majanduslikku seisu, lisas Pant.
Tallinna Pank soovib omakorda tagasi saada Inreko Laeva ASile laenatud 4 miljonit dollarit ehk ca 50 miljonit krooni, mille saatus on ebaselgem kui Ühispanga 65 mln krooni oma.
Inreko Laeva AS peab Rootsi reederfirmale Nordström & Thulin (N&T) ja Merita pangale maksma renti kokku 600 000 dollarit kuus. Peaaegu kaks kuud on Inreko Laeva ASile kuuluv Vana Tallinn seisnud dokis. Iga päev dokis seismist tähendas laevaomanikule 200 000 krooni kahjumit.
Guido Sammelselja sõnul oli laeva siiski vaja remontida. «Jama, kui inspektsioon sind trahvib, sest laeva kempsus jookseb,» selgitas ta.
Vana Tallinna seisuajal maksis N&T-le ja Merita pangale renti Tallinna Pank, sest Inreko Laeva AS on maksujõuetu.
Kui Inreko Laeva AS N&T-le ja Merita pangale oma võlgu tähtajaliselt ei tasu, võtab N&T Inreko Laeva ASilt laeva ära ja Tallinna Pank kaotab laenatud 50 mln krooni. Tallinna Pangale panditud Inreko Laeva ASi aktsiate turuväärtus on täna nullilähedane.
Inreko Laeva ASi võib päästa Vana Tallinna 180 mln kroonise võlasumma tähtaja pikendamine. Ühispanga, PEPi, Hüvitusfondi ja Tallinna Panga vahel peetud läbirääkimised Vana Tallinna refinantseerimiseks jooksid liiva.
Tallinna Panga nõukogu esimehe Guido Sammelselja sõnul on Tallinna Pank suutnud moodustada uue, Eesti investoritest koosneva Vana Tallinna refinantseerimispuuli, mille asutamisleping allkirjastatakse lähema nädala jooksul. Sammelselja sõnul suudab Vana Tallinn kuue aastaga tal lasuvad kohustused tagasi teenida.
Peale Tallinna Panga on varem Enn Rohula juhitud Inreko Laeva ASi võlausaldajad ka Hoiupank 10 mln krooniga, kellele Inreko Laeva AS on laenu tagatiseks pantinud sõiduks kõlbmatu tiiburlaeva Laura turbiini. Inreko Laeva AS on võlgu umbes kümme miljonit krooni ka Põhja-Eesti Pangale.