21. september 1997
Jaga lugu:

Keskerakond ei ohverda Kalev Kallot

Tallinna munitsipaalettevõttes Valika toimunud kuritarvitused võivad Keskerakonda kuuluvate linnavolikogu liikmete venitamistaktika tõttu karistamata jääda. Mitmete isikute hinnangul ei nõustu Keskerakond tooma ohvriks abilinnapead Kalev Kallot.

Tallinna volikogu kantselei kontrolliosakond lõpetas pealinnas parkimist korraldava ME Valika kontrollimise eelmise aasta oktoobris. Otsuse eelnõu jõudis linnavolikogu istungi päevakorda alles eelmisel neljapäeval, kui oli otsustatud ja käivitatud juba Valika likvideerimine.

Volikogu istungi päevakorras oli Valika küsimus üks viimaseid, mistõttu selle arutamiseni seekord ei jõutud. Vastavalt linnavolikogu reglemendile koostab volikogu istungi päevakorra linnavolikogu esimees, abilinnapea Kalev Kallo erakonnakaaslane Edgar Savisaar, kes võib jätta arvestamata kõik volikogu eestseisuse ettepanekud.

Valikat kontrollinud linnavolikogu kantselei vanemrevident Galina Normak jõudis selle aasta alguses allkirjastatud koondaktis järeldusele, et Valika on linna rahaga ümber käinud üsna suvaliselt.

Kontrolliosakonna koondaktis välja toodud rikkumistel oli revidendi väitel üks põhjus -- kuigi linnale kuuluva ettevõtte tegevus oleks pidanud lähtuma linnavolikogu kehtestatud normidest, reguleeris Valika tegevust tegelikult oma käskkirjaga linna transpordiameti juhataja, tollal Kalev Kallo.

Kui linnavolikogu 1995. a 14. detsembri määruse kohaselt pidanuks kogu parkimistulu laekuma linnaeelarvesse, siis transpordiamet oli sisse seadnud korra, et see raha läheb kõigepealt Valika eelarvesse. Valika kulutaski neid vahendeid sisuliselt oma äranägemise kohaselt.

Valika liisis tänutäheks ettevõttele tehtud soodustuste eest eelmise aasta alguses linna transpordiameti juhatajale enam kui 400 000 krooni maksva punase Volvo.

Linnavolikogu revisjonikomisjon otsustas tänavu 26. märtsil, et Valika oli tekitanud 1995. aasta esimesel poolaastal linnale märkimisväärset materiaalset kahju, linna transpordiamet ületas aga Valika isetegevust soosides oluliselt oma pädevust.

Aprillis teatas Tallinna transpordiamet, et süüdlased on leitud ja neid on karistatud. ME Valika asedirektor Tarmo Riistop vallandati. Paar nädalat hiljem selgus, et Riistop jätkab tööd Valika osakonnajuhatajana.

Pärast linnavolikogu revisjonikomisjoni kriitilist otsust tellis Tallinna transpordiamet Valika raamatupidamise kohta oma auditi ja audiitor hindas ka revidendi tööd. «Kuidagi ma ju pidin end poliitiliste rünnakute eest kaitsma,» väidab Kalev Kallo.

Vannutatud audiitori Anne Aigro arvamus kujunes Kallole ja transpordiametile igati meelepäraseks. Audiitori hinnangul polnud linnavolikogu revident aru saanud Valika põhikirjast ja raamatupidamise seaduse paljudest sätetest ning ei mõistvat täpselt käibemaksu- ja tulumaksuseadust.

Linnavolikogu revisjonikomisjoni koosolekul augusti lõpul esitas Keskerakonna liige Liina Tõnisson volikogu otsuse eelnõu, milles tõdetakse revident Galina Normaku ja kontrolliosakonna ebapädevust. Samal koosolekul võttis Tõnisson eelnõu tagasi.

Revisjonikomisjoni esimees Viktor Vassiljev kinnitab, et kuna rahvasaadikutest koosnev komisjon aktsepteeris kontrolliosakonna järeldusi, tuleb ühe täitevvõimu all-lüli, linna transpordiameti tellitud audiitori hinnangut lihtsalt ignoreerida. «Muidu võib varsti juhtuda, et mõni riigiasutus tellib ka valitsuse või presidendi tegevusele audiitori hinnangu,» märgib Vassiljev.

Linnavolikogu revisjonikomisjon edastas volikogule eelnõu, mis kohustab linnavalitsust Valika reorganiseerimise käigus likvideerima ettevõttes ilmnenud puudused.

Liina Tõnissoni eelnõu pole aga unustusehõlma vajunud. Siiri Oviir Keskerakonnast tegi taotluse, mille järel otsustas koalitsiooni fraktsioonide koosolek Tõnissoni eelnõu koos audiitori arvamusega eelmisel neljapäeval kõigile volikogu liikmetele n-ö teadmiseks välja jagada.

Viktor Vassiljev toonitab, et revisjonikomisjon ei ole repressiivorgan ega ole seatud välja selgitama üksikute ametnike süüd ühes või teises episoodis. «Meie põhiülesanne on hinnata, kas linn on kahju saanud, ja teha volikogule ettepanekud puuduste kõrvaldamiseks,» räägib ta. «Arvan, et Valika puhul oleme selle eesmärgi täitnud.»

Uus tööjaotus, kus Valika kaob ja parkimist hakkavad korraldama AS Signaal ning transpordikorralduskeskus, on kindlasti parem, väidab Vassiljev.

Tallinna transpordiameti praegune juhataja Tiit Kivikas kinnitab, et koos Valikaga kaovad kõik probleemid ja linnale kuuluv raha hakkab korrektselt liikuma. «Valika likvideerimine tegelikult käib ning ma, ausalt öeldes, ei teagi, mida volikogul seal veel arutada on,» lisab ta.

Kalev Kallo ei näe samuti suuremat mõtet sellel, et Valika kontrollimist kokkuvõttev eelnõu on jätkuvalt volikogu menetluses. «Loomulikult peab volikogu Valika asja juriidiliselt kuidagi ära lõpetama,» tunnistab Kallo. «Olgu kuidas on, Valika likvideeritakse.»

Valika direktor Heiki Tõnupärt ütleb, et tema arvestab küll enda jäämisega mõnele vastutavale ametikohale munitsipaalsüsteemis. «Oleneb muidugi, mida ja kuhu pakutakse,» lisab ta. «Seitse aastat on siin tööd tehtud ja kogemused, mida kasutada, on olemas.»

Üks Tallinnas valitseva koalitsiooni liige juhib aga tähelepanu asjaolule, et abilinnapea Kalev Kallo on juba praegu omamoodi rekordimees -- linnavolikogu on oma tegutsemise ajal talle neli korda usaldust avaldanud.

Jaga lugu:
Hetkel kuum